LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2021)

Logistiek in België anno 2021
Het aanbod aan terreinen wordt schaarser

De coronacrisis heeft een verontrustende impact gehad op de logistieke sector, maar die is eerder positief in die zin dat hij heeft aangetoond in hoever het welzijn van een hele bevolking (mee) afhangt van de efficiëntie van de toeleveringsketens. Nu we terugblikken op de jaarcijfers, zien we dat de vullingsgraad van magazijnen het hoogst is, dat we in 2020 veel hebben gebouw en ingehuldigd, maar dat het groeipotentieel beperkt begint te worden door het tekort aan beschikbare grond.

We moeten wel nuanceren: er zijn nog enorme gebieden die logistieke investeerders zouden kunnen aantrekken, maar zij zijn niet noodzakelijk gelegen waar deze investeerders naartoe willen. In de afgelopen jaren zijn projectontwikkelaars erin geslaagd grote stukken grond te vinden die geschikt zijn voor ‘grootformaat’ distributiecentra. De regio Willebroek is hiervan een uitstekend voorbeeld, met MG Park De Hulst dat in recordtijd volzet was, maar het potentieel in handen van projectontwikkelaars vertegenwoordigt nog slechts 41.000 m2 magazijnruimte, tegenover meer dan 300.000 m2 amper vier jaar geleden.
Deze omstandigheden zijn ideaal om de reconversie van voormalige industrieterreinen aantrekkelijker te maken. Het meest recente voorbeeld is de voormalige ATEA-site in Herentals (Intervest), maar het meest karakteristieke blijft de site van Ford Genk, die vrij snel volloopt. Dit is in elk geval een voorbeeld van een bijzonder snelle sanering en nieuwe terbeschikkingstelling in een regio waar de vraag naar logistieke ruimte wordt aangewakkerd door enkele zeer dynamische lokale spelers.
Enkele tientallen kilometers verderop zijn de eerste stappen gezet om het terrein van Arcelor-Mittal langs de oever van de Maas te saneren, maar het zal veel meer dan vier jaar vergen voor de eerste magazijnen voor de eventuele toekomstige uitbreiding van Trilogiport kunnen worden gebouwd.
Onder de belangrijkste logistieke centra is Gent nog steeds de regio met het beste aanbod aan grote sites. WDP, MG Real Estate en Heylen Warehouses zijn erin geslaagd er een plaats te veroveren, en toekomstige grote vastgoedprojecten zullen er naar verwachting floreren. De timing zit in elk geval goed, in tegenstelling tot wat rond de luchthaven van Luik gebeurt, waarvan het duizelingwekkende succes in 2020 nu een terugslag kent: het zal nog twee jaar duren voor er nieuwe terreinen beschikbaar komen.

Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be

 


Inhoud

* 04 – De 50 logistieke hotspots in België – kaart
* 06 – Focus op Gent
* 08 – Focus op Henegouwen
* 10 – De 50 logistieke hotspots in België – gedetailleerde fiches
* 17 – De strategische toeleveranciers van de logistieke sector in België


 

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo