TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar

Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste Vrachtwagen van België, of van de wedstrijd Love2Truck, die ons de meeste gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van het land opleverde… Dit was dan ook de hoofdbrok op zaterdag 25 juni.

De vrijdag was voorbehouden aan de ondernemers, met onder meer enkele rondetafelgesprekken en interviews waarin alle vormen van alternatieve energiebronnen en aandrijvingen aan bod kwamen. Achteraf moet ik zeggen dat ik best trots ben over deze debatten. Trots omdat de Belgische transporteurs nog altijd innovatie in hun bloed hebben, ondanks het bedenkelijke politieke, fiscale en economische klimaat in ons land, waarmee we niet bepaald uitblinken in Europa…

“Transporteurs die het vertikken om tegen het einde van dit jaar de grote lijnen richting decarbonisatie uit te tekenen, spelen met de toekomst van hun onderneming.

We zijn er ons vanzelfsprekend van bewust dat de door ons uitgenodigde transportondernemers het neusje van de zalm zijn in België. En ja, de vervoerders die in Passion4Trucks een gelegenheid zagen om zich te informeren over de voor- en nadelen van de verschillende alternatieve technologieën willen hun concurrenten een stapje voor zijn. Maar uiteindelijk moeten alle actoren uit de transportsector een versnelling hoger schakelen richting emissievrij transport. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel.

Na mijn ontmoeting met al die deskundigen, kwam ik tot de volgende conclusie: een transportonderneming van een bepaalde omvang, moet tegen het einde van dit jaar een strijdplan hebben opgemaakt rond zero-emissie. De praktische details (en de fi nanciering!) kunnen later worden ingevuld, maar de grote lijnen moeten de komende maanden worden uitgetekend. Gelukkig is iedereen binnen de sector zich bewust van deze urgentie en worden er tal van inspanningen gedaan, al dan niet geforceerd, om richting decarbonisatie te evolueren. Deze inspanningen zullen ongetwijfeld ook ruimschoots aan bod komen tijdens de volgende editie van de IAA in Hannover, waar we ons aan een spectaculair spervuur verwachten van nieuwigheden met een lage ecologische voetafdruk. Vanaf 2023 valt sowieso het excuus weg dat er te weinig aanbod is.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2022)

  Dealer, beroep met toekomst? Ze hebben eens te meer hun professionalisme, hun toekomstvisie en hun enthousiasme bewezen. Wie zijn ‘ze’? De dealers die hun kandidatuur kwamen verdedigen voor de jury van de Super Best Dealer VAN. Hoewel zij, net als al hun collega’s, voor ernstige uitdagingen staan, en dat is nog zacht uitgedrukt. Levertijden. […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo