LINK2LOGISTICS Management 45 (maart – april 2017)

Stof tot nadenken

De logistieke sector evolueert sneller en sneller. Dat blijkt zeker uit het magazine dat u nu in handen hebt. In ons dossier over Logistiek Vastgoed kunt lezen welke de huidige trends zijn op gebied van gebouwen en beschikbaarheid. Ondanks het feit dat grote e-fulfilment centra vaak naar Nederland trekken en ons land de grote projecten niet meer haalt, blijft de vraag groot. Vaak blijkt het gaan om samenbrengen van dc’s gaat en uitbreidingen van bestaande installaties. In een interview legt Joost Uwents, de CEO van WDP, de strategie van de groep uit en licht hij een tip van de sluier over het toekomstige meerjarenplan. Maar ook hij stelt vast dat WDP sneller groeit in Nederland, Roemenië en Luxemburg dan in België. Het is moeilijker geworden om nieuwe spelers aan te trekken, maar multinationals die hier gevestigd zijn, verkiezen vaak om hier uit te breiden. Zo bouwde Poco Loco een nieuw volautomatisch hoogbouwmagazijn Roeselare en Beckton Dickison een derde distributiecentrum in Temse. Ook e-commerce evolueert snel. De grootste groei is in crossborder e-commerce. Nu neemt de intercontinentale webhandel toe. Die trein lijkt België niet te missen. Zo behaalde het Luikse ECDC de award van het Logistics Project of the Year voor de uitwerking van nieuwe systemen om e-commerce flows uit China efficiënt te beheren. Ik raad u ook aan om de Handling-rubriek te lezen. Daarin een ‘preview’ van de trends op de komende CeMAT beurs in Hannover. Robert Bauer, de CEO van sensorenproducent, legt uit hoe en waarom de grenzen tussen Industrie 4.0 en Logistiek 4.0 gaan verdwijnen. Automatisering is niet meer de trend, maar wel connectiviteit. Productiemachines en logistieke hulpmiddelen zullen in toenemende mate kunnen communiceren en autonoom interageren. De flexibiliteit zal dusdanig groeien, dat massaproductie zal verminderen en producten geïndividualiseerd van de band zullen rond. Distributiecentra worden daarom overbodig, voorspelt hij. Veel stof tot nadenken, dus. Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo