Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak
Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen…
Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in internationaal transport: dat zijn de vooruitzichten op het gebied van de toename van de kostprijs voor 2023, zoals die recentelijk gepubliceerd werden door het ITLB. Die stijgingen zijn onder meer te wijten aan de indexering van de lonen (+ 10,33%), de stijging van de brandstofprijzen en andere uitrusting zoals banden (+ 9,4%) en door de astronomische toename van de aankoopprijs van voertuigen, die geschat wordt op 25%! Bij een ontmoeting begin september in het kader van de vakbeurs Transport & Logistics in Gent, waren meerdere grote transporteurs er nochtans gerust in: gedragen door een veel grotere vraag dan aanbod zouden ze zonder al te veel problemen hun verkoopprijs kunnen opvoeren bij hun klanten. Sommigen zouden zich zelfs de luxe kunnen permitteren om enkel voor de meest rendabele klanten te kiezen. Maar wat zal daarvan terecht komen als de meer dan waarschijnlijke recessie toeslaat in onze economie?
Gebrek aan aantrekkelijkheid van het beroep: zich opnieuw in vraag stellen is noodzakelijk. De conclusies van de studie “Chauffeur 4.0” uitgevoerd door het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) en de Universiteit van Hasselt hebben meer dan één verrast. Het gebrek aan aantrekkelijkheid van het chauffeursberoep wordt niet noodzakelijk veroorzaakt door de lage lonen of een slecht imago, maar veeleer door de werkuren en de arbeidsvoorwaarden. “Om een nieuwe instroom te genereren zal de sector moeten overstappen van een klassieke politiek op het gebied van menselijke hulpkrachten, gericht op de lonen, naar een meer globale politiek, die verder gaat dan de loftrompet steken, het beheer en de betaling van de chauffeurs”, noteren de onderzoekers. Concreet zal dat verlopen via een beter evenwicht tussen het persoonlijk leven en het beroepsleven, een meer gepersonaliseerde omkadering van de chauffeurs met inbegrip van een echte bezorgdheid om hun welzijn, alsook het voorstellen van een carrièreplan met integratie van opleidingen en perspectieven tot vooruitgang. De sector moet zichzelf dus ernstig in vraag stellen, maar dat is absoluut noodzakelijk als men het tekort van circa 5.000 chauffeurs in het beroep wil invullen…
Een steeds groenere Transporteur van het Jaar. De immobiliënpromotor WDP gaat van zijn site in Zellik, de centrale zetel van VPD (Transporteur van het Jaar 2022), het eerste groene mobiliteitscentrum maken van de groep. Het accent zal op zonne-energie en koolstofarm functioneren liggen. Zo zal een fotovoltaïsche installatie aangelegd worden op het dak van het hele complex. Die zal gekoppeld worden aan een batterij voor het opslaan van de geproduceerde energie en zal verbonden worden met de elektrische oplaadstations voor de vloot van de hele groep (personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens). Een ander markant feit: de verwarming op gas van de kantoren zal vervangen worden door een warmtepomp, een andere vorm van koolstofarmer maken van het energieverbruik. Een groen initiatief dat moet onderstreept worden en dat we enkel kunnen aanmoedigen.
Veel leesplezier,
Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.