Benelux gaat naar 45/46 ton voor alternatieve aandrijving

De Benelux-samenwerking heeft besloten het maximale gewicht van vrachtwagens in het grensoverschrijdend verkeer te verhogen. Er wordt gestreefd naar een stijging van 44 ton naar 45 ton voor voertuigen die op alternatieve brandstoffen rijden en naar 46 ton voor voertuigen die op alternatieve aandrijftechnieken rijden.

De drie Benelux-landen blijven op een aantal punten sneller vooruitgang boeken dan de andere Europese landen. Dat was al het geval in november 2015, toen werd besloten om het grensoverschrijdend verkeer van ecocombi’s toe te staan tussen landen en/of regio’s die ze op hun eigen grondgebied toelaten. Ditmaal hebben Nederland, België en het Groothertogdom Luxemburg ermee ingestemd om het verkeer van voertuigen met alternatieve aandrijving te versnellen. Het besluit van gisteren maakt een verhoging mogelijk van het maximaal toegestane gewicht in het verkeer binnen de Benelux voor voertuigen op alternatieve brandstof (45 ton in plaats van 44) of voertuigen met nulemissie (46 ton in plaats van 44).

“De beschikking is echter beperkt tot grensoverschrijdend verkeer. Ook de drie Gewesten zullen nog zulke wijziging moeten voorzien voor het nationaal vervoer”, merkt Ronald Tiebout (UPTR) op. “Toch is dit op het eerste zicht een prima initiatief. Het straft transporteurs niet af om te kiezen voor milieuvriendelijkere alternatieven daar zij het nuttig laadvermogen van de vrachtwagen kunnen behouden. Geflankeerd door de juiste subsidiemaatregelen (zoals oa. al de ecologiepremie+ in Vlaanderen) kan dit een positieve impact hebben.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo