LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)


Bewustwording

Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn.
Twee prijzen die werden uitgereikt op de recente Transport & Logistics Awards avond van TRANSPORTMEDIA getuigen van deze maatschappelijke verandering. De Logistics Project of the Year award ging naar het BCklet project van de coöperatie Urbike. Lange tijd werden cargofietsen – wellicht terecht – gezien als een voortvloeisel van idealistische bobo’s. Vandaag de dag maken ze deel uit van een ketendenken en zijn ze onderdeel van een economische en logistieke logica. De twee andere winnaars – Gheys Logistics en Interface – hadden ook een zeer duidelijke groene voetafdruk.
De tweede prijs, die voor Logistics Building of the Year, werd gewonnen door Van Marcke. Net als de winnaar van vorig jaar – ALDI – is zijn distributiecentrum bijzonder milieu- en klimaatvriendelijk. En toch is het vooral een gebouw dat een efficiëntere logistiek mogelijk maakt.
We vinden diezelfde logica terug in het toekomstige, wereldwijde distributiecentrum van Barry Callebaut (zie het interview met Stefaan Van Driessche). Dit bedrijf wil een enorme sprong inzake logistieke efficiëntie maken, maar streeft eveneens naar een BREEAM ‘Oustanding’ certificaat. In ons dossier omtrent ‘Logistiek Vastgoed’ zien we dezelfde trends.
Deze vaststellingen zijn een hoopvol teken. De mentaliteitsverandering is begonnen. Sommigen zouden het graag sneller zien gebeuren, maar laten we realistisch blijven. De bewustwording lijkt me echter reëel.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo