LINK2LOGISTICS Management 47 (oktober 2018)

Logistiek België komt er weer bovenop

Logistiek België, dat even in ademnood verkeerde onder meer na het Waalse Zalando-debacle, lijkt weer recht te krabbelen. De afgelopen maanden bereikten ons verschillende positieve berichten. Zo zou Alibaba voor Liege Airport kiezen als Europees bruggenhoofd (met meerdere andere vliegmaatschappijen en logistieke ondernemingen in zijn kielzog) en zal de Chinese logistieke vastgoedgroep Lingang een logistiek platform uitbouwen in Zeebrugge. Maar het beste nieuws was wel de Logistics Performance Index van de Wereldbank. België neemt er opnieuw de derde plaats in, nadat ons land twee jaar geleden teruggezakt was tot de zesde plek. Duitsland voert nog altijd het klassement aan, vóór Zweden dat een plaats stijgt. Nederland, daarentegen, verliest twee plaatsen en staat zesde. De Logistics Performance Index (LPI) rangschikt 160 landen in functie van hun logistieke prestaties, efficiëntie en aantrekkingskracht. De rangschikking gebeurt op basis van zes criteria zoals infrastructuur, stiptheid, internationale transportdiensten of bekwaamheid van het logistieke personeel. Wil België de eerste plaats van de rangschikking bereiken, dan zal het wel extra inspanningen moeten leveren in twee domeinen: de kwaliteit van de douanediensten en mobiliteit. Maar wat er ook van zij, de logistieke wereld is volop in beweging in ons land. Dat zal men kunnen merken op de vakbeurzen Logistics & Distribution en Empack, begin oktober in Brussel. Deze salons zijn uitgelezen ontmoetingsplaatsen en netwerkgelegenheden. Ze bieden de mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen of bestaande contacten te onderhouden, informatie in te winnen en nieuwe producten of oplossingen te ontdekken. Wij spreken er tweemaal met u af. Op woensdag 3 oktober voor de uitreiking van de ‘Gazellen Transport & Logistics 2018’ en op donderdag 4 oktober voor de overhandiging – voor de eerste maal – van de ‘Best of Handling’ trofee. Deze prijs is een initiatief van TransportMedia en EasyFairs, en vormt een prestigieuze bekroning voor de meest vernieuwende heftruck. Wij wensen u alvast veel leesgenot en een succesvol bezoek aan de Logistics & Distribution beurs! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo