TRANSPORT & VAN PARTNERS (januari 2019)

Groot, groter, te groot?

Lange tijd werd het adagio ‘Big Is Beautiful’ niet automatisch toegepast op concessiehouders. In België in ieder geval waardeert de gebruiker van een lichte bedrijfswagen of vrachtwagen in de eerste plaats de kwaliteit van de dienstverlening en de nabijheid van zijn werkplaats. We hebben dus het geluk te beschikken over een zeer dicht netwerk. Maar het zou kunnen veranderen: de verschijning van elektrische voertuigen, het verlengen van de onderhoudsintervallen en de komst van geconnecteerde diensten maken het leven van de onafhankelijke garages steeds moeilijker. Tien jaar geleden had een ‘grote concessiehouder’ misschien vier of vijf vestigingen. Vandaag zijn er meerdere Belgische groepen die er een tiental bezitten. Sinds twee jaar maken we een golf van overnames mee, waarbij de Belgische garages opgenomen worden in groepen met een Europese omvang, waarvan het aantal vestigingen in de honderden loopt. Die kritische omvang is wellicht noodzakelijk om te investeren in data analyse diensten die de eindklant de geconnecteerde dienstverlening moet bezorgen die hij eist. Maar als deze giganten de bereikbaarheid in de omgeving verwaarlozen dan zullen ze zeker marktaandeel verliezen. Een mooie uitdaging in het perspectief… Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo