Groot, groter, te groot?
Lange tijd werd het adagio ‘Big Is Beautiful’ niet automatisch toegepast op concessiehouders. In België in ieder geval waardeert de gebruiker van een lichte bedrijfswagen of vrachtwagen in de eerste plaats de kwaliteit van de dienstverlening en de nabijheid van zijn werkplaats. We hebben dus het geluk te beschikken over een zeer dicht netwerk. Maar het zou kunnen veranderen: de verschijning van elektrische voertuigen, het verlengen van de onderhoudsintervallen en de komst van geconnecteerde diensten maken het leven van de onafhankelijke garages steeds moeilijker. Tien jaar geleden had een ‘grote concessiehouder’ misschien vier of vijf vestigingen. Vandaag zijn er meerdere Belgische groepen die er een tiental bezitten. Sinds twee jaar maken we een golf van overnames mee, waarbij de Belgische garages opgenomen worden in groepen met een Europese omvang, waarvan het aantal vestigingen in de honderden loopt. Die kritische omvang is wellicht noodzakelijk om te investeren in data analyse diensten die de eindklant de geconnecteerde dienstverlening moet bezorgen die hij eist. Maar als deze giganten de bereikbaarheid in de omgeving verwaarlozen dan zullen ze zeker marktaandeel verliezen. Een mooie uitdaging in het perspectief… Claude Yvens, Hoofdredacteur.