Er zal geïnvesteerd moeten worden
De analyse van hun balansen voor 2017 toont duidelijk aan dat de Belgische concessiehouders voor zware bedrijfsvoertuigen profijt hebben getrokken uit de periode van hoogconjunctuur. Bemoedigende cijfers, die zouden moeten bevestigd worden bij het lezen van de balansen voor 2018, maar die ook gevaren inhouden. Zo merken we van het ene merk op het andere grondige verschillen op het gebied van aanwervingen. Bij de ene vallen er ontslagen, terwijl bij de buur gerekruteerd wordt, zonder een directe lijn naar de evolutie van het marktaandeel. Dat betekent onder meer dat de komst van nieuwe, geconnecteerde diensten (en de progressieve komst van elektrische voertuigen in de concessie) de bestaande businessmodellen zal verstoren. Wie zal zich belasten met de analyse van de data gegenereerd door de steeds meer geconnecteerde voertuigen? De constructeur? De importeur en/of de concessiehouder? Wie zal voor deze nieuwe toegevoegde waarde voor de klant instaan en wie ontwikkelt, parallel daarmee, nieuwe competenties? Op dit moment is er zeker geen uniform antwoord op die vragen, maar één ding is zeker: de concessiehouders die vandaag in staat zijn om te investeren in nieuwe beroepen rondom de naverkoop, staan morgen op de polepositie. Claude Yvens, Hoofdredacteur.