TRANSPORT & VAN IN BELGIUM 2019 (juni 2019)

Donkere wolken

Jaarboeken zijn per definitie niet alleen het ideale moment om even in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar ook een momentum om een blik te werpen op de toekomst. Dat hebben we dan ook gedaan. Dankzij het scherpe oog van onze experts (ING en vertegenwoordigers van de drie transportfederaties), bieden wij u een economische analyse aan van enkele cruciale aspecten, meer bepaald de vooruitzichten op het vlak van groei, tewerkstelling, rendabiliteit, starters en faillissementen. De inzichten van ons expertenpanel kan als volgt worden samengevat: na enkele jaren van onafgebroken groei, gaan we een turbulente situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk kan worden ingeschat. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat deze turbulentie een impact zal hebben op de transportvolumes. Wie wordt er in dit geval het kind van de rekening? Yves Goddefroy van ING denkt vooral aan de middelgrote ondernemingen. De grote jongens “hebben immers wat speelruimte en kunnen schuiven met de volumes die ze in onderaanneming uitbesteden”. De kleinste bedrijven “kunnen tegen een stootje omdat hun kostenstructuur minder zwaar doorweegt”.

We gaan een turbulente economische situatie tegemoet, waarvan de duur en intensiteit moeilijk in te schatten valt. 

Naast deze economische vooruitzichten, buigt het jaarboek ‘Transport & Van in Belgium’ zich ook over de vraag welke regels een impact zullen hebben op onze sector tegen pakweg 2030. Hierbij denken we in het bijzonder aan de afwijkingen op de maximale lengte van cabines, die de constructeurs vanaf 2020 mogen toepassen. Het ziet ernaar uit dat de ‘rijdende kubussen’ op onze wegen aan hun zwanenzang zijn begonnen… We kunnen vanzelfsprekend niet voorbij aan de toekomstige nieuwkomers op het vlak van bestelwagens, vrachtwagens en getrokken materiaal. De rode draad? Connectiviteit en elektrische aandrijvingen. Veel leesplezier,   Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo