Logistiek in België anno 2021
Het aanbod aan terreinen wordt schaarser
De coronacrisis heeft een verontrustende impact gehad op de logistieke sector, maar die is eerder positief in die zin dat hij heeft aangetoond in hoever het welzijn van een hele bevolking (mee) afhangt van de efficiëntie van de toeleveringsketens. Nu we terugblikken op de jaarcijfers, zien we dat de vullingsgraad van magazijnen het hoogst is, dat we in 2020 veel hebben gebouw en ingehuldigd, maar dat het groeipotentieel beperkt begint te worden door het tekort aan beschikbare grond.
We moeten wel nuanceren: er zijn nog enorme gebieden die logistieke investeerders zouden kunnen aantrekken, maar zij zijn niet noodzakelijk gelegen waar deze investeerders naartoe willen. In de afgelopen jaren zijn projectontwikkelaars erin geslaagd grote stukken grond te vinden die geschikt zijn voor ‘grootformaat’ distributiecentra. De regio Willebroek is hiervan een uitstekend voorbeeld, met MG Park De Hulst dat in recordtijd volzet was, maar het potentieel in handen van projectontwikkelaars vertegenwoordigt nog slechts 41.000 m2 magazijnruimte, tegenover meer dan 300.000 m2 amper vier jaar geleden.
Deze omstandigheden zijn ideaal om de reconversie van voormalige industrieterreinen aantrekkelijker te maken. Het meest recente voorbeeld is de voormalige ATEA-site in Herentals (Intervest), maar het meest karakteristieke blijft de site van Ford Genk, die vrij snel volloopt. Dit is in elk geval een voorbeeld van een bijzonder snelle sanering en nieuwe terbeschikkingstelling in een regio waar de vraag naar logistieke ruimte wordt aangewakkerd door enkele zeer dynamische lokale spelers.
Enkele tientallen kilometers verderop zijn de eerste stappen gezet om het terrein van Arcelor-Mittal langs de oever van de Maas te saneren, maar het zal veel meer dan vier jaar vergen voor de eerste magazijnen voor de eventuele toekomstige uitbreiding van Trilogiport kunnen worden gebouwd.
Onder de belangrijkste logistieke centra is Gent nog steeds de regio met het beste aanbod aan grote sites. WDP, MG Real Estate en Heylen Warehouses zijn erin geslaagd er een plaats te veroveren, en toekomstige grote vastgoedprojecten zullen er naar verwachting floreren. De timing zit in elk geval goed, in tegenstelling tot wat rond de luchthaven van Luik gebeurt, waarvan het duizelingwekkende succes in 2020 nu een terugslag kent: het zal nog twee jaar duren voor er nieuwe terreinen beschikbaar komen.
Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be
Inhoud
* 04 – De 50 logistieke hotspots in België – kaart
* 06 – Focus op Gent
* 08 – Focus op Henegouwen
* 10 – De 50 logistieke hotspots in België – gedetailleerde fiches
* 17 – De strategische toeleveranciers van de logistieke sector in België