LINK2LOGISTICS Management 45 (maart – april 2017)

Stof tot nadenken

De logistieke sector evolueert sneller en sneller. Dat blijkt zeker uit het magazine dat u nu in handen hebt. In ons dossier over Logistiek Vastgoed kunt lezen welke de huidige trends zijn op gebied van gebouwen en beschikbaarheid. Ondanks het feit dat grote e-fulfilment centra vaak naar Nederland trekken en ons land de grote projecten niet meer haalt, blijft de vraag groot. Vaak blijkt het gaan om samenbrengen van dc’s gaat en uitbreidingen van bestaande installaties. In een interview legt Joost Uwents, de CEO van WDP, de strategie van de groep uit en licht hij een tip van de sluier over het toekomstige meerjarenplan. Maar ook hij stelt vast dat WDP sneller groeit in Nederland, Roemenië en Luxemburg dan in België. Het is moeilijker geworden om nieuwe spelers aan te trekken, maar multinationals die hier gevestigd zijn, verkiezen vaak om hier uit te breiden. Zo bouwde Poco Loco een nieuw volautomatisch hoogbouwmagazijn Roeselare en Beckton Dickison een derde distributiecentrum in Temse. Ook e-commerce evolueert snel. De grootste groei is in crossborder e-commerce. Nu neemt de intercontinentale webhandel toe. Die trein lijkt België niet te missen. Zo behaalde het Luikse ECDC de award van het Logistics Project of the Year voor de uitwerking van nieuwe systemen om e-commerce flows uit China efficiënt te beheren. Ik raad u ook aan om de Handling-rubriek te lezen. Daarin een ‘preview’ van de trends op de komende CeMAT beurs in Hannover. Robert Bauer, de CEO van sensorenproducent, legt uit hoe en waarom de grenzen tussen Industrie 4.0 en Logistiek 4.0 gaan verdwijnen. Automatisering is niet meer de trend, maar wel connectiviteit. Productiemachines en logistieke hulpmiddelen zullen in toenemende mate kunnen communiceren en autonoom interageren. De flexibiliteit zal dusdanig groeien, dat massaproductie zal verminderen en producten geïndividualiseerd van de band zullen rond. Distributiecentra worden daarom overbodig, voorspelt hij. Veel stof tot nadenken, dus. Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo