TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur

“Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking ‘in the driving seat’ om aan te geven dat hij aan de knoppen zit. In onze sector van het wegtransport, en bij gebrek aan een betere vertaling, kan deze uitdrukking een heel speciale betekenis krijgen.

Op macro-economisch vlak heeft de sterker dan verwachte economische heropleving, ongeacht de redenen, voor een spanningsveld gezorgd in de transportsector. Heel wat transporteurs zijn in de positie terechtgekomen dat ze (min of meer) hun klanten en opdrachten kunnen uitkiezen, en dit in combinatie met prijsverhogingen. En ze moeten hun prijzen wel aanpassen want alles wordt duurder, te beginnen met de energiekost. Verder in deze editie leggen wij u uit dat het rollend materiaal ook duurder zal worden, ongeacht de technologie. Het is met andere woorden nu of nooit om prijsverhogingen door te voeren, bij voorkeur met duidelijk aantoonbare argumenten ten aanzien van de verladers. Aan de hand van een overzichtelijk en duidelijk leesbaar instrumentenbord bij wijze van spreken.

Als we één en ander vanuit micro-economisch oogpunt bekijken, kan het geen kwaad dat de werkgevers, die in een vorig leven nooit zelf aan het stuur hebben gezeten, zich (al was het fictief) in de plaats van de chauffeurs gaan stellen om ervoor te zorgen dat de chauffeurs zich verbonden voelen met het bedrijf. Men kan alle WhatsApp-groepen en HR-initiatieven ter wereld in het leven roepen, als de chauffeur zich niet gerespecteerd voelt, zal hij andere oorden opzoeken. Ook hij heeft de keuze, en zolang er geen zelfrijdende voertuigen zijn, is hij de enige die echt aan het stuur zit.

Terloops nog even vermelden dat de ‘transporteurs’ die momenteel de grootste moeite hebben om hun commerciële verplichtingen na te komen, ondernemers zijn die zelf geen vrachtwagens hebben of geen chauffeurs in dienst hebben. Dit zal misschien niet lang duren, maar het is alvast een goede zaak.

You’re in the driving seat.

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo