De elektrische paradox
Het enorme welslagen van onze Best of Van Xperience (zie elders) heeft het tevens mogelijk gemaakt de kwestie van elektrificatie diepgaand te benaderen. Enerzijds voelen alle constructeurs zich verplicht elektrische versies toe te voegen aan hun gamma, maar anderzijds blijven de verkopen zeer bescheiden. De aankoopprijs is één zaak (op dat vlak stuurden sommige merken tegenstrijdige berichten uit met slechts enkele weken interval), maar er zijn vooral te weinig toepassingsgebieden waar het businessmodel voor een elektrische bestelwagen klopt. Er is overigens nog heel wat werk aan de winkel om uit te leggen hoe een vloot de overstap kan maken naar een aandrijvingsmethode zonder emissies (onder meer op het vlak van de veiligheid van de laadinstallaties). We zien evenwel één constante in de verschillende commentaren op deze 15 september: het zijn de steden die de sleutel in handen hebben. Ze kunnen dat doen op een repressieve manier (door op een dag andere aandrijvingstypen te verbieden) of op een constructieve manier door het intensief installeren van laadstations aan te moedigen. Hallo, Brussel? Het goede nieuws van de dag was daarentegen dat de elektrische voertuigen veel meer getest werden dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor!
Claude Yvens,
Hoofdredacteur.