TRUCK & BUSINESS 269 (juni 2019)

Een grote bel waterstof

Voor één keer wijd ik dit editoriaal niet aan een economische tendens of een politiek probleem, maar wel aan transportmaterieel. Sinds een tiental jaar houdt de jacht op de CO2-emissie de transportbedrijven bezig. Volgens sommigen nog niet genoeg. Dat zijn degenen die denken dat het volstaat om te beslissen om de goederen voortaan op de trein te laden om onze planeet te redden. Tot voor kort waren de enige oplossingen die de constructeurs aan hun klanten boden om de CO2-uitstoot te verlagen dieselmotoren met een beperkt verbruik. Een percentje hier, twee percentjes daar… in ieder geval was de vooruitgang niet snel genoeg om de doelstelling van de klimaatconferentie in Parijs te halen. In 2019 zijn er in Europa twee kampen: de voorstanders van aardgas en degenen die in elektriciteit geloven. De eerste stellen vandaag een technische oplossing voor bedoeld voor middellange en lange afstanden, de tweede groep belooft een groene toekomst voor de steden.

“Wie wordt de eerste Europese constructeur om zich te wagen op het pad van waterstof? De komende jaren worden in elk geval boeiend!”

Geen enkele constructeur heeft over de middelen en bronnen kunnen beschikken om alle alternatieven te ontwikkelen, maar ze zijn er allemaal van overtuigd dat het uiteindelijk waterstof zal zijn dat ieders goedkeuring zal wegdragen. We kunnen begrijpen dat binnen Traton, Scania de kaart van gas uitspeelt en MAN die van elektriciteit of dat Volvo Trucks en Renault Trucks niet al hun recepten voor alternatieve aandrijving delen. In afwachting heeft een wereldgroep als Daimler strikt genomen geen enkele alternatieve aandrijving in Europa voor de korte of middellange afstand voor klanten die circa 800 km per dag afleggen. Vandaar dat de verstoring van het landschap door nieuwe concurrenten zoals Hyundai (in Zwitserland) of Nikola (in Europa vanaf 2023 als de beloften waargemaakt worden) een goede zaak is: het zal de zeven Europese constructeurs dwingen om al snel de kaarten op tafel te leggen. Ik zou erg verwonderd zijn mocht er op de volgende IAA vakbeurs geen grote aankondiging komt van één van de ‘zeven’ op het gebied van waterstof. Wordt het DAF (Paccar werkt samen met Toyota op dat gebied in de Verenigde Staten), Iveco (het moederhuis heeft een complete aandrijflijn ontwikkeld, die voorgesteld werd op de IAA 2018) of een andere constructeur? Op het vlak van imago zou dit dossier een ‘first mover advantage’ kunnen opleveren (het voordeel voor de eerste die reageert). De jaren die voor ons liggen worden boeiend!   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo