TRANSPORT & VAN PARTNERS (januari 2019)

Groot, groter, te groot?

Lange tijd werd het adagio ‘Big Is Beautiful’ niet automatisch toegepast op concessiehouders. In België in ieder geval waardeert de gebruiker van een lichte bedrijfswagen of vrachtwagen in de eerste plaats de kwaliteit van de dienstverlening en de nabijheid van zijn werkplaats. We hebben dus het geluk te beschikken over een zeer dicht netwerk. Maar het zou kunnen veranderen: de verschijning van elektrische voertuigen, het verlengen van de onderhoudsintervallen en de komst van geconnecteerde diensten maken het leven van de onafhankelijke garages steeds moeilijker. Tien jaar geleden had een ‘grote concessiehouder’ misschien vier of vijf vestigingen. Vandaag zijn er meerdere Belgische groepen die er een tiental bezitten. Sinds twee jaar maken we een golf van overnames mee, waarbij de Belgische garages opgenomen worden in groepen met een Europese omvang, waarvan het aantal vestigingen in de honderden loopt. Die kritische omvang is wellicht noodzakelijk om te investeren in data analyse diensten die de eindklant de geconnecteerde dienstverlening moet bezorgen die hij eist. Maar als deze giganten de bereikbaarheid in de omgeving verwaarlozen dan zullen ze zeker marktaandeel verliezen. Een mooie uitdaging in het perspectief… Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo