Logistics Management 23 (09/2012)

EDITO

Het geval Fleurus Het anders o zo vredige Fleurus, een onooglijk provinciestadje in de buurt van Charleroi, kwam onlangs in een mediastorm terecht toen bleek dat het ter ziele gegane bedrijf Best Medical Belgium het niet al te nauw nam met de reglementeringen omtrent de opslag van radioactieve stoffen. Tientallen zakken levens-gevaarlijk kernafval werden gedumpt in een opslagruimte van het bedrijf, en werden pas na twee maanden ontdekt door controleurs van Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). De sanering van de site zal zo’n 6 à 7 jaar in beslag nemen, over de eventuele ezondheidsrisico’s voor de omwonenden tasten alle partijen nog in het duister. Het geval Fleurus doet enerzijds vragen rijzen over de manier waarop sommige dienstverleners met veiligheid omgaan, maar anderzijds ook over de effectiviteit van de controles die de bevoegde instanties erop uitoefenen. De nucleaire sector zou in principe de strengst gecontroleerde moeten zijn, al lijkt er in de praktijk nog veel ruimte voor verbetering te bestaan… Gelukkig is onze sector – op enkele pijnlijke uitzon-deringen na – sterk begaan met veiligheid. Dat blijkt nog maar eens uit het onderzoek dat easyFairs voerde naar aanleiding van de beurs PROLOGISTICS, waarvan u in dit magazine de officiële catalogus kan terugvinden. Maar liefst 36,9 % van de ondervraagden geven aan dat veiligheid op de werkvloer bovenaan de agenda staat. Daar kunnen ze bij Best Medical Belgium nog een puntje aan zuigen.  

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo