Link2LOGISTICS Management 40 (12/2016)

Geen vuiltje aan de lucht…?

Het gaat vrij goed met de Belgische logistieke markt. Dat blijkt toch uit de Top 1000 van de logistieke bedrijven die actief zijn in België. Daarin staat immers dat hun algemene rentabiliteit is gestegen. Dat komt echter voornamelijk doordat de bedrijven effi ciënter zijn geworden en niet zozeer doordat ze hun klantenportefeuille hebben uitgebreid. Vorig jaar en dit jaar zijn trouwens relatief weinig nieuwe logistieke panden gebouwd. Er zijn de voorbije periode weliswaar een aantal nieuwe projecten op poten gezet. Zo zijn verschillende nieuwe logistieke gebouwen operationeel geworden (Trafic in Heppignies, Havaianas in Luik/Trilogiport) of ze zijn nog in opbouw (bijvoorbeeld Decathlon in Willebroek). Maar vaak ging het daarbij over uitbreidingen en niet over nieuwe ontwikkelingen. Dit zou echter een verontrustende werkelijkheid kunnen verbergen: logistiek België is zijn pluimen aan het verliezen. Toegegeven: Nike en Sketchers, twee internationale bedrijven die vaak worden aangehaald als voorbeeld voor de Belgische aantrekkingskracht, hebben hun vestigingen uitgebreid. Maar hoeveel grote spelers hebben hun logistieke afdeling de voorbije maanden in ons land gevestigd? Behalve Havaianas: geen enkele. En dat terwijl de nieuwe vestigingen elkaar in Zuid-Nederland zo snel opvolgen dat de terreinen en de werknemersreserve stillaan opgedroogd raken. Hetzelfde zien we gebeuren in het westen van Duitsland en in Noord-Frankrijk. Het hoeft dus niet te verbazen dat België dit jaar gezakt is in de Logistics Performance Index van de Wereldbank: we staan nu op de zesde plaats, terwijl we in 2014 nog de vierde plaats innamen. Gelukkig bespeuren we zowel bij de Vlaamse als bij de Waalse politieke verantwoordelijken een zekere bewustwording. We kunnen alleen maar hopen dat ze snel tot actie overgaan. De maatregelen ten voordele van het nachtwerk in de e-commerce zijn alvast een stap in de goede richting… Philippe Van Dooren, hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo