TRUCK & BUSINESS 271 (december 2019)


Petje af!

Het leven wordt steeds gecompliceerder voor de transporteurs. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe ingewikkelder de regels worden en hoe kleiner de manoeuvreerruimte wordt (ik heb het hier niet alleen over het financiële aspect). Sinds enkele jaren weet onze sector dat er ernstige inspanningen zullen moeten worden geleverd om de CO2-uitstoot terug te dringen. Vandaag mag er niet meer getwijfeld worden: het is niet langer een optie, het gaat over het voortbestaan van de planeet. Het verlagen van de uitstoot aan broeikasgassen is een dogma geworden waarvoor alle maatregelen goed zijn, van de beste tot de slechtste.We weten dus dat we zo snel mogelijk moeten investeren in nieuwe technologie, maar geen mens kent vandaag een onfeilbare oplossing (de fameuze ‘silver bullet’ waarover de anglo-saxen het hebben) voor ieder bedrijf.

We weten eveneens dat de digitale overstap moet versneld worden, maar niemand kan voorspellen in welke mate dat moet evolueren en/of beroepen van vandaag hierdoor gedoemd zijn te verdwijnen. Moet men dan nog echt investeren in de opleiding van chauffeurs als die op een dag zouden kunnen wegvallen? Een dringende vraag, ook al denk ik niet dat het beroep van chauffeur in de komende 15 tot 20 jaar zal verdwijnen.

“We kennen alle vragen, maar er zijn nog zoveel antwoorden mogelijk…”

Het moeten dus sterke schouders zijn (of een lichte dosis ontkenning) om een transportbedrijf te blijven ontwikkelen. Wanneer we horen dat een groep als Rotra zijn transportpool overlaat aan Kuehne + Nagel omdat ze van mening zijn dat het niet langer mogelijk is voor een bedrijf van die omvang (niettegenstaande het feit dat ze 100 miljoen euro omzetcijfer aan de Zwitsers overlaten) om alle evoluties van de markt te volgen, dan kunnen we ons terecht de vraag stellen of de gemiddelde Belgische transporteur nog zijn plaats heeft in dit grote concert.

Het antwoord is evenwel ja. Maar dan enkel voor de zeer lokale spelers, de transporteurs die goede samenwerkingen en allianties weten af te sluiten en/of degene die een voldoende grote kritische massa hebben bereikt in hun marktniche(s). Daarbij nog een klein aantal bedrijven dat een sterke Europese verankering weet te behouden, met of zonder logistiek. Voor al die ondernemingen neem ik nu al mijn petje af.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo