TRANSPORT & VAN Management – Special Diensten (juli 2018)

Half vol of half leeg?

Is het glas half vol of half leeg? Dat is de traditionele vraag bij heel wat debatten en we kunnen met recht deze vraag stellen bij het lezen van de resultaten van onze grote, jaarlijkse analyse van de financiële prestaties van de truckconcessiehouders. Half vol – de positieve visie dus – want de indicatoren staan resoluut op groen. Zo is het omzetcijfer met 10,9 % gestegen en de toegevoegde waarde met 6 %. Tegelijkertijd is het personeelsbestand met gemiddeld 1,07 % gegroeid. Het glas is daarentegen half leeg als we de vooruitgang van het omzetcijfer voor de concessiehouders vergelijken met de stijging van de inschrijvingscijfers voor zware bedrijfsvoertuigen in dezelfde periode. Die stijging bedroeg 18,5 %. Is die verstoring werkelijk alleen te wijten aan de rechtstreekse verkopen gerealiseerd door de importeur? Mogelijk, maar tegelijkertijd onmogelijk om te ontdekken aan de hand van de balanscijfers. Zijn de concessiehouders tevreden? Dat leidt geen twijfel voor de concessiehouders die in de bloemen werden gezet tijdens de tweede editie van Best of VAN (een organisatie van TRANSPORTMEDIA met de steun van Touring, Febiac en Traxio). Dat event bracht meer dan 500 specialisten samen uit de wereld van de lichte bedrijfswagen. Wij bekroonden er onder meer negen Best Dealers (de beste concessiehouder per merk, te ontdekken in dit nummer) en één Super Best Dealer (de beste concessiehouder van alle merken door elkaar). Na de dossier te hebben doorgenomen, overhandigd door de 27 kandidaten, en de presentaties te hebben bijgewoond die de negen Best Dealers moesten geven voor de jury, kan ik alleen maar onder de indruk zijn van het professionalisme van deze jaargang 2018. Met kwaliteitsvolle voorstellingen, verdedigd met enthousiasme en ernst, in de meeste gevallen door de bedrijfsleiders van de concessies zelf. Met daarbij tevens mooie verhalen, zoals het verhaald dat zonder schroom werd verteld door Alain Jacquart, de baas van Lens Motor (Renault Motors), die kwam uitleggen hoe hij op briljante wijze een nagenoeg failliet bedrijf weer tot bloei bracht enkele jaren geleden. Tenslotte verwijzen we nog maar eens naar het schitterende podium voor de Super Best Dealer: Groep Jam (Mercedes-Benz), gevolgd door Decaigny (Opel) en Valckenier Groep (Renault). Wat kunnen we nog meer vragen, tenzij dan een editie 2019 met een op zijn minst gelijk niveau! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo