TRANSPORT Management 102 (juni 2019)

Logistiek België steeds aantrekkelijker

 Zoals gewoonlijk heb ik het genoegen met u mijn indrukken te delen over enkele onderwerpen uit de actualiteit van onze sector de jongste tijd. Aarzel niet om me anderzijds uw commentaar, bedenkingen of reacties door te sturen… Best of Wallonia: de cijfers spreken voor zichzelf. Voor de 1ste editie heeft het platform voor netwerking en informatie « Best of Wallonia » (28 mei, Namur Expo) meer dan 1.400 bezoekers aangetrokken, waarvan er 500 de twee plenaire conferenties hebben bijgewoond. Hetzelfde succes voor de Job Day, waar meer dan 200 kandidaten op af kwamen. Zelfs als we voorbij gaan aan de cijfers heeft Best of Wallonia zijn opdracht vervuld, namelijk de Waalse gemeenschap van « transport en logistiek » samen brengen, aanzetten tot uitwisseling van ervaringen en een maximum aan informatie leveren in een minimum van tijd. Hiermee kregen de deelnemers informatie over hoe ze het beheer van hun bedrijf kunnen optimaliseren. Wij leggen nu reeds een volgend rendez-vous vast, meer bepaald op 18 mei 2021 voor de tweede editie! Buitenlandse investeringen: België houdt stand. Ernst & Young heeft de barometer voor de economische aantrekkelijkheid van de Europese landen gepubliceerd. Voor het eerst sinds lange tijd registreerde Europa een terugval van de buitenlandse investeringen, meer bepaald 4 %. Dat terzijde, blijft het Oude Continent veruit de meest geviseerde regio ter wereld met een marktaandeel van 56 % (de 2de staat op 42 %). Nog bemoedigender is het feit dat België alleen al een toename van buitenlandse projecten kent van 29 %! Het Brexit effect is daar zeker niet vreemd aan. Meer specifiek, zijn de logistieke projecten voor België in 2018 met 18 % gestegen. Dat verhoogt dus nog maar eens de aantrekkingskracht van ons land op dat niveau. De argumenten die pleiten voor België? Kwalitatief en geschoold personeel, de transportinfrastructuur en de levenskwaliteit. Het zwarte punt? De mobiliteit…

In 2018 waren er 18 % meer logistieke projecten van buitenlanders in ons land

Een « intermodale » leerstoel ter herinnering aan Dennie Lockefeer. We herinneren ons nog de onverwachte dood door een ongeval van Dennie Lockefeer, commercieel directeur van de groep Van Moer. Ter herinnering aan zijn persoon wil Jo Van Moer een leerstoel oprichten voor fundamenteel onderzoek met betrekking tot intermodaal transport aan de Universiteit van Antwerpen. Een prachtig idee dat TRANSPORTMEDIA wil ondersteunen via zijn media. Indien u deze leerstoel eveneens wil ondersteunen, zend dan een email naar Yves Hebb (yves@vanmoer.com), verantwoordelijke RH bij de groep Van Moer. Veel leesplezier! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo