LINK2LOGISTICS Management 47 (oktober 2018)

Logistiek België komt er weer bovenop

Logistiek België, dat even in ademnood verkeerde onder meer na het Waalse Zalando-debacle, lijkt weer recht te krabbelen. De afgelopen maanden bereikten ons verschillende positieve berichten. Zo zou Alibaba voor Liege Airport kiezen als Europees bruggenhoofd (met meerdere andere vliegmaatschappijen en logistieke ondernemingen in zijn kielzog) en zal de Chinese logistieke vastgoedgroep Lingang een logistiek platform uitbouwen in Zeebrugge. Maar het beste nieuws was wel de Logistics Performance Index van de Wereldbank. België neemt er opnieuw de derde plaats in, nadat ons land twee jaar geleden teruggezakt was tot de zesde plek. Duitsland voert nog altijd het klassement aan, vóór Zweden dat een plaats stijgt. Nederland, daarentegen, verliest twee plaatsen en staat zesde. De Logistics Performance Index (LPI) rangschikt 160 landen in functie van hun logistieke prestaties, efficiëntie en aantrekkingskracht. De rangschikking gebeurt op basis van zes criteria zoals infrastructuur, stiptheid, internationale transportdiensten of bekwaamheid van het logistieke personeel. Wil België de eerste plaats van de rangschikking bereiken, dan zal het wel extra inspanningen moeten leveren in twee domeinen: de kwaliteit van de douanediensten en mobiliteit. Maar wat er ook van zij, de logistieke wereld is volop in beweging in ons land. Dat zal men kunnen merken op de vakbeurzen Logistics & Distribution en Empack, begin oktober in Brussel. Deze salons zijn uitgelezen ontmoetingsplaatsen en netwerkgelegenheden. Ze bieden de mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen of bestaande contacten te onderhouden, informatie in te winnen en nieuwe producten of oplossingen te ontdekken. Wij spreken er tweemaal met u af. Op woensdag 3 oktober voor de uitreiking van de ‘Gazellen Transport & Logistics 2018’ en op donderdag 4 oktober voor de overhandiging – voor de eerste maal – van de ‘Best of Handling’ trofee. Deze prijs is een initiatief van TransportMedia en EasyFairs, en vormt een prestigieuze bekroning voor de meest vernieuwende heftruck. Wij wensen u alvast veel leesgenot en een succesvol bezoek aan de Logistics & Distribution beurs! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo