TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar

Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste Vrachtwagen van België, of van de wedstrijd Love2Truck, die ons de meeste gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van het land opleverde… Dit was dan ook de hoofdbrok op zaterdag 25 juni.

De vrijdag was voorbehouden aan de ondernemers, met onder meer enkele rondetafelgesprekken en interviews waarin alle vormen van alternatieve energiebronnen en aandrijvingen aan bod kwamen. Achteraf moet ik zeggen dat ik best trots ben over deze debatten. Trots omdat de Belgische transporteurs nog altijd innovatie in hun bloed hebben, ondanks het bedenkelijke politieke, fiscale en economische klimaat in ons land, waarmee we niet bepaald uitblinken in Europa…

“Transporteurs die het vertikken om tegen het einde van dit jaar de grote lijnen richting decarbonisatie uit te tekenen, spelen met de toekomst van hun onderneming.

We zijn er ons vanzelfsprekend van bewust dat de door ons uitgenodigde transportondernemers het neusje van de zalm zijn in België. En ja, de vervoerders die in Passion4Trucks een gelegenheid zagen om zich te informeren over de voor- en nadelen van de verschillende alternatieve technologieën willen hun concurrenten een stapje voor zijn. Maar uiteindelijk moeten alle actoren uit de transportsector een versnelling hoger schakelen richting emissievrij transport. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel.

Na mijn ontmoeting met al die deskundigen, kwam ik tot de volgende conclusie: een transportonderneming van een bepaalde omvang, moet tegen het einde van dit jaar een strijdplan hebben opgemaakt rond zero-emissie. De praktische details (en de fi nanciering!) kunnen later worden ingevuld, maar de grote lijnen moeten de komende maanden worden uitgetekend. Gelukkig is iedereen binnen de sector zich bewust van deze urgentie en worden er tal van inspanningen gedaan, al dan niet geforceerd, om richting decarbonisatie te evolueren. Deze inspanningen zullen ongetwijfeld ook ruimschoots aan bod komen tijdens de volgende editie van de IAA in Hannover, waar we ons aan een spectaculair spervuur verwachten van nieuwigheden met een lage ecologische voetafdruk. Vanaf 2023 valt sowieso het excuus weg dat er te weinig aanbod is.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo