TRANSPORT & VAN IN BELGIUM 2019 (juni 2019)

Donkere wolken

Jaarboeken zijn per definitie niet alleen het ideale moment om even in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar ook een momentum om een blik te werpen op de toekomst. Dat hebben we dan ook gedaan. Dankzij het scherpe oog van onze experts (ING en vertegenwoordigers van de drie transportfederaties), bieden wij u een economische analyse aan van enkele cruciale aspecten, meer bepaald de vooruitzichten op het vlak van groei, tewerkstelling, rendabiliteit, starters en faillissementen. De inzichten van ons expertenpanel kan als volgt worden samengevat: na enkele jaren van onafgebroken groei, gaan we een turbulente situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk kan worden ingeschat. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat deze turbulentie een impact zal hebben op de transportvolumes. Wie wordt er in dit geval het kind van de rekening? Yves Goddefroy van ING denkt vooral aan de middelgrote ondernemingen. De grote jongens “hebben immers wat speelruimte en kunnen schuiven met de volumes die ze in onderaanneming uitbesteden”. De kleinste bedrijven “kunnen tegen een stootje omdat hun kostenstructuur minder zwaar doorweegt”.

We gaan een turbulente economische situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk in te schatten valt. 

Naast deze economische vooruitzichten, buigt het jaarboek ‘Transport & Van in Belgium’ zich ook over de vraag welke regels een impact zullen hebben op onze sector tegen pakweg 2030. Hierbij denken we in het bijzonder aan de afwijkingen op de maximale lengte van cabines, die de constructeurs vanaf 2020 mogen toepassen. Het ziet ernaar uit dat de ‘rijdende kubussen’ op onze wegen aan hun zwanenzang zijn begonnen… We kunnen vanzelfsprekend niet voorbij aan de toekomstige nieuwkomers op het vlak van bestelwagens, vrachtwagens en getrokken materiaal. De rode draad? Connectiviteit en elektrische aandrijvingen. Veel leesplezier,   Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo