transport media logo

LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2018)

Logistiek in België anno 2018 Misleidende groeicijfers

Alle indicatoren geven het aan: de logistieke sector in België bevindt zich opnieuw in een gestage groeifase. Toch heerst een onaangename indruk van gemiste kansen. Misschien zijn deze echter niet de kansen waar ons land het meest behoefte aan heeft, zoals dit dossier zal aantonen. De groei van de Belgische logistieke sector is aan te tonen met behulp van meerdere indicatoren. Twee recente studies geven tegensprekende resultaten aan. De jongste analyse van de Nationale Bank (juli 2017) wijst er op dat het relatieve gewicht van de logistiek in de Belgische economie lichtjes gedaald is tussen 2010 en 2015. Met andere woorden zou de logistieke sector minder snel gegroeid zijn dan andere sectoren. Deze studie beperkt zich evenwel tot de logistiek voor rekening van derden. Boven de 9% Het instituut Möbius komt tot een totaal andere conclusie door binnen de ‘logistieke sector’ ook rekening te houden met de ‘in house’ activiteiten en de ondersteunende activiteiten. Volgens Möbius zal het aandeel van de logistieke sector in het bbp daarmee zelfs de 9% overstijgen tegen 2025. De perspectieven naar werkgelegenheid zijn navenant. Onze eigen cijfers, gebaseerd op de door de logistieke bedrijven voor derden gebruikte logistieke oppervlakte (Top 1000 Logistiek), bevestigen de actuele groei: tussen 2015 en 2016 is de gemiddelde toegevoegde waarde van de sector gestegen met 2,56 % en de werkgelegenheid met 1,96 %. We hebben nochtans de indruk dat die cijfers nog beter zouden kunnen. België is er immers niet in geslaagd om een nieuwe gigant van de e-commerce te strikken. De activiteiten op gebied van e-logistiek die zich in België ontwikkelen zijn bovendien vooral verbonden met andere industriële activiteiten of traditionele logistiek. Is dat goed of slecht? Daar zijn de experten over verdeeld (zie de volgende bladzijden). Maar wat België misschien verliest aan spectaculaire aankondigingen, wordt gewonnen aan kwalitatieve werkplaatsen. Dat is in zekere zin de positieve keerzijde van de medaille van de loonkost. Dat belet in geen geval dat we zouden blijven werken aan het verlagen van de arbeidskosten voor de werkgever (en het attractiever maken van het nettosalaris van de werknemers), maar het opent misschien de poort voor nieuwe vormen van logistiek, die nog bedacht moeten worden. Ontdek in afwachting in dit dossier de 50 logistieke hotspots in België (een andere exclusiviteit van Link2Logistics Management). Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be Inhoud p.4 Verdelingsplan van de Belgische logistieke hotspots p.5 Beschrijvende steekkaarten van de 50 logistieke hotspots in België p.13 De Belgische troeven op gebied van logistiek p.17 De logistieke zones verbonden met de binnenvaart

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.