transport media logo

Logistics Management 22 / Logistics in Belgium (05/2012)

EDITO

Hoe het allemaal begon…
Laatst kregen we een interessante mail binnen op de redactie van een zekere Ben Benjabutr, een Thaise student aan de King Mongkut University of Technology Thonburi. Vermits dagelijks mailen met de King Mongkut University of Technology Thonburi niet meteen tot onze kerntaken behoort, trok de boodschap van Ben meteen onze aandacht. De man heeft zich immers de moeite getroost om in de geschiedenisboeken van de logistiek te duiken, alle markante evoluties uit te pluizen en ze voor ons op te lijsten in een logistieke tijdlijn. Wist u bijvoorbeeld dat de term ‘logistiek’ voor het eerst opduikt in het jaar 1898? Ruim 20 jaar later, in 1919 om precies te zijn, starten aan de Amerikaanse Syracuse University de eerste supply chain-opleidingen die naam waardig. We maken een sprong in de tijd, en zien in de vroege jaren ’70 pas voor het eerst de term ‘reverse logistics’ ter discussie komen. Allemaal factoren die vandaag de evidentie zelf lijken, maar die nauwelijks enkele decennia terug amper aan de orde waren. Het mailtje van Ben bracht ons op ideeën. De stappen die de logistiek de voorbije decennia gezet heeft, zijn enorm. Toch zal onze sector de komende decennia nog veel grotere sprongen moeten maken om onze wereldeconomie op een duurzame manier draaiende te houden. In onze special ‘Logistics in Belgium’ proberen we de logistieke tijdlijn verder aan te vullen aan de hand van een aantal exclusieve interviews. Dankzij Ben weten we nu hoe het allemaal begon, maar de hamvraag blijft nog steeds dezelfde: waar moeten we nu naartoe?

Recente publicaties

Truck & Business 288 – Magabook #02 (december 2024)

Zuurstof voor de economie graag! Vroeg of laat zullen we een federale regering hebben. Die zal dan snel rond de tafel moeten zitten met de gewestregeringen om economische relancemaatregelen te nemen. De conjunctuur zit namelijk in slechte papieren. De verwachte heropleving voor eind 2024 zit er niet echt aan te komen en de vooruitzichten voor […]

LOGISTICS Management 72 (december 2024)

Groei en paradoxen De Belgische logistieke markt blijft groeien, wat betekent dat het probleem van het personeelstekort niet snel zal verdwijnen. Integendeel. De automatisering van de activiteiten zal dan ook worden voortgezet. Voor bepaalde taken en soorten logistiek is de menselijke factor echter essentieel. Rekrutering blijft daarom een grote uitdaging voor de sector. Als werkgever […]

TRANSPORT Management 126 (november – december 2024)

De sector van het wegvervoer in België, door de ogen van artificiële intelligentie Iedereen heeft het erover. Wij pasten het toe in ons beroep, met name op de redactie, en dan meer bepaald op dit editoriaal. Waarover hebben we het eigenlijk? Over artificiële intelligentie natuurlijk. Dit stukje werd opgemaakt door ChatGPT, op basis van de […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.