TRUCK & BUSINESS 271 (december 2019)


Petje af!

Het leven wordt steeds gecompliceerder voor de transporteurs. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe ingewikkelder de regels worden en hoe kleiner de manoeuvreerruimte wordt (ik heb het hier niet alleen over het financiële aspect). Sinds enkele jaren weet onze sector dat er ernstige inspanningen zullen moeten worden geleverd om de CO2-uitstoot terug te dringen. Vandaag mag er niet meer getwijfeld worden: het is niet langer een optie, het gaat over het voortbestaan van de planeet. Het verlagen van de uitstoot aan broeikasgassen is een dogma geworden waarvoor alle maatregelen goed zijn, van de beste tot de slechtste.We weten dus dat we zo snel mogelijk moeten investeren in nieuwe technologie, maar geen mens kent vandaag een onfeilbare oplossing (de fameuze ‘silver bullet’ waarover de anglo-saxen het hebben) voor ieder bedrijf.

We weten eveneens dat de digitale overstap moet versneld worden, maar niemand kan voorspellen in welke mate dat moet evolueren en/of beroepen van vandaag hierdoor gedoemd zijn te verdwijnen. Moet men dan nog echt investeren in de opleiding van chauffeurs als die op een dag zouden kunnen wegvallen? Een dringende vraag, ook al denk ik niet dat het beroep van chauffeur in de komende 15 tot 20 jaar zal verdwijnen.

“We kennen alle vragen, maar er zijn nog zoveel antwoorden mogelijk…”

Het moeten dus sterke schouders zijn (of een lichte dosis ontkenning) om een transportbedrijf te blijven ontwikkelen. Wanneer we horen dat een groep als Rotra zijn transportpool overlaat aan Kuehne + Nagel omdat ze van mening zijn dat het niet langer mogelijk is voor een bedrijf van die omvang (niettegenstaande het feit dat ze 100 miljoen euro omzetcijfer aan de Zwitsers overlaten) om alle evoluties van de markt te volgen, dan kunnen we ons terecht de vraag stellen of de gemiddelde Belgische transporteur nog zijn plaats heeft in dit grote concert.

Het antwoord is evenwel ja. Maar dan enkel voor de zeer lokale spelers, de transporteurs die goede samenwerkingen en allianties weten af te sluiten en/of degene die een voldoende grote kritische massa hebben bereikt in hun marktniche(s). Daarbij nog een klein aantal bedrijven dat een sterke Europese verankering weet te behouden, met of zonder logistiek. Voor al die ondernemingen neem ik nu al mijn petje af.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo