Link2LOGISTICS Management 40 (12/2016)

Geen vuiltje aan de lucht…?

Het gaat vrij goed met de Belgische logistieke markt. Dat blijkt toch uit de Top 1000 van de logistieke bedrijven die actief zijn in België. Daarin staat immers dat hun algemene rentabiliteit is gestegen. Dat komt echter voornamelijk doordat de bedrijven effi ciënter zijn geworden en niet zozeer doordat ze hun klantenportefeuille hebben uitgebreid. Vorig jaar en dit jaar zijn trouwens relatief weinig nieuwe logistieke panden gebouwd. Er zijn de voorbije periode weliswaar een aantal nieuwe projecten op poten gezet. Zo zijn verschillende nieuwe logistieke gebouwen operationeel geworden (Trafic in Heppignies, Havaianas in Luik/Trilogiport) of ze zijn nog in opbouw (bijvoorbeeld Decathlon in Willebroek). Maar vaak ging het daarbij over uitbreidingen en niet over nieuwe ontwikkelingen. Dit zou echter een verontrustende werkelijkheid kunnen verbergen: logistiek België is zijn pluimen aan het verliezen. Toegegeven: Nike en Sketchers, twee internationale bedrijven die vaak worden aangehaald als voorbeeld voor de Belgische aantrekkingskracht, hebben hun vestigingen uitgebreid. Maar hoeveel grote spelers hebben hun logistieke afdeling de voorbije maanden in ons land gevestigd? Behalve Havaianas: geen enkele. En dat terwijl de nieuwe vestigingen elkaar in Zuid-Nederland zo snel opvolgen dat de terreinen en de werknemersreserve stillaan opgedroogd raken. Hetzelfde zien we gebeuren in het westen van Duitsland en in Noord-Frankrijk. Het hoeft dus niet te verbazen dat België dit jaar gezakt is in de Logistics Performance Index van de Wereldbank: we staan nu op de zesde plaats, terwijl we in 2014 nog de vierde plaats innamen. Gelukkig bespeuren we zowel bij de Vlaamse als bij de Waalse politieke verantwoordelijken een zekere bewustwording. We kunnen alleen maar hopen dat ze snel tot actie overgaan. De maatregelen ten voordele van het nachtwerk in de e-commerce zijn alvast een stap in de goede richting… Philippe Van Dooren, hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo