LINK2LOGISTICS Management 47 (oktober 2018)

Logistiek België komt er weer bovenop

Logistiek België, dat even in ademnood verkeerde onder meer na het Waalse Zalando-debacle, lijkt weer recht te krabbelen. De afgelopen maanden bereikten ons verschillende positieve berichten. Zo zou Alibaba voor Liege Airport kiezen als Europees bruggenhoofd (met meerdere andere vliegmaatschappijen en logistieke ondernemingen in zijn kielzog) en zal de Chinese logistieke vastgoedgroep Lingang een logistiek platform uitbouwen in Zeebrugge. Maar het beste nieuws was wel de Logistics Performance Index van de Wereldbank. België neemt er opnieuw de derde plaats in, nadat ons land twee jaar geleden teruggezakt was tot de zesde plek. Duitsland voert nog altijd het klassement aan, vóór Zweden dat een plaats stijgt. Nederland, daarentegen, verliest twee plaatsen en staat zesde. De Logistics Performance Index (LPI) rangschikt 160 landen in functie van hun logistieke prestaties, efficiëntie en aantrekkingskracht. De rangschikking gebeurt op basis van zes criteria zoals infrastructuur, stiptheid, internationale transportdiensten of bekwaamheid van het logistieke personeel. Wil België de eerste plaats van de rangschikking bereiken, dan zal het wel extra inspanningen moeten leveren in twee domeinen: de kwaliteit van de douanediensten en mobiliteit. Maar wat er ook van zij, de logistieke wereld is volop in beweging in ons land. Dat zal men kunnen merken op de vakbeurzen Logistics & Distribution en Empack, begin oktober in Brussel. Deze salons zijn uitgelezen ontmoetingsplaatsen en netwerkgelegenheden. Ze bieden de mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen of bestaande contacten te onderhouden, informatie in te winnen en nieuwe producten of oplossingen te ontdekken. Wij spreken er tweemaal met u af. Op woensdag 3 oktober voor de uitreiking van de ‘Gazellen Transport & Logistics 2018’ en op donderdag 4 oktober voor de overhandiging – voor de eerste maal – van de ‘Best of Handling’ trofee. Deze prijs is een initiatief van TransportMedia en EasyFairs, en vormt een prestigieuze bekroning voor de meest vernieuwende heftruck. Wij wensen u alvast veel leesgenot en een succesvol bezoek aan de Logistics & Distribution beurs! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo