LINK2LOGISTICS Management 45 (maart – april 2017)

Stof tot nadenken

De logistieke sector evolueert sneller en sneller. Dat blijkt zeker uit het magazine dat u nu in handen hebt. In ons dossier over Logistiek Vastgoed kunt lezen welke de huidige trends zijn op gebied van gebouwen en beschikbaarheid. Ondanks het feit dat grote e-fulfilment centra vaak naar Nederland trekken en ons land de grote projecten niet meer haalt, blijft de vraag groot. Vaak blijkt het gaan om samenbrengen van dc’s gaat en uitbreidingen van bestaande installaties. In een interview legt Joost Uwents, de CEO van WDP, de strategie van de groep uit en licht hij een tip van de sluier over het toekomstige meerjarenplan. Maar ook hij stelt vast dat WDP sneller groeit in Nederland, Roemenië en Luxemburg dan in België. Het is moeilijker geworden om nieuwe spelers aan te trekken, maar multinationals die hier gevestigd zijn, verkiezen vaak om hier uit te breiden. Zo bouwde Poco Loco een nieuw volautomatisch hoogbouwmagazijn Roeselare en Beckton Dickison een derde distributiecentrum in Temse. Ook e-commerce evolueert snel. De grootste groei is in crossborder e-commerce. Nu neemt de intercontinentale webhandel toe. Die trein lijkt België niet te missen. Zo behaalde het Luikse ECDC de award van het Logistics Project of the Year voor de uitwerking van nieuwe systemen om e-commerce flows uit China efficiënt te beheren. Ik raad u ook aan om de Handling-rubriek te lezen. Daarin een ‘preview’ van de trends op de komende CeMAT beurs in Hannover. Robert Bauer, de CEO van sensorenproducent, legt uit hoe en waarom de grenzen tussen Industrie 4.0 en Logistiek 4.0 gaan verdwijnen. Automatisering is niet meer de trend, maar wel connectiviteit. Productiemachines en logistieke hulpmiddelen zullen in toenemende mate kunnen communiceren en autonoom interageren. De flexibiliteit zal dusdanig groeien, dat massaproductie zal verminderen en producten geïndividualiseerd van de band zullen rond. Distributiecentra worden daarom overbodig, voorspelt hij. Veel stof tot nadenken, dus. Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo