LINK2LOGISTICS Management 47 (oktober 2018)

Logistiek België komt er weer bovenop

Logistiek België, dat even in ademnood verkeerde onder meer na het Waalse Zalando-debacle, lijkt weer recht te krabbelen. De afgelopen maanden bereikten ons verschillende positieve berichten. Zo zou Alibaba voor Liege Airport kiezen als Europees bruggenhoofd (met meerdere andere vliegmaatschappijen en logistieke ondernemingen in zijn kielzog) en zal de Chinese logistieke vastgoedgroep Lingang een logistiek platform uitbouwen in Zeebrugge. Maar het beste nieuws was wel de Logistics Performance Index van de Wereldbank. België neemt er opnieuw de derde plaats in, nadat ons land twee jaar geleden teruggezakt was tot de zesde plek. Duitsland voert nog altijd het klassement aan, vóór Zweden dat een plaats stijgt. Nederland, daarentegen, verliest twee plaatsen en staat zesde. De Logistics Performance Index (LPI) rangschikt 160 landen in functie van hun logistieke prestaties, efficiëntie en aantrekkingskracht. De rangschikking gebeurt op basis van zes criteria zoals infrastructuur, stiptheid, internationale transportdiensten of bekwaamheid van het logistieke personeel. Wil België de eerste plaats van de rangschikking bereiken, dan zal het wel extra inspanningen moeten leveren in twee domeinen: de kwaliteit van de douanediensten en mobiliteit. Maar wat er ook van zij, de logistieke wereld is volop in beweging in ons land. Dat zal men kunnen merken op de vakbeurzen Logistics & Distribution en Empack, begin oktober in Brussel. Deze salons zijn uitgelezen ontmoetingsplaatsen en netwerkgelegenheden. Ze bieden de mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen of bestaande contacten te onderhouden, informatie in te winnen en nieuwe producten of oplossingen te ontdekken. Wij spreken er tweemaal met u af. Op woensdag 3 oktober voor de uitreiking van de ‘Gazellen Transport & Logistics 2018’ en op donderdag 4 oktober voor de overhandiging – voor de eerste maal – van de ‘Best of Handling’ trofee. Deze prijs is een initiatief van TransportMedia en EasyFairs, en vormt een prestigieuze bekroning voor de meest vernieuwende heftruck. Wij wensen u alvast veel leesgenot en een succesvol bezoek aan de Logistics & Distribution beurs! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo