LINK2LOGISTICS Management 59 (oktober 2021)

Robot en mens, hand in hand

De logistiek kent momenteel een ongeziene automatiseringsslag. Talrijke factoren liggen aan de basis hiervan. Waarschijnlijk is de belangrijkste het stijgende personeelstekort. Het fenomeen is niet tijdelijk, maar structureel. Wil men de distributiecentra en warehouses draaiende houden, dan moet men automatiseren. Zo simpel is dat.

Daarbij komt nog dat de e-commerce ook in de B2B toeneemt, met als gevolg meer bestellingen van kleinere hoeveelheden en dus meer pickingactiviteiten. Met personeelsbestanden die moeilijk ingevuld geraken, moet die picking efficiënter worden. Daarom kennen ‘goods-to-person’-systemen een stijgend succes. Nog een factor zijn de dalende prijzen, hoewel de machines en robots, intelligenter worden. Geautomatiseerde magazijnen nemen ook minder ruimte in beslag dan conventionele. In een land waar grond schaars is zoals België, is dat ook een factor.

Sommigen zeggen dat we zullen evolueren naar logistieke centra waar geen mens meer te bespeuren valt, maar dat betwijfel ik. Je hoeft maar te zien hoe logistieke bedrijven alles uit de kast halen om nieuwe werknemers aan te trekken, om te beseffen dat de mens een grote rol blijft spelen. Mens en robot vullen elkaar aan.

Dat merkt men eigenlijk ook in onze contacten. De pandemie toonde aan dat men perfect – en vaak efficiënter – digitaal kan vergaderen. Maar het ‘teamsen’ en het ‘zoomen’ toonden ook hun limieten. We hunkeren opnieuw naar echt menselijk contact. Ik geef het u op een baadje: tijdens de komende Transport & Logistics-beurs in Antwerpen zal het in het begin wat onwennig zijn. Dat zal van korte duur zijn. De mens is een gewoontedier. En die heeft ‘echt’ contact nodig.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

TRANSPORT Management 113 (november 2021)

Mixed emotions Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die de actualiteit in onze sector de afgelopen weken beheersten. Aarzel niet om mijn indrukken te verrijken met uw commentaar/kritiek/opmerkingen… Stijging van de kostprijs van het transport: een record! Nooit eerder publiceerde het ITLB zo’n hoge voorspellingen, met een stijging tussen […]

TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur “Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo