Link2LOGISTICS Management 40 (12/2016)

Geen vuiltje aan de lucht…?

Het gaat vrij goed met de Belgische logistieke markt. Dat blijkt toch uit de Top 1000 van de logistieke bedrijven die actief zijn in België. Daarin staat immers dat hun algemene rentabiliteit is gestegen. Dat komt echter voornamelijk doordat de bedrijven effi ciënter zijn geworden en niet zozeer doordat ze hun klantenportefeuille hebben uitgebreid. Vorig jaar en dit jaar zijn trouwens relatief weinig nieuwe logistieke panden gebouwd. Er zijn de voorbije periode weliswaar een aantal nieuwe projecten op poten gezet. Zo zijn verschillende nieuwe logistieke gebouwen operationeel geworden (Trafic in Heppignies, Havaianas in Luik/Trilogiport) of ze zijn nog in opbouw (bijvoorbeeld Decathlon in Willebroek). Maar vaak ging het daarbij over uitbreidingen en niet over nieuwe ontwikkelingen. Dit zou echter een verontrustende werkelijkheid kunnen verbergen: logistiek België is zijn pluimen aan het verliezen. Toegegeven: Nike en Sketchers, twee internationale bedrijven die vaak worden aangehaald als voorbeeld voor de Belgische aantrekkingskracht, hebben hun vestigingen uitgebreid. Maar hoeveel grote spelers hebben hun logistieke afdeling de voorbije maanden in ons land gevestigd? Behalve Havaianas: geen enkele. En dat terwijl de nieuwe vestigingen elkaar in Zuid-Nederland zo snel opvolgen dat de terreinen en de werknemersreserve stillaan opgedroogd raken. Hetzelfde zien we gebeuren in het westen van Duitsland en in Noord-Frankrijk. Het hoeft dus niet te verbazen dat België dit jaar gezakt is in de Logistics Performance Index van de Wereldbank: we staan nu op de zesde plaats, terwijl we in 2014 nog de vierde plaats innamen. Gelukkig bespeuren we zowel bij de Vlaamse als bij de Waalse politieke verantwoordelijken een zekere bewustwording. We kunnen alleen maar hopen dat ze snel tot actie overgaan. De maatregelen ten voordele van het nachtwerk in de e-commerce zijn alvast een stap in de goede richting… Philippe Van Dooren, hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo