LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)


Bewustwording

Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn.
Twee prijzen die werden uitgereikt op de recente Transport & Logistics Awards avond van TRANSPORTMEDIA getuigen van deze maatschappelijke verandering. De Logistics Project of the Year award ging naar het BCklet project van de coöperatie Urbike. Lange tijd werden cargofietsen – wellicht terecht – gezien als een voortvloeisel van idealistische bobo’s. Vandaag de dag maken ze deel uit van een ketendenken en zijn ze onderdeel van een economische en logistieke logica. De twee andere winnaars – Gheys Logistics en Interface – hadden ook een zeer duidelijke groene voetafdruk.
De tweede prijs, die voor Logistics Building of the Year, werd gewonnen door Van Marcke. Net als de winnaar van vorig jaar – ALDI – is zijn distributiecentrum bijzonder milieu- en klimaatvriendelijk. En toch is het vooral een gebouw dat een efficiëntere logistiek mogelijk maakt.
We vinden diezelfde logica terug in het toekomstige, wereldwijde distributiecentrum van Barry Callebaut (zie het interview met Stefaan Van Driessche). Dit bedrijf wil een enorme sprong inzake logistieke efficiëntie maken, maar streeft eveneens naar een BREEAM ‘Oustanding’ certificaat. In ons dossier omtrent ‘Logistiek Vastgoed’ zien we dezelfde trends.
Deze vaststellingen zijn een hoopvol teken. De mentaliteitsverandering is begonnen. Sommigen zouden het graag sneller zien gebeuren, maar laten we realistisch blijven. De bewustwording lijkt me echter reëel.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo