TRANSPORT & VAN IN BELGIUM 2019 (juni 2019)

Donkere wolken

Jaarboeken zijn per definitie niet alleen het ideale moment om even in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar ook een momentum om een blik te werpen op de toekomst. Dat hebben we dan ook gedaan. Dankzij het scherpe oog van onze experts (ING en vertegenwoordigers van de drie transportfederaties), bieden wij u een economische analyse aan van enkele cruciale aspecten, meer bepaald de vooruitzichten op het vlak van groei, tewerkstelling, rendabiliteit, starters en faillissementen. De inzichten van ons expertenpanel kan als volgt worden samengevat: na enkele jaren van onafgebroken groei, gaan we een turbulente situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk kan worden ingeschat. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat deze turbulentie een impact zal hebben op de transportvolumes. Wie wordt er in dit geval het kind van de rekening? Yves Goddefroy van ING denkt vooral aan de middelgrote ondernemingen. De grote jongens “hebben immers wat speelruimte en kunnen schuiven met de volumes die ze in onderaanneming uitbesteden”. De kleinste bedrijven “kunnen tegen een stootje omdat hun kostenstructuur minder zwaar doorweegt”.

We gaan een turbulente economische situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk in te schatten valt. 

Naast deze economische vooruitzichten, buigt het jaarboek ‘Transport & Van in Belgium’ zich ook over de vraag welke regels een impact zullen hebben op onze sector tegen pakweg 2030. Hierbij denken we in het bijzonder aan de afwijkingen op de maximale lengte van cabines, die de constructeurs vanaf 2020 mogen toepassen. Het ziet ernaar uit dat de ‘rijdende kubussen’ op onze wegen aan hun zwanenzang zijn begonnen… We kunnen vanzelfsprekend niet voorbij aan de toekomstige nieuwkomers op het vlak van bestelwagens, vrachtwagens en getrokken materiaal. De rode draad? Connectiviteit en elektrische aandrijvingen. Veel leesplezier,   Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo