transport media logo

VAN Management 117 (oktober 2022)

De laatste loodjes…

Na een pauze van vier jaar was de IAA Transportation opnieuw te gast in de Duitse stad Hannover. Hoewel we nog steeds af te rekenen hebben met een voorlopig onontwarbaar kluwen van materiaaltekorten, vragen rond energiebevoorrading en inflatie, leek de sfeer toch positief. Tijdens deze editie viel op hoeveel last mile-oplossingen er voorgesteld werden. Geen toeval, want de laatste loodjes wegen over het algemeen het zwaarst – bij bestelwagens zowel op operationeel vlak als qua kost en milieu-impact. De opkomst van de last mile-oplossingen, meestal elektrisch of zelfs puur op spierkracht, wordt gezien als één van de grote tren.ds van de komende jaren, zeker in een stedelijke context. We volgend de ontwikkelingen op dat vlak dus op de voet en besteden er in de toekomst extra aandacht aan.

Maar in afwachting van de grote doorbraak blijven de ‘traditionele’ bestelwagens de hoofdfocus, en op dat vlak viel er in Hannover ook best wat nieuws te rapen, vooral dan qua elektrificatie en ook wat waterstofoplossingen betreft. Een aantal merken waren afwezig of slechts in beperkte mate van de partij, zoals Mercedes-Benz Vans. Maar niet getreurd, we hadden een gesprek met René Achinger, de Managing Director van het Duitse merk in ons land, om hem te vragen naar zijn visie op de bestelwagenwereld van vandaag en morgen. Maar hoe de bestelwagenwereld ook evolueert, één ding is zeker: om ervoor te zorgen dat iedereen het voertuig krijgt dat hij of zij nodig heeft om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, is maatwerk cruciaal. Wat de nieuwste trends zijn op het vlak van om- en opbouw, verneemt u ook in dit magazine.

Veel leesplezier!

Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 288 – Magabook #02 (december 2024)

Zuurstof voor de economie graag! Vroeg of laat zullen we een federale regering hebben. Die zal dan snel rond de tafel moeten zitten met de gewestregeringen om economische relancemaatregelen te nemen. De conjunctuur zit namelijk in slechte papieren. De verwachte heropleving voor eind 2024 zit er niet echt aan te komen en de vooruitzichten voor […]

LOGISTICS Management 72 (december 2024)

Groei en paradoxen De Belgische logistieke markt blijft groeien, wat betekent dat het probleem van het personeelstekort niet snel zal verdwijnen. Integendeel. De automatisering van de activiteiten zal dan ook worden voortgezet. Voor bepaalde taken en soorten logistiek is de menselijke factor echter essentieel. Rekrutering blijft daarom een grote uitdaging voor de sector. Als werkgever […]

TRANSPORT Management 126 (november – december 2024)

De sector van het wegvervoer in België, door de ogen van artificiële intelligentie Iedereen heeft het erover. Wij pasten het toe in ons beroep, met name op de redactie, en dan meer bepaald op dit editoriaal. Waarover hebben we het eigenlijk? Over artificiële intelligentie natuurlijk. Dit stukje werd opgemaakt door ChatGPT, op basis van de […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.