Een vleugje cynisme
Bij de megatrends die de constructeurs uit hun mouw schudden om de lancering van – geconnecteerde en (binnenkort) zelfsturende – elektrische trends te rechtvaardigen, zien we systematisch de argumenten opduiken dat een groeiend deel van de wereldbevolking in de stad woont, dat de CO2-uitstoot dringend moet worden teruggedrongen en dat er echt iets aan de verkeersongevallen moet worden gedaan. Daar kunnen we dus niets tegen in brengen… Behalve dan dat de verwezenlijking van die verleidelijke technologische oplossingen op grote schaal (zeker wat het zelfrijdende deel betreft) op dit ogenblik enkel in megasteden en met megabudgetten mogelijk lijkt en bij voorkeur in megasteden waar we bij het uittekenen van het stedenbouwkundig plan van nul kunnen beginnen. Op dat vlak is Brussel niet meer dan een dwerg. Dan hebben we het nog niet over de andere Belgische steden. Mercedes-Benz heeft nog een bijkomende megatrend aan bovenstaande lijst toegevoegd: de moeilijkheid om chauffeurs-koeriers aan te werven. Op de volgende bladzijden ontdekt u dan ook hoe Mercedes-Benz voorstelt om ze dan maar gewoon… af te schaffen. Weliswaar ten vroegste binnen twintig jaar, maar toch. Afschaffen. Wanneer een constructeur een oplossing voor half-autonoom rijden voorstelde, was dat tot nu ‘officieel’ om het werk van de chauffeur te verlichten. Maar de tijden veranderen… Claude Yvens, Hoofdredacteur.