De laatste loodjes…
Na een pauze van vier jaar was de IAA Transportation opnieuw te gast in de Duitse stad Hannover. Hoewel we nog steeds af te rekenen hebben met een voorlopig onontwarbaar kluwen van materiaaltekorten, vragen rond energiebevoorrading en inflatie, leek de sfeer toch positief. Tijdens deze editie viel op hoeveel last mile-oplossingen er voorgesteld werden. Geen toeval, want de laatste loodjes wegen over het algemeen het zwaarst – bij bestelwagens zowel op operationeel vlak als qua kost en milieu-impact. De opkomst van de last mile-oplossingen, meestal elektrisch of zelfs puur op spierkracht, wordt gezien als één van de grote tren.ds van de komende jaren, zeker in een stedelijke context. We volgend de ontwikkelingen op dat vlak dus op de voet en besteden er in de toekomst extra aandacht aan.
Maar in afwachting van de grote doorbraak blijven de ‘traditionele’ bestelwagens de hoofdfocus, en op dat vlak viel er in Hannover ook best wat nieuws te rapen, vooral dan qua elektrificatie en ook wat waterstofoplossingen betreft. Een aantal merken waren afwezig of slechts in beperkte mate van de partij, zoals Mercedes-Benz Vans. Maar niet getreurd, we hadden een gesprek met René Achinger, de Managing Director van het Duitse merk in ons land, om hem te vragen naar zijn visie op de bestelwagenwereld van vandaag en morgen. Maar hoe de bestelwagenwereld ook evolueert, één ding is zeker: om ervoor te zorgen dat iedereen het voertuig krijgt dat hij of zij nodig heeft om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, is maatwerk cruciaal. Wat de nieuwste trends zijn op het vlak van om- en opbouw, verneemt u ook in dit magazine.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.