TRANSPORT & VAN Management – Special Bouw (september 2019)

12.600 openstaande arbeidsplaatsen: het wordt dringend!

In 2018 brachten bouwwerken in België een omzetcijfer op van 47 miljard EUR (waarvan 8 miljard enkel voor openbare werken). Dat geeft een goed idee van het belang van deze sector, waarvan de goede – of slechte – gezondheid een directe impact heeft op de Belgische economie in zijn totaal. Hoe staat het dan met de bouw? Eerder goed als we rekening houden met een groei van 3,3 % in 2018. En zelfs als 2019 een kleinere groei zou laten noteren – volgens de Confederatie Bouw ongeveer 2,5 % -, dan is dat nog heel wat beter dat de groei in de totale economie (ongeveer 1,4 %). Geen reden tot klagen dus, maar evenmin reden tot grote vreugde gezien de enorme problemen: 12.600 arbeidsposten worden niet ingevuld, wat uiteraard grote problemen stelt op organisatorisch vlak bij de ondernemers. Wiens fout is dat? Zonder te willen vereenvoudigen, want de oorzaken voor een probleem van dergelijke omvang zijn uiteraard velerlei, is het duidelijk dat de sector – net zoals het transport overigens – te lijden heeft onder een negatief imago en dat houdt heel wat jongeren dus overduidelijk tegen. Op dat vlak, het gebied van marketing, moeten er snel grootschalige initiatieven genomen worden door de betrokken spelers.

2,5 % is de verwachte groei voor de bouwsector in 2019.

Over initiatieven gesproken, het initiatief genomen door TRANSPORTMEDIA met de Construction Day verdient in elk geval vernoemd te worden. Zo hebben wij in juni een vijftigtal professionals uit de bouwwereld verzameld in het spectaculaire kader van de zandgroeve in Mont-Saint-Guibert en hun de kans gegeven een tiental voertuigen ontworpen voor de bouw in reële omstandigheden aan de tand te voelen: zowel vrachtwagens (DAF, Iveco, MAN en Mercedes-Benz), bestelwagens (Iveco, MAN, Mercedes-Benz en VW CVi) als pick-ups (Mercedes-Benz, VW CVi en Ssangyong), aangevuld met kippers (Stas). Zonder een informatiesessie te vergeten over « track & trace », georkestreerd door Geodynamics. Op die manier konden de wagenparkverantwoordelijken op één dag heel wat informatie opdoen en genieten van nieuwe sensaties! Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo