LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)


Bewustwording

Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn.
Twee prijzen die werden uitgereikt op de recente Transport & Logistics Awards avond van TRANSPORTMEDIA getuigen van deze maatschappelijke verandering. De Logistics Project of the Year award ging naar het BCklet project van de coöperatie Urbike. Lange tijd werden cargofietsen – wellicht terecht – gezien als een voortvloeisel van idealistische bobo’s. Vandaag de dag maken ze deel uit van een ketendenken en zijn ze onderdeel van een economische en logistieke logica. De twee andere winnaars – Gheys Logistics en Interface – hadden ook een zeer duidelijke groene voetafdruk.
De tweede prijs, die voor Logistics Building of the Year, werd gewonnen door Van Marcke. Net als de winnaar van vorig jaar – ALDI – is zijn distributiecentrum bijzonder milieu- en klimaatvriendelijk. En toch is het vooral een gebouw dat een efficiëntere logistiek mogelijk maakt.
We vinden diezelfde logica terug in het toekomstige, wereldwijde distributiecentrum van Barry Callebaut (zie het interview met Stefaan Van Driessche). Dit bedrijf wil een enorme sprong inzake logistieke efficiëntie maken, maar streeft eveneens naar een BREEAM ‘Oustanding’ certificaat. In ons dossier omtrent ‘Logistiek Vastgoed’ zien we dezelfde trends.
Deze vaststellingen zijn een hoopvol teken. De mentaliteitsverandering is begonnen. Sommigen zouden het graag sneller zien gebeuren, maar laten we realistisch blijven. De bewustwording lijkt me echter reëel.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo