LINK2LOGISTICS Management 55 (oktober – november 2020)


Voorbij het virus

Meer dan zes maanden na het begin van de pandemie in Europa zijn de gevolgen nog steeds pijnlijk voelbaar. Sommige bedrijven worden economisch zwaarder getroffen dan andere, maar allemaal ondervinden ze gevolgen op het niveau van hun organisatie. De regels van ‘social distancing’ naleven in een magazijn is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er polsbandjes en andere ‘wearables’ die een signaal afgeven wanneer twee medewerkers per ongeluk de afstand van 1,5 m uit het oog verliezen. Daar is een artikel aan gewijd.

Ook na afloop van de ‘lockdown’ wordt e-commerce alsmaar succesvoller, vooral in nieuwe sectoren zoals meubelen, doe-het-zelf, tuinmeubilair en groot speelgoed. Dit stimuleert ‘last mile’ bedrijven die leveringen met twee personen uitvoeren (zie ‘Panorama’). Maar het heeft ook een impact op de traditionele leveringsbedrijven: de pakketten worden zwaarder en volumineuzer. Dit vertraagt de logistieke stromen en het sorteren, terwijl de dozen ruimte in beslag nemen in de bestelwagens, waardoor hun laadcapaciteit onder druk komt te staan. Volgens Roel Gevaers kan dit leiden tot het einde van de gratis of goedkope zendingen. We zetten zijn argumenten op een rijtje in de rubriek ‘Spotlight’, evenals de tegenargumenten van Jorij Abraham.

In de meeste artikelen gaat het echter niet over de gevolgen van de coronacrisis. Serge Gregoir, de nieuwe eigenaar van Eutraco, legt bijvoorbeeld uit waarom hij van zijn bedrijf een duurzame challenger in de logistieke sector wil maken. We wijden tevens een dossier aan de nieuwe trends in automatisering. Verassend daarbij is dat veel logistieke dienstverleners nog niet van plan zijn om WMS in de Cloud te implementeren.
We hebben zoals altijd geprobeerd om het magazine zo divers mogelijk te maken en wensen u veel leesgenot!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo