LINK2LOGISTICS Management 55 (oktober – november 2020)


Voorbij het virus

Meer dan zes maanden na het begin van de pandemie in Europa zijn de gevolgen nog steeds pijnlijk voelbaar. Sommige bedrijven worden economisch zwaarder getroffen dan andere, maar allemaal ondervinden ze gevolgen op het niveau van hun organisatie. De regels van ‘social distancing’ naleven in een magazijn is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er polsbandjes en andere ‘wearables’ die een signaal afgeven wanneer twee medewerkers per ongeluk de afstand van 1,5 m uit het oog verliezen. Daar is een artikel aan gewijd.

Ook na afloop van de ‘lockdown’ wordt e-commerce alsmaar succesvoller, vooral in nieuwe sectoren zoals meubelen, doe-het-zelf, tuinmeubilair en groot speelgoed. Dit stimuleert ‘last mile’ bedrijven die leveringen met twee personen uitvoeren (zie ‘Panorama’). Maar het heeft ook een impact op de traditionele leveringsbedrijven: de pakketten worden zwaarder en volumineuzer. Dit vertraagt de logistieke stromen en het sorteren, terwijl de dozen ruimte in beslag nemen in de bestelwagens, waardoor hun laadcapaciteit onder druk komt te staan. Volgens Roel Gevaers kan dit leiden tot het einde van de gratis of goedkope zendingen. We zetten zijn argumenten op een rijtje in de rubriek ‘Spotlight’, evenals de tegenargumenten van Jorij Abraham.

In de meeste artikelen gaat het echter niet over de gevolgen van de coronacrisis. Serge Gregoir, de nieuwe eigenaar van Eutraco, legt bijvoorbeeld uit waarom hij van zijn bedrijf een duurzame challenger in de logistieke sector wil maken. We wijden tevens een dossier aan de nieuwe trends in automatisering. Verassend daarbij is dat veel logistieke dienstverleners nog niet van plan zijn om WMS in de Cloud te implementeren.
We hebben zoals altijd geprobeerd om het magazine zo divers mogelijk te maken en wensen u veel leesgenot!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo