VAN Management 107 (oktober 2020)


De elektrische paradox

Het enorme welslagen van onze Best of Van Xperience (zie elders) heeft het tevens mogelijk gemaakt de kwestie van elektrificatie diepgaand te benaderen. Enerzijds voelen alle constructeurs zich verplicht elektrische versies toe te voegen aan hun gamma, maar anderzijds blijven de verkopen zeer bescheiden. De aankoopprijs is één zaak (op dat vlak stuurden sommige merken tegenstrijdige berichten uit met slechts enkele weken interval), maar er zijn vooral te weinig toepassingsgebieden waar het businessmodel voor een elektrische bestelwagen klopt. Er is overigens nog heel wat werk aan de winkel om uit te leggen hoe een vloot de overstap kan maken naar een aandrijvingsmethode zonder emissies (onder meer op het vlak van de veiligheid van de laadinstallaties). We zien evenwel één constante in de verschillende commentaren op deze 15 september: het zijn de steden die de sleutel in handen hebben. Ze kunnen dat doen op een repressieve manier (door op een dag andere aandrijvingstypen te verbieden) of op een constructieve manier door het intensief installeren van laadstations aan te moedigen. Hallo, Brussel? Het goede nieuws van de dag was daarentegen dat de elektrische voertuigen veel meer getest werden dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo