LINK2LOGISTICS Management 46 (juni 2018)

Informeren en aanzetten tot nadenken

België verliest een deel van zijn pluimen op logistiek vlak. Het is een boodschap die we de laatste tijd wel vaker horen. Toch is enige nuance op zijn plaats. De logistieke sector verandert immers snel: zo worden er minder Europese distributiecentra gebouwd. Dat is niet alleen in België het geval. Anderzijds blijven de meeste bestaande centra wel uitbreiden. Om te breken met het pessimisme dat tegenwoordig de boventoon voert, heeft Link2Logistics Management voor het eerst vijftig logistieke ‘hotspots’ van België opgelijst. Daarbij hebben we de bestaande activiteiten geanalyseerd en gekwantificeerd en het ontwikkelingspotentieel van elke regio in kaart gebracht. Daaruit blijkt duidelijk dat logistiek een cruciale activiteit is en blijft. Ze genereert nog steeds 7% van het bbp en is dus niet te verwaarlozen. We laten ook verscheidene experts aan het woord die allesbehalve somber gestemd zijn, maar net de voordelen van ons land op logistiek vlak in de verf zetten. Een van die voordelen is ons vermogen om meerwaarde te creëren. Een van die experts, Kris Neyens van het VIL, toont zich kritisch over de inspanningen om centra voor e-commerce fulfilment naar ons land te lokken. Zij creëren namelijk weinig toegevoegde waarde. Die mening deelt ook de Nederlandse professor emeritus Economie Bernard van Praag. De werkomstandigheden in de Nederlandse e-commercebedrijven zijn vaak erbarmelijk. Hij roept zelfs op tot een verbod op nachtwerk in de fulfilment centers die leveringen op de volgende dag mogelijk maken. Een interessant standpunt, waarover u meer leest in de rubriek ‘Outbox’. Ook andere artikels in dit magazine geven stof tot nadenken: hoe Carglass de onderscheiding voor HR-project van het Jaar heeft gewonnen door de fysieke werkomstandigheden te verbeteren met een ‘bottom up’-benadering; hoe Nedcargo erin slaagt om de binnenvaart in te zetten voor de logistiek van de retailsector; of hoe ODTH en ShopWeDo – twee ondernemingen van een verschillende grootte maar met complementaire activiteiten – een partnerschap aangingen. En natuurlijk mogen we ook de sector van het handlingmateriaal niet vergeten. Heel wat nieuwigheden komen vandaag of in de nabije toekomst op de markt. Wij geven een zo exhaustief mogelijk overzicht. Informeren en aanzetten tot nadenken zijn twee belangrijke taken van een magazine. En dat is precies wat dit nummer van Link2Logistics Management doet. Ik wens u dan ook veel leesplezier.   Philippe Vandooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 116 (juni 2022)

In een vingerknip Van de ene dag op de andere kan alles veranderen. Op het moment dat het vorige nummer van dit magazine naar de drukker ging, was het in Oekraïne nog relatief rustig. Toen het magazine in de bus viel, was de oorlog al in volle gang. Het leven van miljoenen mensen werd plots […]

TRANSPORT Management 116 (juni 2022)

Wegvervoer twee dagen lang boven! Eindelijk is het zover! De eerste editie van Passion4Trucks, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2020, midden in de eerste fase van de pandemie, werd uiteraard uitgesteld. Of beter gezegd, voor de edities 2020 en 2021 werd het event omgetoverd tot een groot televisie-evenement rond de mooiste vrachtwagens van de […]

TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen? Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo