LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)


Bewustwording

Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn.
Twee prijzen die werden uitgereikt op de recente Transport & Logistics Awards avond van TRANSPORTMEDIA getuigen van deze maatschappelijke verandering. De Logistics Project of the Year award ging naar het BCklet project van de coöperatie Urbike. Lange tijd werden cargofietsen – wellicht terecht – gezien als een voortvloeisel van idealistische bobo’s. Vandaag de dag maken ze deel uit van een ketendenken en zijn ze onderdeel van een economische en logistieke logica. De twee andere winnaars – Gheys Logistics en Interface – hadden ook een zeer duidelijke groene voetafdruk.
De tweede prijs, die voor Logistics Building of the Year, werd gewonnen door Van Marcke. Net als de winnaar van vorig jaar – ALDI – is zijn distributiecentrum bijzonder milieu- en klimaatvriendelijk. En toch is het vooral een gebouw dat een efficiëntere logistiek mogelijk maakt.
We vinden diezelfde logica terug in het toekomstige, wereldwijde distributiecentrum van Barry Callebaut (zie het interview met Stefaan Van Driessche). Dit bedrijf wil een enorme sprong inzake logistieke efficiëntie maken, maar streeft eveneens naar een BREEAM ‘Oustanding’ certificaat. In ons dossier omtrent ‘Logistiek Vastgoed’ zien we dezelfde trends.
Deze vaststellingen zijn een hoopvol teken. De mentaliteitsverandering is begonnen. Sommigen zouden het graag sneller zien gebeuren, maar laten we realistisch blijven. De bewustwording lijkt me echter reëel.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo