LINK2LOGISTICS Management 48 (december 2018)

Een scharnierjaar

Het einde van 2018 laat zich kenmerken door een personeelstekort, niet alleen in de transportsector, maar ook steeds meer in de logistiek. De conjunctuur was dit jaar op haar hoogst, ook al begint ze duidelijke tekenen van vertraging te vertonen. Maar ook al zou de economie vertragen of terugvallen, toch zal dit tekort aanhouden: het blijft moeilijk om logistieke werknemers aan te trekken. De robotisering zou misschien wat soelaas kunnen bieden, hoewel de meningen verdeeld zijn, zoals blijkt uit onze Pro-Contra. Ze zou het onevenwicht zelfs kunnen vergroten door de vraag naar gespecialiseerd personeel van een hoger niveau te laten stijgen. De logistiek werd dit jaar gekenmerkt door een verdere groei, onder meer dankzij de e-commerce. Maar niet alleen daardoor. Dit vinden we terug in de cijfers van de Top 1000 van Link2Logistics Management, een bron van informatie uniek in België! 2018 zou wel eens ook een scharnierjaar kunnen zijn wat het intermodaal vervoer betreft. Steeds meer logistieke platformen vestigen zich in de nabijheid van water- of spoorwegen. Getuige daarvan – onder meer – de investeringen van ECS-2XL in Dourges en de keuze van EOC voor het transport over water. Logistiek België blijft heel levendig en divers. Net zoals dit magazine in de keuze van zijn artikelen. Vandaar dat we 2019 met een frisse, goed geïnformeerde geest tegemoet zien. Veel leesgenot.   Philippe Van Dooren Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo