TRUCK & BUSINESS 270 (oktober 2019)

Vijf jaar om vertrouwen te herstellen

Heel wat ondernemers en burgers denken (of vrezen…) dat de EU-instanties voor de ultieme lakmoesproef staan. De Commissie, het Parlement en de Raad hebben exact vijf jaar om Europa opnieuw op het spoor te brengen van integratie en samenhorigheid. Als deze missie niet tot een goed einde wordt gebracht, is de kans groot dat populistische krachten uit alle windstreken dit project zullen onderuithalen. Een project dat er voor de goede orde voor heeft gezorgd dat er al decennialang vrede is.

De nieuwe Europese legislatuur (van 2019 tot 2024) is ook van cruciaal belang voor het wegtransport. De vorige commissie heeft komaf gemaakt met de geforceerde liberalisering van de markt, maar heeft ook nagelaten om nieuwe regels vast te leggen rond eerlijke concurrentie tussen alle transporteurs en menselijke werkomstandigheden voor alle chauffeurs.

We weten ondertussen wie deze ommezwaai in goede banen zal moeten leiden. De Roemeense Rovana Plumb wordt de nieuwe Eurocommissaris voor Transport. Ze wordt verondersteld om nieuwe impulsen te geven en prioriteiten vast te leggen. Ze krijgt bovendien de loodzware taak om een vervolg te breien aan het Mobiliteitspakket, dat haar voorgangster Violeta Bulc niet wist af te ronden. De Europese transportportefeuille was de voorbije legislaturen in handen van een Est, een Sloveense en nu dus een Roemeense. Wie gehoopt had op een West-Europese commissaris is eraan voor de moeite. Rovana Plumb maakt deel uit van de sociaal-democratische fractie, die voorstander is van een verregaande harmonisatie. Misschien dat dit meer opweegt dan haar nationaliteit… en op voorwaarde dat haar kandidatuur definitief door het Parlement wordt gevalideerd.

“De hervorming van de regels rond het wegtransport in Europa, is in handen van een Roemeense socialiste en een Franse ecologiste.”

De nieuwe Eurocommissaris krijgt hoe dan ook te maken met een Franse ecologiste, met name Karima Delli, die aan het hoofd komt van de commissie Transport binnen het Europees Parlement. Afgaande op haar eerste mediaoptredens sinds haar aanstelling, heeft het er alle schijn van dat ze een duidelijke voorkeur heeft voor het goederenvervoer per spoor. Toch zou het ons verbazen, mocht ze zich uitspreken voor een volledige liberalisering van het wegtransport.

Deze instantie moet advies geven aan de Europese Commissie over de belangrijkste thema’s, nog voor het Parlement zich kan uitspreken. Binnen de commissie Transport zien we slechts één Belg: Benoit Lutgen, een debutant in de Europese politiek. De Belgische transporteurs weten dus bij wie ze moeten aankloppen om hun stem luider te laten weerklinken op het allerhoogste niveau.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 

PS: In 2020 krijgt het prestige van de Transport & Logistics Award een extra duw in de rug door de organisatie van een high level conferentie, voorafgaand aan de prijsuitreiking. De prijzen zelf veranderen niet… en u kan uw kandidatuur nu al indienen op www.transport-logistics-awards.be!

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2024)

Het zoveelste licht aan het einde van de tunnel De Belgische economie recht de rug. In vergelijking met onze buurlanden gaan we beter om met de huidige laagconjunctuur, met het risico dat we minder snel zullen opveren van zodra er een nieuw economische cyclus begint. Zo is het eigenlijk al jaren. Ondertussen hopen de ondernemingen […]

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo