LINK2LOGISTICS Management 48 (december 2018)

Een scharnierjaar

Het einde van 2018 laat zich kenmerken door een personeelstekort, niet alleen in de transportsector, maar ook steeds meer in de logistiek. De conjunctuur was dit jaar op haar hoogst, ook al begint ze duidelijke tekenen van vertraging te vertonen. Maar ook al zou de economie vertragen of terugvallen, toch zal dit tekort aanhouden: het blijft moeilijk om logistieke werknemers aan te trekken. De robotisering zou misschien wat soelaas kunnen bieden, hoewel de meningen verdeeld zijn, zoals blijkt uit onze Pro-Contra. Ze zou het onevenwicht zelfs kunnen vergroten door de vraag naar gespecialiseerd personeel van een hoger niveau te laten stijgen. De logistiek werd dit jaar gekenmerkt door een verdere groei, onder meer dankzij de e-commerce. Maar niet alleen daardoor. Dit vinden we terug in de cijfers van de Top 1000 van Link2Logistics Management, een bron van informatie uniek in België! 2018 zou wel eens ook een scharnierjaar kunnen zijn wat het intermodaal vervoer betreft. Steeds meer logistieke platformen vestigen zich in de nabijheid van water- of spoorwegen. Getuige daarvan – onder meer – de investeringen van ECS-2XL in Dourges en de keuze van EOC voor het transport over water. Logistiek België blijft heel levendig en divers. Net zoals dit magazine in de keuze van zijn artikelen. Vandaar dat we 2019 met een frisse, goed geïnformeerde geest tegemoet zien. Veel leesgenot.   Philippe Van Dooren Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRANSPORT Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Wat wordt er kostbaarder: chauffeurs of elektriciteit? De actualiteit van de jongste weken is best interessant, wat me er toe heeft aangezet om enkele bedenkingen met u te delen. Op een jaar tijd is de Dag van de Chauffeur flink gegroeid! De tweede editie van deze dag gewijd aan de beroepschauffeurs heeft niet minder dan […]

VAN Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Tijd voor meer maatwerk Het vrachtverkeer in ons land neemt toe, met naast vrachtwagens ook meer bestelwagens. Dat zint Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters niet, die nu een studie bestelt naar onder andere de uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens. Het einde van de ‘camionettisering’ van het transport en, […]

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo