TRANSPORT & VAN Management – Special Bouw (september 2019)

12.600 openstaande arbeidsplaatsen: het wordt dringend!

In 2018 brachten bouwwerken in België een omzetcijfer op van 47 miljard EUR (waarvan 8 miljard enkel voor openbare werken). Dat geeft een goed idee van het belang van deze sector, waarvan de goede – of slechte – gezondheid een directe impact heeft op de Belgische economie in zijn totaal. Hoe staat het dan met de bouw? Eerder goed als we rekening houden met een groei van 3,3 % in 2018. En zelfs als 2019 een kleinere groei zou laten noteren – volgens de Confederatie Bouw ongeveer 2,5 % -, dan is dat nog heel wat beter dat de groei in de totale economie (ongeveer 1,4 %). Geen reden tot klagen dus, maar evenmin reden tot grote vreugde gezien de enorme problemen: 12.600 arbeidsposten worden niet ingevuld, wat uiteraard grote problemen stelt op organisatorisch vlak bij de ondernemers. Wiens fout is dat? Zonder te willen vereenvoudigen, want de oorzaken voor een probleem van dergelijke omvang zijn uiteraard velerlei, is het duidelijk dat de sector – net zoals het transport overigens – te lijden heeft onder een negatief imago en dat houdt heel wat jongeren dus overduidelijk tegen. Op dat vlak, het gebied van marketing, moeten er snel grootschalige initiatieven genomen worden door de betrokken spelers.

2,5 % is de verwachte groei voor de bouwsector in 2019.

Over initiatieven gesproken, het initiatief genomen door TRANSPORTMEDIA met de Construction Day verdient in elk geval vernoemd te worden. Zo hebben wij in juni een vijftigtal professionals uit de bouwwereld verzameld in het spectaculaire kader van de zandgroeve in Mont-Saint-Guibert en hun de kans gegeven een tiental voertuigen ontworpen voor de bouw in reële omstandigheden aan de tand te voelen: zowel vrachtwagens (DAF, Iveco, MAN en Mercedes-Benz), bestelwagens (Iveco, MAN, Mercedes-Benz en VW CVi) als pick-ups (Mercedes-Benz, VW CVi en Ssangyong), aangevuld met kippers (Stas). Zonder een informatiesessie te vergeten over « track & trace », georkestreerd door Geodynamics. Op die manier konden de wagenparkverantwoordelijken op één dag heel wat informatie opdoen en genieten van nieuwe sensaties! Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo