TRANSPORT Management 102 (juni 2019)

Logistiek België steeds aantrekkelijker

 Zoals gewoonlijk heb ik het genoegen met u mijn indrukken te delen over enkele onderwerpen uit de actualiteit van onze sector de jongste tijd. Aarzel niet om me anderzijds uw commentaar, bedenkingen of reacties door te sturen… Best of Wallonia: de cijfers spreken voor zichzelf. Voor de 1ste editie heeft het platform voor netwerking en informatie « Best of Wallonia » (28 mei, Namur Expo) meer dan 1.400 bezoekers aangetrokken, waarvan er 500 de twee plenaire conferenties hebben bijgewoond. Hetzelfde succes voor de Job Day, waar meer dan 200 kandidaten op af kwamen. Zelfs als we voorbij gaan aan de cijfers heeft Best of Wallonia zijn opdracht vervuld, namelijk de Waalse gemeenschap van « transport en logistiek » samen brengen, aanzetten tot uitwisseling van ervaringen en een maximum aan informatie leveren in een minimum van tijd. Hiermee kregen de deelnemers informatie over hoe ze het beheer van hun bedrijf kunnen optimaliseren. Wij leggen nu reeds een volgend rendez-vous vast, meer bepaald op 18 mei 2021 voor de tweede editie! Buitenlandse investeringen: België houdt stand. Ernst & Young heeft de barometer voor de economische aantrekkelijkheid van de Europese landen gepubliceerd. Voor het eerst sinds lange tijd registreerde Europa een terugval van de buitenlandse investeringen, meer bepaald 4 %. Dat terzijde, blijft het Oude Continent veruit de meest geviseerde regio ter wereld met een marktaandeel van 56 % (de 2de staat op 42 %). Nog bemoedigender is het feit dat België alleen al een toename van buitenlandse projecten kent van 29 %! Het Brexit effect is daar zeker niet vreemd aan. Meer specifiek, zijn de logistieke projecten voor België in 2018 met 18 % gestegen. Dat verhoogt dus nog maar eens de aantrekkingskracht van ons land op dat niveau. De argumenten die pleiten voor België? Kwalitatief en geschoold personeel, de transportinfrastructuur en de levenskwaliteit. Het zwarte punt? De mobiliteit…

In 2018 waren er 18 % meer logistieke projecten van buitenlanders in ons land

Een « intermodale » leerstoel ter herinnering aan Dennie Lockefeer. We herinneren ons nog de onverwachte dood door een ongeval van Dennie Lockefeer, commercieel directeur van de groep Van Moer. Ter herinnering aan zijn persoon wil Jo Van Moer een leerstoel oprichten voor fundamenteel onderzoek met betrekking tot intermodaal transport aan de Universiteit van Antwerpen. Een prachtig idee dat TRANSPORTMEDIA wil ondersteunen via zijn media. Indien u deze leerstoel eveneens wil ondersteunen, zend dan een email naar Yves Hebb (yves@vanmoer.com), verantwoordelijke RH bij de groep Van Moer. Veel leesplezier! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

TRANSPORT Management 113 (november 2021)

Mixed emotions Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die de actualiteit in onze sector de afgelopen weken beheersten. Aarzel niet om mijn indrukken te verrijken met uw commentaar/kritiek/opmerkingen… Stijging van de kostprijs van het transport: een record! Nooit eerder publiceerde het ITLB zo’n hoge voorspellingen, met een stijging tussen […]

TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur “Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo