LINK2LOGISTICS Management 46 (juni 2018)

Informeren en aanzetten tot nadenken

België verliest een deel van zijn pluimen op logistiek vlak. Het is een boodschap die we de laatste tijd wel vaker horen. Toch is enige nuance op zijn plaats. De logistieke sector verandert immers snel: zo worden er minder Europese distributiecentra gebouwd. Dat is niet alleen in België het geval. Anderzijds blijven de meeste bestaande centra wel uitbreiden. Om te breken met het pessimisme dat tegenwoordig de boventoon voert, heeft Link2Logistics Management voor het eerst vijftig logistieke ‘hotspots’ van België opgelijst. Daarbij hebben we de bestaande activiteiten geanalyseerd en gekwantificeerd en het ontwikkelingspotentieel van elke regio in kaart gebracht. Daaruit blijkt duidelijk dat logistiek een cruciale activiteit is en blijft. Ze genereert nog steeds 7% van het bbp en is dus niet te verwaarlozen. We laten ook verscheidene experts aan het woord die allesbehalve somber gestemd zijn, maar net de voordelen van ons land op logistiek vlak in de verf zetten. Een van die voordelen is ons vermogen om meerwaarde te creëren. Een van die experts, Kris Neyens van het VIL, toont zich kritisch over de inspanningen om centra voor e-commerce fulfilment naar ons land te lokken. Zij creëren namelijk weinig toegevoegde waarde. Die mening deelt ook de Nederlandse professor emeritus Economie Bernard van Praag. De werkomstandigheden in de Nederlandse e-commercebedrijven zijn vaak erbarmelijk. Hij roept zelfs op tot een verbod op nachtwerk in de fulfilment centers die leveringen op de volgende dag mogelijk maken. Een interessant standpunt, waarover u meer leest in de rubriek ‘Outbox’. Ook andere artikels in dit magazine geven stof tot nadenken: hoe Carglass de onderscheiding voor HR-project van het Jaar heeft gewonnen door de fysieke werkomstandigheden te verbeteren met een ‘bottom up’-benadering; hoe Nedcargo erin slaagt om de binnenvaart in te zetten voor de logistiek van de retailsector; of hoe ODTH en ShopWeDo – twee ondernemingen van een verschillende grootte maar met complementaire activiteiten – een partnerschap aangingen. En natuurlijk mogen we ook de sector van het handlingmateriaal niet vergeten. Heel wat nieuwigheden komen vandaag of in de nabije toekomst op de markt. Wij geven een zo exhaustief mogelijk overzicht. Informeren en aanzetten tot nadenken zijn twee belangrijke taken van een magazine. En dat is precies wat dit nummer van Link2Logistics Management doet. Ik wens u dan ook veel leesplezier.   Philippe Vandooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 71 (september 2024)

Samen op een schip Al van Shipped By Sail gehoord? Het zijn schippers gevestigd in het Engelse Winchester die goederen emissieloos vervoeren per … zeilschip! Onder de producten: olijfolie uit Portugal, chocoladebonen van de Caraïben en Colombiaanse koffiebonen. In het Panorama-stuk op de volgende pagina’s nemen we een kijkje naar de invoer van zulke koffiebonen […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (augustus 2024)

Construction Hub: de vacaturebank die ontbrak in de sector Het was bijna logisch dat Transportmedia – de specialist in communicatie in transport, logistiek en bouw – de handen in elkaar zou slaan met de vakbeurs voor bouwmaterieel Matexpo, om het rekruteringsplatform Construction Hub te lanceren. Matexpo en Transportmedia zijn immers reeds partners in TL Hub, […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo