TRUCK & BUSINESS 270 (oktober 2019)

Vijf jaar om vertrouwen te herstellen

Heel wat ondernemers en burgers denken (of vrezen…) dat de EU-instanties voor de ultieme lakmoesproef staan. De Commissie, het Parlement en de Raad hebben exact vijf jaar om Europa opnieuw op het spoor te brengen van integratie en samenhorigheid. Als deze missie niet tot een goed einde wordt gebracht, is de kans groot dat populistische krachten uit alle windstreken dit project zullen onderuithalen. Een project dat er voor de goede orde voor heeft gezorgd dat er al decennialang vrede is.

De nieuwe Europese legislatuur (van 2019 tot 2024) is ook van cruciaal belang voor het wegtransport. De vorige commissie heeft komaf gemaakt met de geforceerde liberalisering van de markt, maar heeft ook nagelaten om nieuwe regels vast te leggen rond eerlijke concurrentie tussen alle transporteurs en menselijke werkomstandigheden voor alle chauffeurs.

We weten ondertussen wie deze ommezwaai in goede banen zal moeten leiden. De Roemeense Rovana Plumb wordt de nieuwe Eurocommissaris voor Transport. Ze wordt verondersteld om nieuwe impulsen te geven en prioriteiten vast te leggen. Ze krijgt bovendien de loodzware taak om een vervolg te breien aan het Mobiliteitspakket, dat haar voorgangster Violeta Bulc niet wist af te ronden. De Europese transportportefeuille was de voorbije legislaturen in handen van een Est, een Sloveense en nu dus een Roemeense. Wie gehoopt had op een West-Europese commissaris is eraan voor de moeite. Rovana Plumb maakt deel uit van de sociaal-democratische fractie, die voorstander is van een verregaande harmonisatie. Misschien dat dit meer opweegt dan haar nationaliteit… en op voorwaarde dat haar kandidatuur definitief door het Parlement wordt gevalideerd.

“De hervorming van de regels rond het wegtransport in Europa, is in handen van een Roemeense socialiste en een Franse ecologiste.”

De nieuwe Eurocommissaris krijgt hoe dan ook te maken met een Franse ecologiste, met name Karima Delli, die aan het hoofd komt van de commissie Transport binnen het Europees Parlement. Afgaande op haar eerste mediaoptredens sinds haar aanstelling, heeft het er alle schijn van dat ze een duidelijke voorkeur heeft voor het goederenvervoer per spoor. Toch zou het ons verbazen, mocht ze zich uitspreken voor een volledige liberalisering van het wegtransport.

Deze instantie moet advies geven aan de Europese Commissie over de belangrijkste thema’s, nog voor het Parlement zich kan uitspreken. Binnen de commissie Transport zien we slechts één Belg: Benoit Lutgen, een debutant in de Europese politiek. De Belgische transporteurs weten dus bij wie ze moeten aankloppen om hun stem luider te laten weerklinken op het allerhoogste niveau.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 

PS: In 2020 krijgt het prestige van de Transport & Logistics Award een extra duw in de rug door de organisatie van een high level conferentie, voorafgaand aan de prijsuitreiking. De prijzen zelf veranderen niet… en u kan uw kandidatuur nu al indienen op www.transport-logistics-awards.be!

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo