LOGISTICS Management 29 (03/2014)

Size matters

De huizen in België zijn volgens het OESO bij de minst betaalbare van de hele eurozone, als we kijken naar de verhouding tussen de werkelijk betaalde prijs en het loon. Kijken we naar de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed, dan zien we dat België contradictorisch genoeg net één van de aantrekkelijkste leerlingen van de klas is. Dat blijkt althans uit de vastgoedanalyse die we u verderop in dit nummer presenteren. En dat met twee wereldhavens, een dicht water- en wegennet en een rist aan andere troeven die van ons land een logistieke grootmacht maken (of dat willen we toch graag geloven). Toch, zo blijkt uit diezelfde vastgoedanalyse, bleef de logistieke take-up vorig jaar opnieuw op een relatief laag pitje steken. “Het zal de loonhandicap wel zijn”, horen we u al denken. Niet dat we het tegendeel beweren, maar er zijn onderhand al genoeg voorwoorden aan de loonhandicap gewijd. Geef ons maar logistiek. Tussen begin 2012 en midden 2013 werd in Europa voor bijna 3 miljard euro geïnvesteerd in logistieke ruimtes met een oppervlakte van meer dan 50.000 m². Grote EDC’s en e-fulfillmentcentra schieten als paddenstoelen uit de grond… maar niet in België. Ons land kampt immers met een structureel tekort aan beschikbare gronden in de regio’s waar eindgebruikers zich zouden willen vestigen – de gouden driehoek Brussel-Antwerpen-Gent op kop. Dat twee van de drie voorgenoemde steden figureren in de top 3 van meest filegevoelige steden ter wereld, helpt overigens ook niet. In dit nummer gaan we na hoe de Belgische logistieke vastgoedmarkt evolueert, stuurden we onze redacteurs naar de voornaamste lopende projecten en benadrukken we de troeven waarover ons land ontegensprekelijk beschikt, liever dan ons te verliezen in manco’s en hiaten die er in de ideale wereld ongetwijfeld niet zouden zijn. Anders hadden we u net zo goed een voorwoord over de loonhandicap kunnen voorschotelen, nietwaar?

Recente publicaties

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

TRANSPORT Management 125 (juni 2024)

Transporteurs pleiten voor herfederalisering Zoals gewoonlijk deel ik graag mijn indrukken met jullie over enkele onderwerpen die de laatste tijd in de sector in het nieuws zijn geweest. Aarzel niet om me jullie commentaren/kritiek/opmerkingen toe te sturen … 1.300 x dank! De 31ste editie van de Transport & Logistics Awards was een groot succes. De […]

LOGISTICS Management 70 (juni 2024)

Durf, innovatie, duurzaamheid en vasthoudendheid Zoals elk jaar zijn de Transport & Logistics Awards uitgereikt op een gala-avond die werd bijgewoond door de crème de la crème van de sector. Meer informatie over de winnaars vindt u in onze rubriek ‘Panorama’. De awards belonen bedrijven die blijk geven van durf, innovatie, duurzaamheid en, in sommige […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo