Voorbij het virus
Meer dan zes maanden na het begin van de pandemie in Europa zijn de gevolgen nog steeds pijnlijk voelbaar. Sommige bedrijven worden economisch zwaarder getroffen dan andere, maar allemaal ondervinden ze gevolgen op het niveau van hun organisatie. De regels van ‘social distancing’ naleven in een magazijn is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er polsbandjes en andere ‘wearables’ die een signaal afgeven wanneer twee medewerkers per ongeluk de afstand van 1,5 m uit het oog verliezen. Daar is een artikel aan gewijd.
Ook na afloop van de ‘lockdown’ wordt e-commerce alsmaar succesvoller, vooral in nieuwe sectoren zoals meubelen, doe-het-zelf, tuinmeubilair en groot speelgoed. Dit stimuleert ‘last mile’ bedrijven die leveringen met twee personen uitvoeren (zie ‘Panorama’). Maar het heeft ook een impact op de traditionele leveringsbedrijven: de pakketten worden zwaarder en volumineuzer. Dit vertraagt de logistieke stromen en het sorteren, terwijl de dozen ruimte in beslag nemen in de bestelwagens, waardoor hun laadcapaciteit onder druk komt te staan. Volgens Roel Gevaers kan dit leiden tot het einde van de gratis of goedkope zendingen. We zetten zijn argumenten op een rijtje in de rubriek ‘Spotlight’, evenals de tegenargumenten van Jorij Abraham.
In de meeste artikelen gaat het echter niet over de gevolgen van de coronacrisis. Serge Gregoir, de nieuwe eigenaar van Eutraco, legt bijvoorbeeld uit waarom hij van zijn bedrijf een duurzame challenger in de logistieke sector wil maken. We wijden tevens een dossier aan de nieuwe trends in automatisering. Verassend daarbij is dat veel logistieke dienstverleners nog niet van plan zijn om WMS in de Cloud te implementeren.
We hebben zoals altijd geprobeerd om het magazine zo divers mogelijk te maken en wensen u veel leesgenot!
Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.