LOGISTICS IN BELGIUM (mei 2019)

De logistiek in België, anno 2019 De boom mag het bos niet verbergen

Meerdere gemiste kansen, gevolgd door een geweldige aankondiging: nadat België de afgelopen twaalf maanden een aantal nieuwe logistieke investeringen misliep, wist het wel de logistieke tak van Alibaba naar Luik te lokken. Op het eerste gezicht stak België in 2018/2019 weer bleek af bij Nederland: in twaalf maanden hebben onze noorderburen de bouw afgerond van nieuwe belangrijke logistieke centra voor onder meer Hollister, Giant, Smith en Medtronic, terwijl Noordrijn-Westfalen wel Clarks aantrok. De Duitse deelstaat lijkt wel zijn ontwikkelingspiek bereikt te hebben. Het is in die context dat het nieuws dat Alibaba naar Luik zou trekken eerst niet meer dan een glimlach uitlokte. Zou Liege Airport het gras onder de voeten van het almachtige Schiphol wegmaaien? Direct en indirect voordeel Jawel! Cainiao, de logistieke dienstverlener waarvan Alibaba aandeelhouder is, zal zijn Europese hub wel degelijk in België vestigen. En hoewel het nieuws misschien een of andere Vlaamse politicus bedroeft, gaat het natuurlijk om een formidabele kans voor de hele (bredere) regio. Op twee voorwaarden: dat we de mentaliteit en de manier van werken van die nieuwe zakenpartners goed moeten begrijpen; en we ons niet met de ogen dicht in dit avontuur mogen storten. We zullen de weerslag van hun komst moeten afmeten aan de creatie van nieuwe jobs en de rechtstreekse of onrechtstreekse toegevoegde waarde. Maar we mogen ons wel verheugen over het feit dat België (eindelijk) een plaats krijgt in één van de grootste, nieuwe transportnetwerken (de Europa-China as, die hier in spoor/lucht versie is afgeleid), en daarbij een deel van de logistieke koek die is ontstaan door de boom in de online handel binnenhaalt. Vanuit dezelfde gedachtegang juichen we ook de creatie van het toekomstige logistieke park van Shanghai Lingang Economic Development in de haven van Zeebrugge toe. Dit geeft ruimte om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen die, wie weet, andere investeerders kunnen aantrekken. Plaats om te investeren Maar dan moeten we die investeerders wel de infrastructuur kunnen aanbieden die zij nodig hebben. De belangrijkste logistieke zones in België blijven kampen met een tekort aan beschikbare terreinen. Het volstaat daartoe te zien hoeveel moeite onze grote logistieke projectontwikkelaars ondervinden om een nieuw grondaanbod samen te stellen, zelfs als ze doorgaan met het nemen van nieuwe posities in de dichtstbezette zones in Nederland. We begrijpen dan ook de wil van de burgemeester van Willebroek om een nieuw bedrijvenpark te creëren op het grondgebied van zijn gemeente. Hij heeft des te meer reden om dit project door te drukken omdat de logistieke parken die niet bovenaan de lijst van de investeerders prijken, op nieuwe logistieke actoren blijven wachten. Denken we bijvoorbeeld aan Trilogiport in Luik. In die context vormt onze Top 50 van de logistieke zones een referentie. Die toont duidelijk aan waar het hart van logistiek België klopt. Aarzel niet om met de redactie contact op te nemen indien u gaten of onnauwkeurigheden ontdekt in dit naslagwerk! Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be   Inhoud p.04 Top 50 van de logistieke hotsports in België p.12 Evolueren de logistieke troeven van België? p.15 De evolutie van de Belgische binnenvaartterminals in 2018/2019 p.17 Logistics in Belgium

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo