5 dingen die je moet weten over de nieuwe Renault Master

In het volgende nummer van VAN Management lees je en uitgebreide test over de nieuwe Renault Master. Maar bij de internationale testritten zijn er ons een aantal zaken opgevallen die we je niet willen onthouden.

1. Er is nagedacht over de laadruimte

Logisch voor een bestelwagen natuurlijk, maar in de Master zitten een aantal kleine extraatjes die het beladen makkelijker maken. Zo is de zijdelingse schuifdeur bijvoorbeeld 4 cm breder dan bij het huidige model, maar is het tussenschot ook volledig vlak. Omdat de bovenkant van het tussenschot niet dieper de laadruimte binnendringt, zorgt dat ervoor dat hoog gestapelde europaletten makkelijk via de zijdelingse schuifdeur geladen kunnen worden.

2. Ombouwers krijgen een plek in de software

Renault noemt het ‘Converter Companion’: een manier om ombouwtoepassingen (extra lampen, een laadklep, weegsensoren…) digitaal te integreren op het infotainmentscherm. Het zorgt ervoor dat er geen extra knoppen of modules in het interieur bevestigd moeten worden en op die manier beschadigingen vermeden kunnen worden. Het doet denken aan het ‘Upfit Integration’-systeem van Ford, maar Renault Werkt met apps die in samenwerking met ombouwers ontwikkeld werden, eerder dan met digitale knoppen zoals het merk met het blauwe ovaal.

3. Hij heeft geen handschoenkastje

Of toch geen klassiek model. Het traditionele handschoenkastje is in de nieuwe Master vervangen door een uittrekbare lade (zoals bij andere bedrijfsvoertuigen van het merk). Dat zorgt ervoor dat je de spullen die je erin opbergt makkelijker kan terugvinden. Het is maar één van de 135 liter aan opbergvakken in het interieur (waarvan het grootste gedeelte zich onder de passagierszetels bevindt). Door de middelste zetel neer te klappen, krijg je trouwens een schrijftafel met geïntegreerd vak om een laptop in op te bergen en op te laden via een geïntegreerde USB C-aansluiting.

4. Renault noemt hem de ‘Aerovan’

Je zou het niet zeggen wanneer je zijn imposante neus ziet, maar de nieuwe Master is op aerodynamisch vlak bijzonder uitgekiend. Hij heeft een 20% lagere luchtweerstand dan de vorige Master. Dat betekent dat hij meer doet met minder: de diesels verbruiken volgens Renault 1,5 liter per 100 km minder en de elektrische versie is 20% zuiniger. Dat betekent dat de uitvoering met 40 kWh batterij even ver komt als het huidige model met 52 kWh en de 87 kWh tot 460 km per laadbeurt! Daarmee doet de nieuwe elektrische Master het beter dan zijn rechtstreekse concurrenten, die bovendien stuk voor stuk meer dan 100 kWh nodig hebben voor een vergelijkbaar rijbereik.

5. Ook voor stadsgebruik

De Master mag dan al een uit de kluiten gewassen bestelwagen zijn, ook in de stad toont hij zich bijzonder wendbaar. Dankzij de kortere wielbasis en de grotere stuurhoek van de voorwielen, is zijn draaicirkel 1,5 meter kleiner dan bij de huidige generatie met vergelijkbare afmetingen.

Wat wij nog willen weten over de nieuwe Renault Master? De Belgische prijzen, maar die volgen in de loop van de maand juni. In het volgende nummer van VAN Management lees je een volledige test van het nieuwe model.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo