transport media logo

LINK2LOGISTICS Management 55 (oktober – november 2020)


Voorbij het virus

Meer dan zes maanden na het begin van de pandemie in Europa zijn de gevolgen nog steeds pijnlijk voelbaar. Sommige bedrijven worden economisch zwaarder getroffen dan andere, maar allemaal ondervinden ze gevolgen op het niveau van hun organisatie. De regels van ‘social distancing’ naleven in een magazijn is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er polsbandjes en andere ‘wearables’ die een signaal afgeven wanneer twee medewerkers per ongeluk de afstand van 1,5 m uit het oog verliezen. Daar is een artikel aan gewijd.

Ook na afloop van de ‘lockdown’ wordt e-commerce alsmaar succesvoller, vooral in nieuwe sectoren zoals meubelen, doe-het-zelf, tuinmeubilair en groot speelgoed. Dit stimuleert ‘last mile’ bedrijven die leveringen met twee personen uitvoeren (zie ‘Panorama’). Maar het heeft ook een impact op de traditionele leveringsbedrijven: de pakketten worden zwaarder en volumineuzer. Dit vertraagt de logistieke stromen en het sorteren, terwijl de dozen ruimte in beslag nemen in de bestelwagens, waardoor hun laadcapaciteit onder druk komt te staan. Volgens Roel Gevaers kan dit leiden tot het einde van de gratis of goedkope zendingen. We zetten zijn argumenten op een rijtje in de rubriek ‘Spotlight’, evenals de tegenargumenten van Jorij Abraham.

In de meeste artikelen gaat het echter niet over de gevolgen van de coronacrisis. Serge Gregoir, de nieuwe eigenaar van Eutraco, legt bijvoorbeeld uit waarom hij van zijn bedrijf een duurzame challenger in de logistieke sector wil maken. We wijden tevens een dossier aan de nieuwe trends in automatisering. Verassend daarbij is dat veel logistieke dienstverleners nog niet van plan zijn om WMS in de Cloud te implementeren.
We hebben zoals altijd geprobeerd om het magazine zo divers mogelijk te maken en wensen u veel leesgenot!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.