TRANSPORT & VAN PARTNERS (januari 2019)

Groot, groter, te groot?

Lange tijd werd het adagio ‘Big Is Beautiful’ niet automatisch toegepast op concessiehouders. In België in ieder geval waardeert de gebruiker van een lichte bedrijfswagen of vrachtwagen in de eerste plaats de kwaliteit van de dienstverlening en de nabijheid van zijn werkplaats. We hebben dus het geluk te beschikken over een zeer dicht netwerk. Maar het zou kunnen veranderen: de verschijning van elektrische voertuigen, het verlengen van de onderhoudsintervallen en de komst van geconnecteerde diensten maken het leven van de onafhankelijke garages steeds moeilijker. Tien jaar geleden had een ‘grote concessiehouder’ misschien vier of vijf vestigingen. Vandaag zijn er meerdere Belgische groepen die er een tiental bezitten. Sinds twee jaar maken we een golf van overnames mee, waarbij de Belgische garages opgenomen worden in groepen met een Europese omvang, waarvan het aantal vestigingen in de honderden loopt. Die kritische omvang is wellicht noodzakelijk om te investeren in data analyse diensten die de eindklant de geconnecteerde dienstverlening moet bezorgen die hij eist. Maar als deze giganten de bereikbaarheid in de omgeving verwaarlozen dan zullen ze zeker marktaandeel verliezen. Een mooie uitdaging in het perspectief… Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo