transport media logo

Link2LOGISTICS Management 40 (12/2016)

Geen vuiltje aan de lucht…?

Het gaat vrij goed met de Belgische logistieke markt. Dat blijkt toch uit de Top 1000 van de logistieke bedrijven die actief zijn in België. Daarin staat immers dat hun algemene rentabiliteit is gestegen. Dat komt echter voornamelijk doordat de bedrijven effi ciënter zijn geworden en niet zozeer doordat ze hun klantenportefeuille hebben uitgebreid. Vorig jaar en dit jaar zijn trouwens relatief weinig nieuwe logistieke panden gebouwd. Er zijn de voorbije periode weliswaar een aantal nieuwe projecten op poten gezet. Zo zijn verschillende nieuwe logistieke gebouwen operationeel geworden (Trafic in Heppignies, Havaianas in Luik/Trilogiport) of ze zijn nog in opbouw (bijvoorbeeld Decathlon in Willebroek). Maar vaak ging het daarbij over uitbreidingen en niet over nieuwe ontwikkelingen. Dit zou echter een verontrustende werkelijkheid kunnen verbergen: logistiek België is zijn pluimen aan het verliezen. Toegegeven: Nike en Sketchers, twee internationale bedrijven die vaak worden aangehaald als voorbeeld voor de Belgische aantrekkingskracht, hebben hun vestigingen uitgebreid. Maar hoeveel grote spelers hebben hun logistieke afdeling de voorbije maanden in ons land gevestigd? Behalve Havaianas: geen enkele. En dat terwijl de nieuwe vestigingen elkaar in Zuid-Nederland zo snel opvolgen dat de terreinen en de werknemersreserve stillaan opgedroogd raken. Hetzelfde zien we gebeuren in het westen van Duitsland en in Noord-Frankrijk. Het hoeft dus niet te verbazen dat België dit jaar gezakt is in de Logistics Performance Index van de Wereldbank: we staan nu op de zesde plaats, terwijl we in 2014 nog de vierde plaats innamen. Gelukkig bespeuren we zowel bij de Vlaamse als bij de Waalse politieke verantwoordelijken een zekere bewustwording. We kunnen alleen maar hopen dat ze snel tot actie overgaan. De maatregelen ten voordele van het nachtwerk in de e-commerce zijn alvast een stap in de goede richting… Philippe Van Dooren, hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 289 – Magabook #03 (mei 2024)

Eén staaltje flair, acht welgemeende pluimen Sinds we deze nieuwe magabook-formule van Truck & Business hebben opgestart, brengen we in elk nummer een “onverwachte ontmoeting” tot stand tussen een transportondernemer en een opvallende persoonlijkheid. Deze keer brachten we een transporteur aan tafel met Frank Moreels, de ‘baas’ van de transportvakbond UBT én van de internationale […]

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.