LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2018)

Logistiek in België anno 2018 Misleidende groeicijfers

Alle indicatoren geven het aan: de logistieke sector in België bevindt zich opnieuw in een gestage groeifase. Toch heerst een onaangename indruk van gemiste kansen. Misschien zijn deze echter niet de kansen waar ons land het meest behoefte aan heeft, zoals dit dossier zal aantonen. De groei van de Belgische logistieke sector is aan te tonen met behulp van meerdere indicatoren. Twee recente studies geven tegensprekende resultaten aan. De jongste analyse van de Nationale Bank (juli 2017) wijst er op dat het relatieve gewicht van de logistiek in de Belgische economie lichtjes gedaald is tussen 2010 en 2015. Met andere woorden zou de logistieke sector minder snel gegroeid zijn dan andere sectoren. Deze studie beperkt zich evenwel tot de logistiek voor rekening van derden. Boven de 9% Het instituut Möbius komt tot een totaal andere conclusie door binnen de ‘logistieke sector’ ook rekening te houden met de ‘in house’ activiteiten en de ondersteunende activiteiten. Volgens Möbius zal het aandeel van de logistieke sector in het bbp daarmee zelfs de 9% overstijgen tegen 2025. De perspectieven naar werkgelegenheid zijn navenant. Onze eigen cijfers, gebaseerd op de door de logistieke bedrijven voor derden gebruikte logistieke oppervlakte (Top 1000 Logistiek), bevestigen de actuele groei: tussen 2015 en 2016 is de gemiddelde toegevoegde waarde van de sector gestegen met 2,56 % en de werkgelegenheid met 1,96 %. We hebben nochtans de indruk dat die cijfers nog beter zouden kunnen. België is er immers niet in geslaagd om een nieuwe gigant van de e-commerce te strikken. De activiteiten op gebied van e-logistiek die zich in België ontwikkelen zijn bovendien vooral verbonden met andere industriële activiteiten of traditionele logistiek. Is dat goed of slecht? Daar zijn de experten over verdeeld (zie de volgende bladzijden). Maar wat België misschien verliest aan spectaculaire aankondigingen, wordt gewonnen aan kwalitatieve werkplaatsen. Dat is in zekere zin de positieve keerzijde van de medaille van de loonkost. Dat belet in geen geval dat we zouden blijven werken aan het verlagen van de arbeidskosten voor de werkgever (en het attractiever maken van het nettosalaris van de werknemers), maar het opent misschien de poort voor nieuwe vormen van logistiek, die nog bedacht moeten worden. Ontdek in afwachting in dit dossier de 50 logistieke hotspots in België (een andere exclusiviteit van Link2Logistics Management). Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be Inhoud p.4 Verdelingsplan van de Belgische logistieke hotspots p.5 Beschrijvende steekkaarten van de 50 logistieke hotspots in België p.13 De Belgische troeven op gebied van logistiek p.17 De logistieke zones verbonden met de binnenvaart

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo