TRANSPORT & VAN Management – Special Diensten (juli 2018)

Half vol of half leeg?

Is het glas half vol of half leeg? Dat is de traditionele vraag bij heel wat debatten en we kunnen met recht deze vraag stellen bij het lezen van de resultaten van onze grote, jaarlijkse analyse van de financiële prestaties van de truckconcessiehouders. Half vol – de positieve visie dus – want de indicatoren staan resoluut op groen. Zo is het omzetcijfer met 10,9 % gestegen en de toegevoegde waarde met 6 %. Tegelijkertijd is het personeelsbestand met gemiddeld 1,07 % gegroeid. Het glas is daarentegen half leeg als we de vooruitgang van het omzetcijfer voor de concessiehouders vergelijken met de stijging van de inschrijvingscijfers voor zware bedrijfsvoertuigen in dezelfde periode. Die stijging bedroeg 18,5 %. Is die verstoring werkelijk alleen te wijten aan de rechtstreekse verkopen gerealiseerd door de importeur? Mogelijk, maar tegelijkertijd onmogelijk om te ontdekken aan de hand van de balanscijfers. Zijn de concessiehouders tevreden? Dat leidt geen twijfel voor de concessiehouders die in de bloemen werden gezet tijdens de tweede editie van Best of VAN (een organisatie van TRANSPORTMEDIA met de steun van Touring, Febiac en Traxio). Dat event bracht meer dan 500 specialisten samen uit de wereld van de lichte bedrijfswagen. Wij bekroonden er onder meer negen Best Dealers (de beste concessiehouder per merk, te ontdekken in dit nummer) en één Super Best Dealer (de beste concessiehouder van alle merken door elkaar). Na de dossier te hebben doorgenomen, overhandigd door de 27 kandidaten, en de presentaties te hebben bijgewoond die de negen Best Dealers moesten geven voor de jury, kan ik alleen maar onder de indruk zijn van het professionalisme van deze jaargang 2018. Met kwaliteitsvolle voorstellingen, verdedigd met enthousiasme en ernst, in de meeste gevallen door de bedrijfsleiders van de concessies zelf. Met daarbij tevens mooie verhalen, zoals het verhaald dat zonder schroom werd verteld door Alain Jacquart, de baas van Lens Motor (Renault Motors), die kwam uitleggen hoe hij op briljante wijze een nagenoeg failliet bedrijf weer tot bloei bracht enkele jaren geleden. Tenslotte verwijzen we nog maar eens naar het schitterende podium voor de Super Best Dealer: Groep Jam (Mercedes-Benz), gevolgd door Decaigny (Opel) en Valckenier Groep (Renault). Wat kunnen we nog meer vragen, tenzij dan een editie 2019 met een op zijn minst gelijk niveau! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo