LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)


Bewustwording

Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn.
Twee prijzen die werden uitgereikt op de recente Transport & Logistics Awards avond van TRANSPORTMEDIA getuigen van deze maatschappelijke verandering. De Logistics Project of the Year award ging naar het BCklet project van de coöperatie Urbike. Lange tijd werden cargofietsen – wellicht terecht – gezien als een voortvloeisel van idealistische bobo’s. Vandaag de dag maken ze deel uit van een ketendenken en zijn ze onderdeel van een economische en logistieke logica. De twee andere winnaars – Gheys Logistics en Interface – hadden ook een zeer duidelijke groene voetafdruk.
De tweede prijs, die voor Logistics Building of the Year, werd gewonnen door Van Marcke. Net als de winnaar van vorig jaar – ALDI – is zijn distributiecentrum bijzonder milieu- en klimaatvriendelijk. En toch is het vooral een gebouw dat een efficiëntere logistiek mogelijk maakt.
We vinden diezelfde logica terug in het toekomstige, wereldwijde distributiecentrum van Barry Callebaut (zie het interview met Stefaan Van Driessche). Dit bedrijf wil een enorme sprong inzake logistieke efficiëntie maken, maar streeft eveneens naar een BREEAM ‘Oustanding’ certificaat. In ons dossier omtrent ‘Logistiek Vastgoed’ zien we dezelfde trends.
Deze vaststellingen zijn een hoopvol teken. De mentaliteitsverandering is begonnen. Sommigen zouden het graag sneller zien gebeuren, maar laten we realistisch blijven. De bewustwording lijkt me echter reëel.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

blank

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo