VAN Management 105 (maart 2020)


Overaanbod aan studies werkt contraproductief

In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. Een studie waarin de voor- en nadelen van de verschillende aandrijvingen netjes worden uiteengezet. Dat kan effectief voor de nodige opheldering zorgen, maar de studies volgen elkaar in ijltempo op (en spreken elkaar tegen) waardoor de materie nog ingewikkelder wordt. Sommige studies (denk maar aan de studies aan de vooravond van het laatste Autosalon in Brussel) worden zelfs opzettelijk in twijfel getrokken alsof de ene aandrijving volledig haaks moet staan ten opzichte van een andere. Eigenlijk zouden we precies het tegenovergestelde moeten doen: elk type aandrijving heeft zijn verdiensten als het binnen de juiste context wordt gebruikt. Elke motor kan met andere woorden een cruciale rol spelen om de impact op het verkeer, op de uitstoot van broeikasgassen en op het leefmilieu te verminderen. Is dat nu echt te veel gevraagd?

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo