VAN Management 99 (november 2018)

Een vleugje cynisme

Bij de megatrends die de constructeurs uit hun mouw schudden om de lancering van – geconnecteerde en (binnenkort) zelfsturende – elektrische trends te rechtvaardigen, zien we systematisch de argumenten opduiken dat een groeiend deel van de wereldbevolking in de stad woont, dat de CO2-uitstoot dringend moet worden teruggedrongen en dat er echt iets aan de verkeersongevallen moet worden gedaan. Daar kunnen we dus niets tegen in brengen… Behalve dan dat de verwezenlijking van die verleidelijke technologische oplossingen op grote schaal (zeker wat het zelfrijdende deel betreft) op dit ogenblik enkel in megasteden en met megabudgetten mogelijk lijkt en bij voorkeur in megasteden waar we bij het uittekenen van het stedenbouwkundig plan van nul kunnen beginnen. Op dat vlak is Brussel niet meer dan een dwerg. Dan hebben we het nog niet over de andere Belgische steden. Mercedes-Benz heeft nog een bijkomende megatrend aan bovenstaande lijst toegevoegd: de moeilijkheid om chauffeurs-koeriers aan te werven. Op de volgende bladzijden ontdekt u dan ook hoe Mercedes-Benz voorstelt om ze dan maar gewoon… af te schaffen. Weliswaar ten vroegste binnen twintig jaar, maar toch. Afschaffen. Wanneer een constructeur een oplossing voor half-autonoom rijden voorstelde, was dat tot nu ‘officieel’ om het werk van de chauffeur te verlichten. Maar de tijden veranderen… Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo