VAN Management 107 (oktober 2020)


De elektrische paradox

Het enorme welslagen van onze Best of Van Xperience (zie elders) heeft het tevens mogelijk gemaakt de kwestie van elektrificatie diepgaand te benaderen. Enerzijds voelen alle constructeurs zich verplicht elektrische versies toe te voegen aan hun gamma, maar anderzijds blijven de verkopen zeer bescheiden. De aankoopprijs is één zaak (op dat vlak stuurden sommige merken tegenstrijdige berichten uit met slechts enkele weken interval), maar er zijn vooral te weinig toepassingsgebieden waar het businessmodel voor een elektrische bestelwagen klopt. Er is overigens nog heel wat werk aan de winkel om uit te leggen hoe een vloot de overstap kan maken naar een aandrijvingsmethode zonder emissies (onder meer op het vlak van de veiligheid van de laadinstallaties). We zien evenwel één constante in de verschillende commentaren op deze 15 september: het zijn de steden die de sleutel in handen hebben. Ze kunnen dat doen op een repressieve manier (door op een dag andere aandrijvingstypen te verbieden) of op een constructieve manier door het intensief installeren van laadstations aan te moedigen. Hallo, Brussel? Het goede nieuws van de dag was daarentegen dat de elektrische voertuigen veel meer getest werden dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

blank

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

blank

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

blank

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo