transport media logo

LINK2LOGISTICS Management 59 (oktober 2021)

Robot en mens, hand in hand

De logistiek kent momenteel een ongeziene automatiseringsslag. Talrijke factoren liggen aan de basis hiervan. Waarschijnlijk is de belangrijkste het stijgende personeelstekort. Het fenomeen is niet tijdelijk, maar structureel. Wil men de distributiecentra en warehouses draaiende houden, dan moet men automatiseren. Zo simpel is dat.

Daarbij komt nog dat de e-commerce ook in de B2B toeneemt, met als gevolg meer bestellingen van kleinere hoeveelheden en dus meer pickingactiviteiten. Met personeelsbestanden die moeilijk ingevuld geraken, moet die picking efficiënter worden. Daarom kennen ‘goods-to-person’-systemen een stijgend succes. Nog een factor zijn de dalende prijzen, hoewel de machines en robots, intelligenter worden. Geautomatiseerde magazijnen nemen ook minder ruimte in beslag dan conventionele. In een land waar grond schaars is zoals België, is dat ook een factor.

Sommigen zeggen dat we zullen evolueren naar logistieke centra waar geen mens meer te bespeuren valt, maar dat betwijfel ik. Je hoeft maar te zien hoe logistieke bedrijven alles uit de kast halen om nieuwe werknemers aan te trekken, om te beseffen dat de mens een grote rol blijft spelen. Mens en robot vullen elkaar aan.

Dat merkt men eigenlijk ook in onze contacten. De pandemie toonde aan dat men perfect – en vaak efficiënter – digitaal kan vergaderen. Maar het ‘teamsen’ en het ‘zoomen’ toonden ook hun limieten. We hunkeren opnieuw naar echt menselijk contact. Ik geef het u op een baadje: tijdens de komende Transport & Logistics-beurs in Antwerpen zal het in het begin wat onwennig zijn. Dat zal van korte duur zijn. De mens is een gewoontedier. En die heeft ‘echt’ contact nodig.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.