TRANSPORT & VAN Management – Special Bouw (september 2019)

12.600 openstaande arbeidsplaatsen: het wordt dringend!

In 2018 brachten bouwwerken in België een omzetcijfer op van 47 miljard EUR (waarvan 8 miljard enkel voor openbare werken). Dat geeft een goed idee van het belang van deze sector, waarvan de goede – of slechte – gezondheid een directe impact heeft op de Belgische economie in zijn totaal. Hoe staat het dan met de bouw? Eerder goed als we rekening houden met een groei van 3,3 % in 2018. En zelfs als 2019 een kleinere groei zou laten noteren – volgens de Confederatie Bouw ongeveer 2,5 % -, dan is dat nog heel wat beter dat de groei in de totale economie (ongeveer 1,4 %). Geen reden tot klagen dus, maar evenmin reden tot grote vreugde gezien de enorme problemen: 12.600 arbeidsposten worden niet ingevuld, wat uiteraard grote problemen stelt op organisatorisch vlak bij de ondernemers. Wiens fout is dat? Zonder te willen vereenvoudigen, want de oorzaken voor een probleem van dergelijke omvang zijn uiteraard velerlei, is het duidelijk dat de sector – net zoals het transport overigens – te lijden heeft onder een negatief imago en dat houdt heel wat jongeren dus overduidelijk tegen. Op dat vlak, het gebied van marketing, moeten er snel grootschalige initiatieven genomen worden door de betrokken spelers.

2,5 % is de verwachte groei voor de bouwsector in 2019.

Over initiatieven gesproken, het initiatief genomen door TRANSPORTMEDIA met de Construction Day verdient in elk geval vernoemd te worden. Zo hebben wij in juni een vijftigtal professionals uit de bouwwereld verzameld in het spectaculaire kader van de zandgroeve in Mont-Saint-Guibert en hun de kans gegeven een tiental voertuigen ontworpen voor de bouw in reële omstandigheden aan de tand te voelen: zowel vrachtwagens (DAF, Iveco, MAN en Mercedes-Benz), bestelwagens (Iveco, MAN, Mercedes-Benz en VW CVi) als pick-ups (Mercedes-Benz, VW CVi en Ssangyong), aangevuld met kippers (Stas). Zonder een informatiesessie te vergeten over « track & trace », georkestreerd door Geodynamics. Op die manier konden de wagenparkverantwoordelijken op één dag heel wat informatie opdoen en genieten van nieuwe sensaties! Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

TRANSPORT & VAN IN BELGIUM (juni 2021)

Een uniek jaar Op het moment dat ik dit schrijf, is het iets meer dan een jaar geleden dat ons leven op zijn kop werd gezet door een fenomeen dat vroeger enkel in pulpfictie voorkwam. Een jaar ook waarin onze samenleving werd veroordeeld tot een hindernissenparcours waaraan een kwaadaardig genie steeds nieuwe obstakels toevoegt. Maar […]

LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2021)

Logistiek in België anno 2021 Het aanbod aan terreinen wordt schaarser De coronacrisis heeft een verontrustende impact gehad op de logistieke sector, maar die is eerder positief in die zin dat hij heeft aangetoond in hoever het welzijn van een hele bevolking (mee) afhangt van de efficiëntie van de toeleveringsketens. Nu we terugblikken op de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo