TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar

Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste Vrachtwagen van België, of van de wedstrijd Love2Truck, die ons de meeste gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van het land opleverde… Dit was dan ook de hoofdbrok op zaterdag 25 juni.

De vrijdag was voorbehouden aan de ondernemers, met onder meer enkele rondetafelgesprekken en interviews waarin alle vormen van alternatieve energiebronnen en aandrijvingen aan bod kwamen. Achteraf moet ik zeggen dat ik best trots ben over deze debatten. Trots omdat de Belgische transporteurs nog altijd innovatie in hun bloed hebben, ondanks het bedenkelijke politieke, fiscale en economische klimaat in ons land, waarmee we niet bepaald uitblinken in Europa…

“Transporteurs die het vertikken om tegen het einde van dit jaar de grote lijnen richting decarbonisatie uit te tekenen, spelen met de toekomst van hun onderneming.

We zijn er ons vanzelfsprekend van bewust dat de door ons uitgenodigde transportondernemers het neusje van de zalm zijn in België. En ja, de vervoerders die in Passion4Trucks een gelegenheid zagen om zich te informeren over de voor- en nadelen van de verschillende alternatieve technologieën willen hun concurrenten een stapje voor zijn. Maar uiteindelijk moeten alle actoren uit de transportsector een versnelling hoger schakelen richting emissievrij transport. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel.

Na mijn ontmoeting met al die deskundigen, kwam ik tot de volgende conclusie: een transportonderneming van een bepaalde omvang, moet tegen het einde van dit jaar een strijdplan hebben opgemaakt rond zero-emissie. De praktische details (en de fi nanciering!) kunnen later worden ingevuld, maar de grote lijnen moeten de komende maanden worden uitgetekend. Gelukkig is iedereen binnen de sector zich bewust van deze urgentie en worden er tal van inspanningen gedaan, al dan niet geforceerd, om richting decarbonisatie te evolueren. Deze inspanningen zullen ongetwijfeld ook ruimschoots aan bod komen tijdens de volgende editie van de IAA in Hannover, waar we ons aan een spectaculair spervuur verwachten van nieuwigheden met een lage ecologische voetafdruk. Vanaf 2023 valt sowieso het excuus weg dat er te weinig aanbod is.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo