Mensen en automatisering
Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt Van Donink kunt lezen.
Steeds meer bedrijven zoeken hun heil in automatisering, zodat zij het bestaand personeel kunnen inzetten voor de taken met een echte toegevoegde waarde of meer omzet kunnen genereren met evenveel mensen. Zelfs kleine en middelgrote ondernemingen, zoals Dassy – winnaar van de award Logistics Project of the Year 2022– zetten nu succesvol de stap.
Automatisering is dan ook de rode draad door dit magazine. Want door het aanbod dat explosief groeit, producten die steeds meer matuur worden en dalende investeringskosten kennen automatisering en robotisering een forse opgang in de logistiek. Verschillende aspecten ervan komen hierin aan bod.
Toch blijft de menselijke factor bijzonder belangrijk. Niet alleen om, zoals hierboven aangehaald, meer toegevoegde waarde te creëren maar ook om meer banden tussen (en binnen) bedrijven te realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat meer kruisbestuiving tussen ondernemingen hun groei zal stimuleren.
Misschien daarom zijn vakbeurzen zo belangrijk. De digitale versies tijdens de coronacrisis toonden zeer snel hun beperkingen. Een fysieke beurs werpt echt veel meer vruchten af. Daarom neemt Transportmedia zeer actief deel aan de beurs Transport & Logistics Gent medio september, met onder meer de catalogus, een galadiner, de uitreiking van de Gazellen of de Job Day van TL Hub. Wij verwelkomen u graag op onze stand om bij te praten en ideeën uit te wisselen.
Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.