LOGISTICS IN BELGIUM (mei 2019)

De logistiek in België, anno 2019 De boom mag het bos niet verbergen

Meerdere gemiste kansen, gevolgd door een geweldige aankondiging: nadat België de afgelopen twaalf maanden een aantal nieuwe logistieke investeringen misliep, wist het wel de logistieke tak van Alibaba naar Luik te lokken. Op het eerste gezicht stak België in 2018/2019 weer bleek af bij Nederland: in twaalf maanden hebben onze noorderburen de bouw afgerond van nieuwe belangrijke logistieke centra voor onder meer Hollister, Giant, Smith en Medtronic, terwijl Noordrijn-Westfalen wel Clarks aantrok. De Duitse deelstaat lijkt wel zijn ontwikkelingspiek bereikt te hebben. Het is in die context dat het nieuws dat Alibaba naar Luik zou trekken eerst niet meer dan een glimlach uitlokte. Zou Liege Airport het gras onder de voeten van het almachtige Schiphol wegmaaien? Direct en indirect voordeel Jawel! Cainiao, de logistieke dienstverlener waarvan Alibaba aandeelhouder is, zal zijn Europese hub wel degelijk in België vestigen. En hoewel het nieuws misschien een of andere Vlaamse politicus bedroeft, gaat het natuurlijk om een formidabele kans voor de hele (bredere) regio. Op twee voorwaarden: dat we de mentaliteit en de manier van werken van die nieuwe zakenpartners goed moeten begrijpen; en we ons niet met de ogen dicht in dit avontuur mogen storten. We zullen de weerslag van hun komst moeten afmeten aan de creatie van nieuwe jobs en de rechtstreekse of onrechtstreekse toegevoegde waarde. Maar we mogen ons wel verheugen over het feit dat België (eindelijk) een plaats krijgt in één van de grootste, nieuwe transportnetwerken (de Europa-China as, die hier in spoor/lucht versie is afgeleid), en daarbij een deel van de logistieke koek die is ontstaan door de boom in de online handel binnenhaalt. Vanuit dezelfde gedachtegang juichen we ook de creatie van het toekomstige logistieke park van Shanghai Lingang Economic Development in de haven van Zeebrugge toe. Dit geeft ruimte om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen die, wie weet, andere investeerders kunnen aantrekken. Plaats om te investeren Maar dan moeten we die investeerders wel de infrastructuur kunnen aanbieden die zij nodig hebben. De belangrijkste logistieke zones in België blijven kampen met een tekort aan beschikbare terreinen. Het volstaat daartoe te zien hoeveel moeite onze grote logistieke projectontwikkelaars ondervinden om een nieuw grondaanbod samen te stellen, zelfs als ze doorgaan met het nemen van nieuwe posities in de dichtstbezette zones in Nederland. We begrijpen dan ook de wil van de burgemeester van Willebroek om een nieuw bedrijvenpark te creëren op het grondgebied van zijn gemeente. Hij heeft des te meer reden om dit project door te drukken omdat de logistieke parken die niet bovenaan de lijst van de investeerders prijken, op nieuwe logistieke actoren blijven wachten. Denken we bijvoorbeeld aan Trilogiport in Luik. In die context vormt onze Top 50 van de logistieke zones een referentie. Die toont duidelijk aan waar het hart van logistiek België klopt. Aarzel niet om met de redactie contact op te nemen indien u gaten of onnauwkeurigheden ontdekt in dit naslagwerk! Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be   Inhoud p.04 Top 50 van de logistieke hotsports in België p.12 Evolueren de logistieke troeven van België? p.15 De evolutie van de Belgische binnenvaartterminals in 2018/2019 p.17 Logistics in Belgium

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo