transport media logo

Truck & Business 266 (oktober 2018)

De loonnorm is te strikt Ondanks de recente verstoringen van de wereldhandel en de dalende groeiprognoses in België en zijn belangrijkste handelspartners, lijkt er voorlopig geen einde te komen aan de hoogconjunctuur in de sector van het wegtransport. Het chauffeurstekort wordt dus nog nijpender en de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs doet niet meteen licht schijnen aan het einde van de tunnel. Op lange termijn kunnen zelfrijdende voertuigen de meest frequente en eenvoudigste taken overnemen van de chauffeur, maar we moeten ervan uitgaan dat deze techniek (en de wetgeving rond zelfrijdende voertuigen op de openbare weg) de komende tien jaar nog geen soelaas zal brengen. De voorbije maanden hebben talrijke transporteurs mij verteld dat ze vinden dat hun chauffeurs opslag verdienen. De loonnormen laten dit echter niet toe. De sociale partners raken het maar niet eens over een norm. Vandaar dat de regering sinds 2011 bepaalt hoeveel de lonen maximaal mogen stijgen. Om de concurrentiekracht van ons land te verbeteren, hebben de opeenvolgende regeringen permanent strikte marges toegepast (minder dan 1% tussen 2011 en 2016, 1,1% voor 2017 en 2018). Een groot contrast met de periode tussen 1996 en 2008, waarin de marges meestal boven de 5% uitkwamen. Dit keurslijf biedt weinig perspectief voor knelpuntberoepen. De nieuwe functieclassificatie, al jarenlang voer voor discussie onder de sociale partners, had een nieuw referentiekader kunnen zijn. De beroepsorganisaties en de vakbonden raakten het dan wel eens over de waardering (in punten) van de verschillende competenties, maar bereikten nog geen akkoord over het minimumloon die ze aan elke functiecategorie willen toekennen. Dit is meteen de reden waarom de lonen niet gevoelig kunnen stijgen, waardoor er hier en daar ‘truken’ worden uitgehaald om dit toch te doen. Dit gaat van het klassieke werk (de chauffeurs mogen zelf het vrachtwagenmerk kiezen) tot eerder originele incentives (een puntensysteem waarbij chauffeurs in functie van hun prestaties in aanmerking komen voor… een firmawagen). Er is ook een bedrijf (TDL Group) dat beslist heeft om unilateraal de nieuwe functieclassificatie toe te passen. Zolang deze initiatieven niet indruisen tegen de loonnormen, is er niets aan de hand. Toch blijft het uitkijken voor de sociale inspectie en andere controle-instanties… De concurrenten kijken het met lede ogen aan, maar in de ‘war on talent’ is het roeien met de riemen die men heeft. Zolang het maar wettelijk blijft…   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.