HyTrucks: Omschakeling naar waterstof wordt nu voorbereid [Advertorial]

Waterstof zal een van de belangrijkste oplossingen zijn om het zware wegvervoer koolstofvrij te maken. Maar deze toekomst wordt vandaag al voorbereid en de meest innoverende vervoersondernemingen kunnen hier nu al mee aan de slag.

“Voor een zware 44 tonner met een autonomie van minstens 800 kilometer zal waterstof het beste alternatief zijn voor fossiele brandstoffen in termen van actieradius, bijtanktijd, laadvermogen en TCO,” zegt Chris Lefrère, HyTrucks Project Manager vanuit WaterstofNet. Het doel van het HyTrucks consortium is om tegen 2025 duizend zware
vrachtwagens op waterstof te laten rijden op de belangrijkste transportroutes tussen de drie havens van Antwerpen, Rotterdam en Duisburg.

“Vandaag is de business case voor waterstof in het zware wegvervoer nog heel moeilijk,” zegt Chris Lefrère. “De grote Europese fabrikanten hebben nog heel wat werk voor de boeg voor hun eerste commerciële aanbod van waterstof vrachtwagens en ook het netwerk van waterstof tanksstations voor vrachtwagens zit nog volop in de voorbereidende fase.” HyTrucks wil dit aanpakken. TCO

Binnenkort gunstig

De TCO van een waterstofvrachtwagen moet dalen. “Momenteel is de TCO van een waterstoftruck twee keer zo hoog als die van een dieseltruck,” zegt Lefrère. “Belangrijk is dat de TCO van waterstofaandrijving daalt naarmate de technologie verder evolueert en het productievolume voor vrachtwagens en hernieuwbare waterstof toeneemt. Tegelijkertijd stijgt de TCO van diesel gevoelig door de invoering van steeds strengere uitstootnormen, de verhoging van het aandeel hernieuwbare energie dat tankstations moeten leveren en de verplichte aanschaf van Emissions Trading Scheme certificaten. We schatten daarom dat, in combinatie met subsidies en fiscale voordelen voor zero emissie voertuigen, het verschil in TCO met diesel rond 2024 een minimum zal bereiken.
Het ideale moment dus voor innoverende vervoersondernemingen om nu in HyTrucks in te stappen. En zo naar schatting 6 jaar eerder emissieloze zware vrachtwagens in hun vloot te hebben op een operationeel en financieel haalbare wijze”.


Hytrucks in het kort

doelstelling: 1000 waterstoftrucks in de havendriehoek Antwerpen / Rotterdam / Duisburg en tussen- en omliggende logistieke hubs
tussen 20 en 25 waterstofstations op de belangrijkste TEN-T-routes
deelnemende Belgische vloten: AB-Inbev, Colruyt, Essers, Fedex, Lux Logistics, NinaTrans, Van Mieghem, Van Moer
energiepartners: Air Liquide, DATS 24, Total Energies
constructeurs: Hyzon Motors, Iveco, Scania, VDL
havenbedrijf: Port of Antwerp
contact: chris.lefrere@waterstofnet.eu


waterstofnet.eu

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo