TRANSPORT & VAN Management – Special Diensten (juli 2018)

Half vol of half leeg?

Is het glas half vol of half leeg? Dat is de traditionele vraag bij heel wat debatten en we kunnen met recht deze vraag stellen bij het lezen van de resultaten van onze grote, jaarlijkse analyse van de financiële prestaties van de truckconcessiehouders. Half vol – de positieve visie dus – want de indicatoren staan resoluut op groen. Zo is het omzetcijfer met 10,9 % gestegen en de toegevoegde waarde met 6 %. Tegelijkertijd is het personeelsbestand met gemiddeld 1,07 % gegroeid. Het glas is daarentegen half leeg als we de vooruitgang van het omzetcijfer voor de concessiehouders vergelijken met de stijging van de inschrijvingscijfers voor zware bedrijfsvoertuigen in dezelfde periode. Die stijging bedroeg 18,5 %. Is die verstoring werkelijk alleen te wijten aan de rechtstreekse verkopen gerealiseerd door de importeur? Mogelijk, maar tegelijkertijd onmogelijk om te ontdekken aan de hand van de balanscijfers. Zijn de concessiehouders tevreden? Dat leidt geen twijfel voor de concessiehouders die in de bloemen werden gezet tijdens de tweede editie van Best of VAN (een organisatie van TRANSPORTMEDIA met de steun van Touring, Febiac en Traxio). Dat event bracht meer dan 500 specialisten samen uit de wereld van de lichte bedrijfswagen. Wij bekroonden er onder meer negen Best Dealers (de beste concessiehouder per merk, te ontdekken in dit nummer) en één Super Best Dealer (de beste concessiehouder van alle merken door elkaar). Na de dossier te hebben doorgenomen, overhandigd door de 27 kandidaten, en de presentaties te hebben bijgewoond die de negen Best Dealers moesten geven voor de jury, kan ik alleen maar onder de indruk zijn van het professionalisme van deze jaargang 2018. Met kwaliteitsvolle voorstellingen, verdedigd met enthousiasme en ernst, in de meeste gevallen door de bedrijfsleiders van de concessies zelf. Met daarbij tevens mooie verhalen, zoals het verhaald dat zonder schroom werd verteld door Alain Jacquart, de baas van Lens Motor (Renault Motors), die kwam uitleggen hoe hij op briljante wijze een nagenoeg failliet bedrijf weer tot bloei bracht enkele jaren geleden. Tenslotte verwijzen we nog maar eens naar het schitterende podium voor de Super Best Dealer: Groep Jam (Mercedes-Benz), gevolgd door Decaigny (Opel) en Valckenier Groep (Renault). Wat kunnen we nog meer vragen, tenzij dan een editie 2019 met een op zijn minst gelijk niveau! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo