TRUCK & BUSINESS 267 (december 2018)

CO2-doelstellingen: werk op de plank

De constructeurs, en bij uitbreiding de wagenparkbeheerders, kregen op 14 november een niet mis te verstane boodschap van het Europees Parlement: de gemiddelde CO2-uitstoot van de Europese vrachtwagens moet naar beneden, en zelfs sneller dan de gemiddeldes die door de Europese Commissie werden aangekondigd: in vergelijking met de waarden van 2019 wil het Parlement 20% minder CO2-uitstoot in 2025 en 35% minder in 2030. De tekst moet nog goedgekeurd worden door de Raad, maar het is duidelijk dat de toon gezet is: het wegtransport moet dringend zijn steentje bijdragen in de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Rekening houdend met de hoogdringendheid waarmee de klimaatverandering moet aangepakt worden, kan men hier weinig aan toevoegen. De fabrikanten, verenigd onder hun koepelorganisatie ACEA, zijn helemaal niet te spreken over de doelstellingen die ze als ‘agressief’ bestempelen. De constructeurs die de doelstellingen niet halen, dreigen bestraft te worden met een boete. Uit de teksten van het Parlement blijkt dat deze boete zou overeenkomen met de “marginale kost voor CO2-beperkende technologieën”. Anders gezegd: indien een constructeur onvoldoende investeert in middelen om de CO2-uitstoot te verminderen, dan zal hij dit cash betalen. Het lijkt een eerlijke manier van handelen, die hoe dan ook gepaard zal gaan met extra kosten voor de transporteur: de (zware) investeringen of de aan te leggen provisies voor eventuele boetes zullen sowieso een impact hebben op de aankoopprijs van de voertuigen, aangezien de structurele groei van de Europese markt ten einde gekomen is. Het is dus niet juist om te beweren dat de doelstellingen in de nieuwe tekst zullen uitmonden in een brandstofbesparing van 14.000 EUR voor de transporteur. Deze veronderstelling, die overigens bevestigd werd door milieuorganisatie Transport & Environment, houdt geen rekening met het feit dat vervoerders meer zullen moeten betalen om hun vrachtwagen aan te kopen. We gaan er echter wel van uit dat de constructeurs rekening hebben gehouden met de stemming in het Europees Parlement. 2019 wordt als referentiejaar beschouwd. Het ligt voor de hand dat er volgend jaar weinig nieuws zal te rapen vallen op technisch vlak. De constructeurs zullen wellicht alles opsparen voor 2020 om het terugdringen van de uitstoot in de beste omstandigheden aan te vatten.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo