VAN Management 99 (november 2018)

Een vleugje cynisme

Bij de megatrends die de constructeurs uit hun mouw schudden om de lancering van – geconnecteerde en (binnenkort) zelfsturende – elektrische trends te rechtvaardigen, zien we systematisch de argumenten opduiken dat een groeiend deel van de wereldbevolking in de stad woont, dat de CO2-uitstoot dringend moet worden teruggedrongen en dat er echt iets aan de verkeersongevallen moet worden gedaan. Daar kunnen we dus niets tegen in brengen… Behalve dan dat de verwezenlijking van die verleidelijke technologische oplossingen op grote schaal (zeker wat het zelfrijdende deel betreft) op dit ogenblik enkel in megasteden en met megabudgetten mogelijk lijkt en bij voorkeur in megasteden waar we bij het uittekenen van het stedenbouwkundig plan van nul kunnen beginnen. Op dat vlak is Brussel niet meer dan een dwerg. Dan hebben we het nog niet over de andere Belgische steden. Mercedes-Benz heeft nog een bijkomende megatrend aan bovenstaande lijst toegevoegd: de moeilijkheid om chauffeurs-koeriers aan te werven. Op de volgende bladzijden ontdekt u dan ook hoe Mercedes-Benz voorstelt om ze dan maar gewoon… af te schaffen. Weliswaar ten vroegste binnen twintig jaar, maar toch. Afschaffen. Wanneer een constructeur een oplossing voor half-autonoom rijden voorstelde, was dat tot nu ‘officieel’ om het werk van de chauffeur te verlichten. Maar de tijden veranderen… Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo