Webfleet: 25 jaar en een toekomst met AI

Webfleet ontwikkelt al 25 jaar oplossingen voor vlootbeheer. Dit is een gelegenheid om in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar vooral om te zien dat connected oplossingen de komende jaren nog relevanter zullen worden.

In 1999 richtte een handjevol IT-specialisten in Leipzig Datafactory op, dat als een van de eersten fleetmanagementoplossingen voor transportbedrijven aanbood. In die tijd was de dot.com-golf in volle gang en de wereld van de telematica was booming, vooral sinds Bill Clinton een uitvoeringsbesluit tekende om GPS (een systeem van militaire oorsprong) tot een internationale civiele nutsdienst te maken. Sindsdien is Datafactory overgenomen door TomTom, dat op zijn beurt in 2019 is overgenomen door de Japanse Bridgestone-groep.

Webfleet vierde zijn 25-jarig bestaan met een evenement voor de internationale pers in Amsterdam, waar de nieuwe trends op het gebied van vlootbeheer uitgebreid werden belicht. Vanuit technisch oogpunt was de komst van het Internet of Things (IoT) in 2020 slechts een voorbode van de komst van op kunstmatige intelligentie gebaseerde oplossingen, die het vlootbeheer naar een nieuw tijdperk brengen. En dat is maar goed ook, want met de energietransitie, de komst van nieuwe spelers in de mobiliteitssector en de verplichting voor bedrijven om hun CO2-uitstoot te rapporteren in het kader van de ESG-verordening, zijn de uitdagingen voor vlootbeheerders plotseling vermenigvuldigd;

Webfleet gelooft dat het een sterke rol kan spelen in deze snelgroeiende markt. “Fabrikanten van vrachtwagens bieden ook tools voor vlootbeheer, maar geen van hen biedt een dashboard voor meerdere merken, vergelijkbaar met wat wij onze klanten bieden. Hun marktaandeel blijft daarom steken rond de 10%,” zegt Taco Van der Leij (VP Fleet Management Solutions Europe bij Bridgestone). “Sommige van hen zien ons echter meer als partner dan als concurrent, maar niet allemaal. Wij van onze kant zien fabrikanten zeker als partners.”

En partnerschappen zullen in de toekomst belangrijker zijn dan ooit, omdat er steeds meer gegevensbronnen bijkomen. Denk maar aan de leveranciers van oplaadpunten, de sensoren in banden, gekoppelde opleggers en de verschillende apps die chauffeurs gebruiken. “Dit is precies de kracht van ons connected services platform, dat al deze gegevens verzamelt, analyseert en de vlootbeheerder een perfect beeld geeft van zijn voertuigen met verbrandingsmotor, maar ook een tool om te helpen bij de energietransitie, inclusief het beheer van oplaadinfrastructuren”, vervolgt T.aco Van der Leij.

AI ten dienste van transport

In deze context zal de manier waarop generatieve kunstmatige intelligentie wordt en zal worden gebruikt (het concept van kunstmatige intelligentie dateert van… 1956!) doorslaggevend zijn. Uit een onderzoek van Webfleet onder wagenparkbeheerders blijkt dat de overgrote meerderheid zich ervan bewust is dat AI een grote impact zal hebben op hun bedrijf. 57% van hen gebruikt het al of wil het in de komende vijf jaar gaan gebruiken om hun planning (62%) of de veiligheid van hun chauffeurs (57%) te verbeteren.

Een van de belangrijkste obstakels voor de massale toepassing van AI in wagenparkbeheer is de privacy rond de gegevens. “We kunnen er nog een tweede aan toevoegen: zullen bedrijven genoeg menselijke en technologische middelen hebben om AI in hun processen te integreren? Een aangesloten vrachtwagen genereert 20 gigabyte aan gegevens per uur. Wie is in staat om al deze gegevens te absorberen?” vraagt Raghunath Banerjee (VP Data Solutions). Achter zijn redenering zien we duidelijk de voordelen van het gebruik van een partner van derden… zoals Webfleet, dat volgens hem in staat is om vlootbeheerders een compleet beeld te geven van hun voertuigen, toegang tot relevante informatie voor elk bedrijfsmiddel, beheer per uitzondering en een volledig gecentraliseerde besluitvormingstool. Volgens hem zal AI een transporteur ook in staat stellen om beter te anticiperen op vragen uit de markt en zijn vloot beter in te delen: “Als alle systemen met elkaar praten, kan AI zelfs een virtuele vlootmanager worden die veel proactiever kan werken. Maar op dit moment wordt AI soms nog op een onvolwassen manier gebruikt. De AI-Act die door de Europese Unie is aangenomen, biedt in dit opzicht een goed wetgevingskader. Want we mogen de ethische aspecten van kunstmatige intelligentie nooit vergeten.”

Lees alles over Webfleet

Webfleet

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo