TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur

“Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking ‘in the driving seat’ om aan te geven dat hij aan de knoppen zit. In onze sector van het wegtransport, en bij gebrek aan een betere vertaling, kan deze uitdrukking een heel speciale betekenis krijgen.

Op macro-economisch vlak heeft de sterker dan verwachte economische heropleving, ongeacht de redenen, voor een spanningsveld gezorgd in de transportsector. Heel wat transporteurs zijn in de positie terechtgekomen dat ze (min of meer) hun klanten en opdrachten kunnen uitkiezen, en dit in combinatie met prijsverhogingen. En ze moeten hun prijzen wel aanpassen want alles wordt duurder, te beginnen met de energiekost. Verder in deze editie leggen wij u uit dat het rollend materiaal ook duurder zal worden, ongeacht de technologie. Het is met andere woorden nu of nooit om prijsverhogingen door te voeren, bij voorkeur met duidelijk aantoonbare argumenten ten aanzien van de verladers. Aan de hand van een overzichtelijk en duidelijk leesbaar instrumentenbord bij wijze van spreken.

Als we één en ander vanuit micro-economisch oogpunt bekijken, kan het geen kwaad dat de werkgevers, die in een vorig leven nooit zelf aan het stuur hebben gezeten, zich (al was het fictief) in de plaats van de chauffeurs gaan stellen om ervoor te zorgen dat de chauffeurs zich verbonden voelen met het bedrijf. Men kan alle WhatsApp-groepen en HR-initiatieven ter wereld in het leven roepen, als de chauffeur zich niet gerespecteerd voelt, zal hij andere oorden opzoeken. Ook hij heeft de keuze, en zolang er geen zelfrijdende voertuigen zijn, is hij de enige die echt aan het stuur zit.

Terloops nog even vermelden dat de ‘transporteurs’ die momenteel de grootste moeite hebben om hun commerciële verplichtingen na te komen, ondernemers zijn die zelf geen vrachtwagens hebben of geen chauffeurs in dienst hebben. Dit zal misschien niet lang duren, maar het is alvast een goede zaak.

You’re in the driving seat.

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo