Truck & Business 266 (oktober 2018)

De loonnorm is te strikt Ondanks de recente verstoringen van de wereldhandel en de dalende groeiprognoses in België en zijn belangrijkste handelspartners, lijkt er voorlopig geen einde te komen aan de hoogconjunctuur in de sector van het wegtransport. Het chauffeurstekort wordt dus nog nijpender en de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs doet niet meteen licht schijnen aan het einde van de tunnel. Op lange termijn kunnen zelfrijdende voertuigen de meest frequente en eenvoudigste taken overnemen van de chauffeur, maar we moeten ervan uitgaan dat deze techniek (en de wetgeving rond zelfrijdende voertuigen op de openbare weg) de komende tien jaar nog geen soelaas zal brengen. De voorbije maanden hebben talrijke transporteurs mij verteld dat ze vinden dat hun chauffeurs opslag verdienen. De loonnormen laten dit echter niet toe. De sociale partners raken het maar niet eens over een norm. Vandaar dat de regering sinds 2011 bepaalt hoeveel de lonen maximaal mogen stijgen. Om de concurrentiekracht van ons land te verbeteren, hebben de opeenvolgende regeringen permanent strikte marges toegepast (minder dan 1% tussen 2011 en 2016, 1,1% voor 2017 en 2018). Een groot contrast met de periode tussen 1996 en 2008, waarin de marges meestal boven de 5% uitkwamen. Dit keurslijf biedt weinig perspectief voor knelpuntberoepen. De nieuwe functieclassificatie, al jarenlang voer voor discussie onder de sociale partners, had een nieuw referentiekader kunnen zijn. De beroepsorganisaties en de vakbonden raakten het dan wel eens over de waardering (in punten) van de verschillende competenties, maar bereikten nog geen akkoord over het minimumloon die ze aan elke functiecategorie willen toekennen. Dit is meteen de reden waarom de lonen niet gevoelig kunnen stijgen, waardoor er hier en daar ‘truken’ worden uitgehaald om dit toch te doen. Dit gaat van het klassieke werk (de chauffeurs mogen zelf het vrachtwagenmerk kiezen) tot eerder originele incentives (een puntensysteem waarbij chauffeurs in functie van hun prestaties in aanmerking komen voor… een firmawagen). Er is ook een bedrijf (TDL Group) dat beslist heeft om unilateraal de nieuwe functieclassificatie toe te passen. Zolang deze initiatieven niet indruisen tegen de loonnormen, is er niets aan de hand. Toch blijft het uitkijken voor de sociale inspectie en andere controle-instanties… De concurrenten kijken het met lede ogen aan, maar in de ‘war on talent’ is het roeien met de riemen die men heeft. Zolang het maar wettelijk blijft…   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

TRANSPORT Management 125 (juni 2024)

Transporteurs pleiten voor herfederalisering Zoals gewoonlijk deel ik graag mijn indrukken met jullie over enkele onderwerpen die de laatste tijd in de sector in het nieuws zijn geweest. Aarzel niet om me jullie commentaren/kritiek/opmerkingen toe te sturen … 1.300 x dank! De 31ste editie van de Transport & Logistics Awards was een groot succes. De […]

LOGISTICS Management 70 (juni 2024)

Durf, innovatie, duurzaamheid en vasthoudendheid Zoals elk jaar zijn de Transport & Logistics Awards uitgereikt op een gala-avond die werd bijgewoond door de crème de la crème van de sector. Meer informatie over de winnaars vindt u in onze rubriek ‘Panorama’. De awards belonen bedrijven die blijk geven van durf, innovatie, duurzaamheid en, in sommige […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo