TRANSPORT & VAN IN BELGIUM 2019 (juni 2019)

Donkere wolken

Jaarboeken zijn per definitie niet alleen het ideale moment om even in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar ook een momentum om een blik te werpen op de toekomst. Dat hebben we dan ook gedaan. Dankzij het scherpe oog van onze experts (ING en vertegenwoordigers van de drie transportfederaties), bieden wij u een economische analyse aan van enkele cruciale aspecten, meer bepaald de vooruitzichten op het vlak van groei, tewerkstelling, rendabiliteit, starters en faillissementen. De inzichten van ons expertenpanel kan als volgt worden samengevat: na enkele jaren van onafgebroken groei, gaan we een turbulente situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk kan worden ingeschat. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat deze turbulentie een impact zal hebben op de transportvolumes. Wie wordt er in dit geval het kind van de rekening? Yves Goddefroy van ING denkt vooral aan de middelgrote ondernemingen. De grote jongens “hebben immers wat speelruimte en kunnen schuiven met de volumes die ze in onderaanneming uitbesteden”. De kleinste bedrijven “kunnen tegen een stootje omdat hun kostenstructuur minder zwaar doorweegt”.

We gaan een turbulente economische situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk in te schatten valt. 

Naast deze economische vooruitzichten, buigt het jaarboek ‘Transport & Van in Belgium’ zich ook over de vraag welke regels een impact zullen hebben op onze sector tegen pakweg 2030. Hierbij denken we in het bijzonder aan de afwijkingen op de maximale lengte van cabines, die de constructeurs vanaf 2020 mogen toepassen. Het ziet ernaar uit dat de ‘rijdende kubussen’ op onze wegen aan hun zwanenzang zijn begonnen… We kunnen vanzelfsprekend niet voorbij aan de toekomstige nieuwkomers op het vlak van bestelwagens, vrachtwagens en getrokken materiaal. De rode draad? Connectiviteit en elektrische aandrijvingen. Veel leesplezier,   Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo