TRANSPORT & VAN Management – Special Diensten (juli 2018)

Half vol of half leeg?

Is het glas half vol of half leeg? Dat is de traditionele vraag bij heel wat debatten en we kunnen met recht deze vraag stellen bij het lezen van de resultaten van onze grote, jaarlijkse analyse van de financiële prestaties van de truckconcessiehouders. Half vol – de positieve visie dus – want de indicatoren staan resoluut op groen. Zo is het omzetcijfer met 10,9 % gestegen en de toegevoegde waarde met 6 %. Tegelijkertijd is het personeelsbestand met gemiddeld 1,07 % gegroeid. Het glas is daarentegen half leeg als we de vooruitgang van het omzetcijfer voor de concessiehouders vergelijken met de stijging van de inschrijvingscijfers voor zware bedrijfsvoertuigen in dezelfde periode. Die stijging bedroeg 18,5 %. Is die verstoring werkelijk alleen te wijten aan de rechtstreekse verkopen gerealiseerd door de importeur? Mogelijk, maar tegelijkertijd onmogelijk om te ontdekken aan de hand van de balanscijfers. Zijn de concessiehouders tevreden? Dat leidt geen twijfel voor de concessiehouders die in de bloemen werden gezet tijdens de tweede editie van Best of VAN (een organisatie van TRANSPORTMEDIA met de steun van Touring, Febiac en Traxio). Dat event bracht meer dan 500 specialisten samen uit de wereld van de lichte bedrijfswagen. Wij bekroonden er onder meer negen Best Dealers (de beste concessiehouder per merk, te ontdekken in dit nummer) en één Super Best Dealer (de beste concessiehouder van alle merken door elkaar). Na de dossier te hebben doorgenomen, overhandigd door de 27 kandidaten, en de presentaties te hebben bijgewoond die de negen Best Dealers moesten geven voor de jury, kan ik alleen maar onder de indruk zijn van het professionalisme van deze jaargang 2018. Met kwaliteitsvolle voorstellingen, verdedigd met enthousiasme en ernst, in de meeste gevallen door de bedrijfsleiders van de concessies zelf. Met daarbij tevens mooie verhalen, zoals het verhaald dat zonder schroom werd verteld door Alain Jacquart, de baas van Lens Motor (Renault Motors), die kwam uitleggen hoe hij op briljante wijze een nagenoeg failliet bedrijf weer tot bloei bracht enkele jaren geleden. Tenslotte verwijzen we nog maar eens naar het schitterende podium voor de Super Best Dealer: Groep Jam (Mercedes-Benz), gevolgd door Decaigny (Opel) en Valckenier Groep (Renault). Wat kunnen we nog meer vragen, tenzij dan een editie 2019 met een op zijn minst gelijk niveau! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo