Truck & Business 266 (oktober 2018)

De loonnorm is te strikt Ondanks de recente verstoringen van de wereldhandel en de dalende groeiprognoses in België en zijn belangrijkste handelspartners, lijkt er voorlopig geen einde te komen aan de hoogconjunctuur in de sector van het wegtransport. Het chauffeurstekort wordt dus nog nijpender en de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs doet niet meteen licht schijnen aan het einde van de tunnel. Op lange termijn kunnen zelfrijdende voertuigen de meest frequente en eenvoudigste taken overnemen van de chauffeur, maar we moeten ervan uitgaan dat deze techniek (en de wetgeving rond zelfrijdende voertuigen op de openbare weg) de komende tien jaar nog geen soelaas zal brengen. De voorbije maanden hebben talrijke transporteurs mij verteld dat ze vinden dat hun chauffeurs opslag verdienen. De loonnormen laten dit echter niet toe. De sociale partners raken het maar niet eens over een norm. Vandaar dat de regering sinds 2011 bepaalt hoeveel de lonen maximaal mogen stijgen. Om de concurrentiekracht van ons land te verbeteren, hebben de opeenvolgende regeringen permanent strikte marges toegepast (minder dan 1% tussen 2011 en 2016, 1,1% voor 2017 en 2018). Een groot contrast met de periode tussen 1996 en 2008, waarin de marges meestal boven de 5% uitkwamen. Dit keurslijf biedt weinig perspectief voor knelpuntberoepen. De nieuwe functieclassificatie, al jarenlang voer voor discussie onder de sociale partners, had een nieuw referentiekader kunnen zijn. De beroepsorganisaties en de vakbonden raakten het dan wel eens over de waardering (in punten) van de verschillende competenties, maar bereikten nog geen akkoord over het minimumloon die ze aan elke functiecategorie willen toekennen. Dit is meteen de reden waarom de lonen niet gevoelig kunnen stijgen, waardoor er hier en daar ‘truken’ worden uitgehaald om dit toch te doen. Dit gaat van het klassieke werk (de chauffeurs mogen zelf het vrachtwagenmerk kiezen) tot eerder originele incentives (een puntensysteem waarbij chauffeurs in functie van hun prestaties in aanmerking komen voor… een firmawagen). Er is ook een bedrijf (TDL Group) dat beslist heeft om unilateraal de nieuwe functieclassificatie toe te passen. Zolang deze initiatieven niet indruisen tegen de loonnormen, is er niets aan de hand. Toch blijft het uitkijken voor de sociale inspectie en andere controle-instanties… De concurrenten kijken het met lede ogen aan, maar in de ‘war on talent’ is het roeien met de riemen die men heeft. Zolang het maar wettelijk blijft…   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo