Link2LOGISTICS Management 40 (12/2016)

Geen vuiltje aan de lucht…?

Het gaat vrij goed met de Belgische logistieke markt. Dat blijkt toch uit de Top 1000 van de logistieke bedrijven die actief zijn in België. Daarin staat immers dat hun algemene rentabiliteit is gestegen. Dat komt echter voornamelijk doordat de bedrijven effi ciënter zijn geworden en niet zozeer doordat ze hun klantenportefeuille hebben uitgebreid. Vorig jaar en dit jaar zijn trouwens relatief weinig nieuwe logistieke panden gebouwd. Er zijn de voorbije periode weliswaar een aantal nieuwe projecten op poten gezet. Zo zijn verschillende nieuwe logistieke gebouwen operationeel geworden (Trafic in Heppignies, Havaianas in Luik/Trilogiport) of ze zijn nog in opbouw (bijvoorbeeld Decathlon in Willebroek). Maar vaak ging het daarbij over uitbreidingen en niet over nieuwe ontwikkelingen. Dit zou echter een verontrustende werkelijkheid kunnen verbergen: logistiek België is zijn pluimen aan het verliezen. Toegegeven: Nike en Sketchers, twee internationale bedrijven die vaak worden aangehaald als voorbeeld voor de Belgische aantrekkingskracht, hebben hun vestigingen uitgebreid. Maar hoeveel grote spelers hebben hun logistieke afdeling de voorbije maanden in ons land gevestigd? Behalve Havaianas: geen enkele. En dat terwijl de nieuwe vestigingen elkaar in Zuid-Nederland zo snel opvolgen dat de terreinen en de werknemersreserve stillaan opgedroogd raken. Hetzelfde zien we gebeuren in het westen van Duitsland en in Noord-Frankrijk. Het hoeft dus niet te verbazen dat België dit jaar gezakt is in de Logistics Performance Index van de Wereldbank: we staan nu op de zesde plaats, terwijl we in 2014 nog de vierde plaats innamen. Gelukkig bespeuren we zowel bij de Vlaamse als bij de Waalse politieke verantwoordelijken een zekere bewustwording. We kunnen alleen maar hopen dat ze snel tot actie overgaan. De maatregelen ten voordele van het nachtwerk in de e-commerce zijn alvast een stap in de goede richting… Philippe Van Dooren, hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo