TRANSPORT & VAN PARTNERS (januari 2019)

Groot, groter, te groot?

Lange tijd werd het adagio ‘Big Is Beautiful’ niet automatisch toegepast op concessiehouders. In België in ieder geval waardeert de gebruiker van een lichte bedrijfswagen of vrachtwagen in de eerste plaats de kwaliteit van de dienstverlening en de nabijheid van zijn werkplaats. We hebben dus het geluk te beschikken over een zeer dicht netwerk. Maar het zou kunnen veranderen: de verschijning van elektrische voertuigen, het verlengen van de onderhoudsintervallen en de komst van geconnecteerde diensten maken het leven van de onafhankelijke garages steeds moeilijker. Tien jaar geleden had een ‘grote concessiehouder’ misschien vier of vijf vestigingen. Vandaag zijn er meerdere Belgische groepen die er een tiental bezitten. Sinds twee jaar maken we een golf van overnames mee, waarbij de Belgische garages opgenomen worden in groepen met een Europese omvang, waarvan het aantal vestigingen in de honderden loopt. Die kritische omvang is wellicht noodzakelijk om te investeren in data analyse diensten die de eindklant de geconnecteerde dienstverlening moet bezorgen die hij eist. Maar als deze giganten de bereikbaarheid in de omgeving verwaarlozen dan zullen ze zeker marktaandeel verliezen. Een mooie uitdaging in het perspectief… Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo