TRUCK & BUSINESS 270 (oktober 2019)

Vijf jaar om vertrouwen te herstellen

Heel wat ondernemers en burgers denken (of vrezen…) dat de EU-instanties voor de ultieme lakmoesproef staan. De Commissie, het Parlement en de Raad hebben exact vijf jaar om Europa opnieuw op het spoor te brengen van integratie en samenhorigheid. Als deze missie niet tot een goed einde wordt gebracht, is de kans groot dat populistische krachten uit alle windstreken dit project zullen onderuithalen. Een project dat er voor de goede orde voor heeft gezorgd dat er al decennialang vrede is.

De nieuwe Europese legislatuur (van 2019 tot 2024) is ook van cruciaal belang voor het wegtransport. De vorige commissie heeft komaf gemaakt met de geforceerde liberalisering van de markt, maar heeft ook nagelaten om nieuwe regels vast te leggen rond eerlijke concurrentie tussen alle transporteurs en menselijke werkomstandigheden voor alle chauffeurs.

We weten ondertussen wie deze ommezwaai in goede banen zal moeten leiden. De Roemeense Rovana Plumb wordt de nieuwe Eurocommissaris voor Transport. Ze wordt verondersteld om nieuwe impulsen te geven en prioriteiten vast te leggen. Ze krijgt bovendien de loodzware taak om een vervolg te breien aan het Mobiliteitspakket, dat haar voorgangster Violeta Bulc niet wist af te ronden. De Europese transportportefeuille was de voorbije legislaturen in handen van een Est, een Sloveense en nu dus een Roemeense. Wie gehoopt had op een West-Europese commissaris is eraan voor de moeite. Rovana Plumb maakt deel uit van de sociaal-democratische fractie, die voorstander is van een verregaande harmonisatie. Misschien dat dit meer opweegt dan haar nationaliteit… en op voorwaarde dat haar kandidatuur definitief door het Parlement wordt gevalideerd.

“De hervorming van de regels rond het wegtransport in Europa, is in handen van een Roemeense socialiste en een Franse ecologiste.”

De nieuwe Eurocommissaris krijgt hoe dan ook te maken met een Franse ecologiste, met name Karima Delli, die aan het hoofd komt van de commissie Transport binnen het Europees Parlement. Afgaande op haar eerste mediaoptredens sinds haar aanstelling, heeft het er alle schijn van dat ze een duidelijke voorkeur heeft voor het goederenvervoer per spoor. Toch zou het ons verbazen, mocht ze zich uitspreken voor een volledige liberalisering van het wegtransport.

Deze instantie moet advies geven aan de Europese Commissie over de belangrijkste thema’s, nog voor het Parlement zich kan uitspreken. Binnen de commissie Transport zien we slechts één Belg: Benoit Lutgen, een debutant in de Europese politiek. De Belgische transporteurs weten dus bij wie ze moeten aankloppen om hun stem luider te laten weerklinken op het allerhoogste niveau.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 

PS: In 2020 krijgt het prestige van de Transport & Logistics Award een extra duw in de rug door de organisatie van een high level conferentie, voorafgaand aan de prijsuitreiking. De prijzen zelf veranderen niet… en u kan uw kandidatuur nu al indienen op www.transport-logistics-awards.be!

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo