TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur

“Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking ‘in the driving seat’ om aan te geven dat hij aan de knoppen zit. In onze sector van het wegtransport, en bij gebrek aan een betere vertaling, kan deze uitdrukking een heel speciale betekenis krijgen.

Op macro-economisch vlak heeft de sterker dan verwachte economische heropleving, ongeacht de redenen, voor een spanningsveld gezorgd in de transportsector. Heel wat transporteurs zijn in de positie terechtgekomen dat ze (min of meer) hun klanten en opdrachten kunnen uitkiezen, en dit in combinatie met prijsverhogingen. En ze moeten hun prijzen wel aanpassen want alles wordt duurder, te beginnen met de energiekost. Verder in deze editie leggen wij u uit dat het rollend materiaal ook duurder zal worden, ongeacht de technologie. Het is met andere woorden nu of nooit om prijsverhogingen door te voeren, bij voorkeur met duidelijk aantoonbare argumenten ten aanzien van de verladers. Aan de hand van een overzichtelijk en duidelijk leesbaar instrumentenbord bij wijze van spreken.

Als we één en ander vanuit micro-economisch oogpunt bekijken, kan het geen kwaad dat de werkgevers, die in een vorig leven nooit zelf aan het stuur hebben gezeten, zich (al was het fictief) in de plaats van de chauffeurs gaan stellen om ervoor te zorgen dat de chauffeurs zich verbonden voelen met het bedrijf. Men kan alle WhatsApp-groepen en HR-initiatieven ter wereld in het leven roepen, als de chauffeur zich niet gerespecteerd voelt, zal hij andere oorden opzoeken. Ook hij heeft de keuze, en zolang er geen zelfrijdende voertuigen zijn, is hij de enige die echt aan het stuur zit.

Terloops nog even vermelden dat de ‘transporteurs’ die momenteel de grootste moeite hebben om hun commerciële verplichtingen na te komen, ondernemers zijn die zelf geen vrachtwagens hebben of geen chauffeurs in dienst hebben. Dit zal misschien niet lang duren, maar het is alvast een goede zaak.

You’re in the driving seat.

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

TRANSPORT Management 113 (november 2021)

Mixed emotions Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die de actualiteit in onze sector de afgelopen weken beheersten. Aarzel niet om mijn indrukken te verrijken met uw commentaar/kritiek/opmerkingen… Stijging van de kostprijs van het transport: een record! Nooit eerder publiceerde het ITLB zo’n hoge voorspellingen, met een stijging tussen […]

LINK2LOGISTICS Management 59 (oktober 2021)

Robot en mens, hand in hand De logistiek kent momenteel een ongeziene automatiseringsslag. Talrijke factoren liggen aan de basis hiervan. Waarschijnlijk is de belangrijkste het stijgende personeelstekort. Het fenomeen is niet tijdelijk, maar structureel. Wil men de distributiecentra en warehouses draaiende houden, dan moet men automatiseren. Zo simpel is dat. Daarbij komt nog dat de […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo