VAN Management 107 (oktober 2020)


De elektrische paradox

Het enorme welslagen van onze Best of Van Xperience (zie elders) heeft het tevens mogelijk gemaakt de kwestie van elektrificatie diepgaand te benaderen. Enerzijds voelen alle constructeurs zich verplicht elektrische versies toe te voegen aan hun gamma, maar anderzijds blijven de verkopen zeer bescheiden. De aankoopprijs is één zaak (op dat vlak stuurden sommige merken tegenstrijdige berichten uit met slechts enkele weken interval), maar er zijn vooral te weinig toepassingsgebieden waar het businessmodel voor een elektrische bestelwagen klopt. Er is overigens nog heel wat werk aan de winkel om uit te leggen hoe een vloot de overstap kan maken naar een aandrijvingsmethode zonder emissies (onder meer op het vlak van de veiligheid van de laadinstallaties). We zien evenwel één constante in de verschillende commentaren op deze 15 september: het zijn de steden die de sleutel in handen hebben. Ze kunnen dat doen op een repressieve manier (door op een dag andere aandrijvingstypen te verbieden) of op een constructieve manier door het intensief installeren van laadstations aan te moedigen. Hallo, Brussel? Het goede nieuws van de dag was daarentegen dat de elektrische voertuigen veel meer getest werden dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo