LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2018)

Logistiek in België anno 2018 Misleidende groeicijfers

Alle indicatoren geven het aan: de logistieke sector in België bevindt zich opnieuw in een gestage groeifase. Toch heerst een onaangename indruk van gemiste kansen. Misschien zijn deze echter niet de kansen waar ons land het meest behoefte aan heeft, zoals dit dossier zal aantonen. De groei van de Belgische logistieke sector is aan te tonen met behulp van meerdere indicatoren. Twee recente studies geven tegensprekende resultaten aan. De jongste analyse van de Nationale Bank (juli 2017) wijst er op dat het relatieve gewicht van de logistiek in de Belgische economie lichtjes gedaald is tussen 2010 en 2015. Met andere woorden zou de logistieke sector minder snel gegroeid zijn dan andere sectoren. Deze studie beperkt zich evenwel tot de logistiek voor rekening van derden. Boven de 9% Het instituut Möbius komt tot een totaal andere conclusie door binnen de ‘logistieke sector’ ook rekening te houden met de ‘in house’ activiteiten en de ondersteunende activiteiten. Volgens Möbius zal het aandeel van de logistieke sector in het bbp daarmee zelfs de 9% overstijgen tegen 2025. De perspectieven naar werkgelegenheid zijn navenant. Onze eigen cijfers, gebaseerd op de door de logistieke bedrijven voor derden gebruikte logistieke oppervlakte (Top 1000 Logistiek), bevestigen de actuele groei: tussen 2015 en 2016 is de gemiddelde toegevoegde waarde van de sector gestegen met 2,56 % en de werkgelegenheid met 1,96 %. We hebben nochtans de indruk dat die cijfers nog beter zouden kunnen. België is er immers niet in geslaagd om een nieuwe gigant van de e-commerce te strikken. De activiteiten op gebied van e-logistiek die zich in België ontwikkelen zijn bovendien vooral verbonden met andere industriële activiteiten of traditionele logistiek. Is dat goed of slecht? Daar zijn de experten over verdeeld (zie de volgende bladzijden). Maar wat België misschien verliest aan spectaculaire aankondigingen, wordt gewonnen aan kwalitatieve werkplaatsen. Dat is in zekere zin de positieve keerzijde van de medaille van de loonkost. Dat belet in geen geval dat we zouden blijven werken aan het verlagen van de arbeidskosten voor de werkgever (en het attractiever maken van het nettosalaris van de werknemers), maar het opent misschien de poort voor nieuwe vormen van logistiek, die nog bedacht moeten worden. Ontdek in afwachting in dit dossier de 50 logistieke hotspots in België (een andere exclusiviteit van Link2Logistics Management). Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be Inhoud p.4 Verdelingsplan van de Belgische logistieke hotspots p.5 Beschrijvende steekkaarten van de 50 logistieke hotspots in België p.13 De Belgische troeven op gebied van logistiek p.17 De logistieke zones verbonden met de binnenvaart

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo