TRANSPORT Management 113 (november 2021)

Mixed emotions

Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die de actualiteit in onze sector de afgelopen weken beheersten. Aarzel niet om mijn indrukken te verrijken met uw commentaar/kritiek/opmerkingen…

Stijging van de kostprijs van het transport: een record! Nooit eerder publiceerde het ITLB zo’n hoge voorspellingen, met een stijging tussen de 5,21% en 6,42% afhankelijk van het type verbinding. Dat zal ook niemand verbazen, gezien alle explosief gestegen kostenposten, of het nu gaat over de dieselprijs, de prijs van Adblue of voertuigen, of nog de verzekeringspremies. En dan hebben we het nog niet gehad over de indexatie van de lonen, de daling van het recupereerbare bedrag aan accijnzen voor de professionele diesel, de indexatie van de Waalse kilometerheffing, prijsstijgingen van de tolwegen in verschillende Europese landen… Het mag stilaan stoppen.

Gelukkig geldt dezelfde vaststelling voor de verkoopprijs. Zo steeg tijdens het derde trimester van 2021 de prijs van het transport met 3,2%. In Frankrijk wordt een transport op de marktplaats Upply gefactureerd aan meer dan 1,43 €/km. Deze stijging zou zich ook in 2022 moeten verderzetten, in het begin van het jaar in elk geval, soms met nog veel grotere proporties. Onlangs vertrouwde een grote Belgische transporteur, actief in een niche met toegevoegde waarde, me toe dat hij onderhandelde over een prijsstijging voor volgend jaar van 10 à 15%.

Waar zijn de faillissementen? Ons hoor je daar natuurlijk niet over klagen, maar de tsunami aan faillissementen in de sector van het wegtransport, die sommige doemdenkers voorspelden, blijft uit. Uit cijfers van Graydon blijkt dat amper 97 bedrijven de boeken neerlegden tijdens het coronajaar 2020, tegen 161 in 2019. Diezelfde trend zien we in het eerste trimester van 2021, met slechts 34 bedrijven die failliet gingen in ons land. Natuurlijk verklaren de verschillende maatregelen die de overheid nam deze positieve cijfers. Zal het progressief opheffen van de maatregelen het doodvonnis betekenen voor heel wat transporteurs? Waarschijnlijk niet in onze sector, benadrukt Febetra-directeur Philippe Degraef in een gesprek met één van onze journalisten: “Onze bedrijven zijn altijd blijven draaien tijdens de crisis. Vandaag is er zelfs veel werk. Vorig jaar werd de toeleveringsketen verstoord, vrachtwagens waren niet altijd vol en de rendabiliteit leed eronder. Dit jaar is de activiteit hersteld en sinds het derde trimester gaat het zelfs heel hard. Als faillissementen zich voordoen in de komende maanden, zal dat niet in onze sector zijn.” Laat ons daarvan uitgaan!

Veel leesplezier

Christophe Duckers
Directeur van de redactie

Recente publicaties

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur “Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking […]

LINK2LOGISTICS Management 59 (oktober 2021)

Robot en mens, hand in hand De logistiek kent momenteel een ongeziene automatiseringsslag. Talrijke factoren liggen aan de basis hiervan. Waarschijnlijk is de belangrijkste het stijgende personeelstekort. Het fenomeen is niet tijdelijk, maar structureel. Wil men de distributiecentra en warehouses draaiende houden, dan moet men automatiseren. Zo simpel is dat. Daarbij komt nog dat de […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo