VAN Management 102 (juni 2019)

Koffiedikkijken

Het jaar 2019 wordt nu niet meteen het gemakkelijkste jaar voor de aankopers van lichte bedrijfsvoertuigen. In tegenstelling tot personenwagens ligt het niet voor de hand om de nieuwe WLTP-reglementering toe te passen. Wat WLTP? Hoe WLTP? Waar WLTP? WLTP, voluit Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, is een nieuw homologatieprocédé die wereldwijd dezelfde normen hanteert voor de berekening van het brandstofverbruik. Waarom zorgt deze procedure (die de vroegere NEDC-normen vervangt) voor zoveel kopzorgen bij de klanten? In deze editie laten we een specialist aan het woord. Door de nieuwe procedures worden de constructeurs verplicht om in vergelijking met vroeger meer modellen en versies te laten homologeren. Ze hebben hiervoor de tijd tot 31 augustus. Het is niet zeker of deze deadline haalbaar is en sommige uitvoeringen zouden niet tijdig opnieuw ter homologatie kunnen aangeboden worden. Het wordt een moeilijke keuze. Wat ons betreft zijn er twee opties: de bedrijven in kwestie schrijven hun nieuwe voertuigen voor eind augustus in, of ze wachten geduldig af wat de toekomst brengt. Het is hoe dan ook duidelijk dat het vertrouwen tussen de klant, zijn concessiehouder en de constructeur zwaar op de proef zal worden gesteld!   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo