TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur

“Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking ‘in the driving seat’ om aan te geven dat hij aan de knoppen zit. In onze sector van het wegtransport, en bij gebrek aan een betere vertaling, kan deze uitdrukking een heel speciale betekenis krijgen.

Op macro-economisch vlak heeft de sterker dan verwachte economische heropleving, ongeacht de redenen, voor een spanningsveld gezorgd in de transportsector. Heel wat transporteurs zijn in de positie terechtgekomen dat ze (min of meer) hun klanten en opdrachten kunnen uitkiezen, en dit in combinatie met prijsverhogingen. En ze moeten hun prijzen wel aanpassen want alles wordt duurder, te beginnen met de energiekost. Verder in deze editie leggen wij u uit dat het rollend materiaal ook duurder zal worden, ongeacht de technologie. Het is met andere woorden nu of nooit om prijsverhogingen door te voeren, bij voorkeur met duidelijk aantoonbare argumenten ten aanzien van de verladers. Aan de hand van een overzichtelijk en duidelijk leesbaar instrumentenbord bij wijze van spreken.

Als we één en ander vanuit micro-economisch oogpunt bekijken, kan het geen kwaad dat de werkgevers, die in een vorig leven nooit zelf aan het stuur hebben gezeten, zich (al was het fictief) in de plaats van de chauffeurs gaan stellen om ervoor te zorgen dat de chauffeurs zich verbonden voelen met het bedrijf. Men kan alle WhatsApp-groepen en HR-initiatieven ter wereld in het leven roepen, als de chauffeur zich niet gerespecteerd voelt, zal hij andere oorden opzoeken. Ook hij heeft de keuze, en zolang er geen zelfrijdende voertuigen zijn, is hij de enige die echt aan het stuur zit.

Terloops nog even vermelden dat de ‘transporteurs’ die momenteel de grootste moeite hebben om hun commerciële verplichtingen na te komen, ondernemers zijn die zelf geen vrachtwagens hebben of geen chauffeurs in dienst hebben. Dit zal misschien niet lang duren, maar het is alvast een goede zaak.

You’re in the driving seat.

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo