TRANSPORT & VAN Management – Special Diensten (juli 2018)

Half vol of half leeg?

Is het glas half vol of half leeg? Dat is de traditionele vraag bij heel wat debatten en we kunnen met recht deze vraag stellen bij het lezen van de resultaten van onze grote, jaarlijkse analyse van de financiële prestaties van de truckconcessiehouders. Half vol – de positieve visie dus – want de indicatoren staan resoluut op groen. Zo is het omzetcijfer met 10,9 % gestegen en de toegevoegde waarde met 6 %. Tegelijkertijd is het personeelsbestand met gemiddeld 1,07 % gegroeid. Het glas is daarentegen half leeg als we de vooruitgang van het omzetcijfer voor de concessiehouders vergelijken met de stijging van de inschrijvingscijfers voor zware bedrijfsvoertuigen in dezelfde periode. Die stijging bedroeg 18,5 %. Is die verstoring werkelijk alleen te wijten aan de rechtstreekse verkopen gerealiseerd door de importeur? Mogelijk, maar tegelijkertijd onmogelijk om te ontdekken aan de hand van de balanscijfers. Zijn de concessiehouders tevreden? Dat leidt geen twijfel voor de concessiehouders die in de bloemen werden gezet tijdens de tweede editie van Best of VAN (een organisatie van TRANSPORTMEDIA met de steun van Touring, Febiac en Traxio). Dat event bracht meer dan 500 specialisten samen uit de wereld van de lichte bedrijfswagen. Wij bekroonden er onder meer negen Best Dealers (de beste concessiehouder per merk, te ontdekken in dit nummer) en één Super Best Dealer (de beste concessiehouder van alle merken door elkaar). Na de dossier te hebben doorgenomen, overhandigd door de 27 kandidaten, en de presentaties te hebben bijgewoond die de negen Best Dealers moesten geven voor de jury, kan ik alleen maar onder de indruk zijn van het professionalisme van deze jaargang 2018. Met kwaliteitsvolle voorstellingen, verdedigd met enthousiasme en ernst, in de meeste gevallen door de bedrijfsleiders van de concessies zelf. Met daarbij tevens mooie verhalen, zoals het verhaald dat zonder schroom werd verteld door Alain Jacquart, de baas van Lens Motor (Renault Motors), die kwam uitleggen hoe hij op briljante wijze een nagenoeg failliet bedrijf weer tot bloei bracht enkele jaren geleden. Tenslotte verwijzen we nog maar eens naar het schitterende podium voor de Super Best Dealer: Groep Jam (Mercedes-Benz), gevolgd door Decaigny (Opel) en Valckenier Groep (Renault). Wat kunnen we nog meer vragen, tenzij dan een editie 2019 met een op zijn minst gelijk niveau! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo