LINK2LOGISTICS Management 59 (oktober 2021)

Robot en mens, hand in hand

De logistiek kent momenteel een ongeziene automatiseringsslag. Talrijke factoren liggen aan de basis hiervan. Waarschijnlijk is de belangrijkste het stijgende personeelstekort. Het fenomeen is niet tijdelijk, maar structureel. Wil men de distributiecentra en warehouses draaiende houden, dan moet men automatiseren. Zo simpel is dat.

Daarbij komt nog dat de e-commerce ook in de B2B toeneemt, met als gevolg meer bestellingen van kleinere hoeveelheden en dus meer pickingactiviteiten. Met personeelsbestanden die moeilijk ingevuld geraken, moet die picking efficiënter worden. Daarom kennen ‘goods-to-person’-systemen een stijgend succes. Nog een factor zijn de dalende prijzen, hoewel de machines en robots, intelligenter worden. Geautomatiseerde magazijnen nemen ook minder ruimte in beslag dan conventionele. In een land waar grond schaars is zoals België, is dat ook een factor.

Sommigen zeggen dat we zullen evolueren naar logistieke centra waar geen mens meer te bespeuren valt, maar dat betwijfel ik. Je hoeft maar te zien hoe logistieke bedrijven alles uit de kast halen om nieuwe werknemers aan te trekken, om te beseffen dat de mens een grote rol blijft spelen. Mens en robot vullen elkaar aan.

Dat merkt men eigenlijk ook in onze contacten. De pandemie toonde aan dat men perfect – en vaak efficiënter – digitaal kan vergaderen. Maar het ‘teamsen’ en het ‘zoomen’ toonden ook hun limieten. We hunkeren opnieuw naar echt menselijk contact. Ik geef het u op een baadje: tijdens de komende Transport & Logistics-beurs in Antwerpen zal het in het begin wat onwennig zijn. Dat zal van korte duur zijn. De mens is een gewoontedier. En die heeft ‘echt’ contact nodig.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo