LINK2LOGISTICS Management 47 (oktober 2018)

Logistiek België komt er weer bovenop

Logistiek België, dat even in ademnood verkeerde onder meer na het Waalse Zalando-debacle, lijkt weer recht te krabbelen. De afgelopen maanden bereikten ons verschillende positieve berichten. Zo zou Alibaba voor Liege Airport kiezen als Europees bruggenhoofd (met meerdere andere vliegmaatschappijen en logistieke ondernemingen in zijn kielzog) en zal de Chinese logistieke vastgoedgroep Lingang een logistiek platform uitbouwen in Zeebrugge. Maar het beste nieuws was wel de Logistics Performance Index van de Wereldbank. België neemt er opnieuw de derde plaats in, nadat ons land twee jaar geleden teruggezakt was tot de zesde plek. Duitsland voert nog altijd het klassement aan, vóór Zweden dat een plaats stijgt. Nederland, daarentegen, verliest twee plaatsen en staat zesde. De Logistics Performance Index (LPI) rangschikt 160 landen in functie van hun logistieke prestaties, efficiëntie en aantrekkingskracht. De rangschikking gebeurt op basis van zes criteria zoals infrastructuur, stiptheid, internationale transportdiensten of bekwaamheid van het logistieke personeel. Wil België de eerste plaats van de rangschikking bereiken, dan zal het wel extra inspanningen moeten leveren in twee domeinen: de kwaliteit van de douanediensten en mobiliteit. Maar wat er ook van zij, de logistieke wereld is volop in beweging in ons land. Dat zal men kunnen merken op de vakbeurzen Logistics & Distribution en Empack, begin oktober in Brussel. Deze salons zijn uitgelezen ontmoetingsplaatsen en netwerkgelegenheden. Ze bieden de mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen of bestaande contacten te onderhouden, informatie in te winnen en nieuwe producten of oplossingen te ontdekken. Wij spreken er tweemaal met u af. Op woensdag 3 oktober voor de uitreiking van de ‘Gazellen Transport & Logistics 2018’ en op donderdag 4 oktober voor de overhandiging – voor de eerste maal – van de ‘Best of Handling’ trofee. Deze prijs is een initiatief van TransportMedia en EasyFairs, en vormt een prestigieuze bekroning voor de meest vernieuwende heftruck. Wij wensen u alvast veel leesgenot en een succesvol bezoek aan de Logistics & Distribution beurs! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo