TRANSPORT Management 77 (12/2013)

Een gezonde dosis technologisch vernuft, een vleugje creativiteit en een snuifje angst

Bij wijze van uitzondering zou ik niet één maar wel drie thema’s met jullie willen delen. Thema’s die me de voorbije weken in zekere zin hebben geraakt, en die hopelijk tot nadenken stemmen. De constructeurs zijn ‘for…midable’ (© Stromae). Hoe vaak hebben we niet gehoord dat de overgang naar Euro 6 gepaard zou gaan met een verhoging van het verbruik? En wat stellen we vandaag vast? Dat de constructeurs al hun technisch en technologisch vernuft in de strijd hebben gegooid om hun voertuigen nog zuiniger te maken dan hun voorgangers! Na de Mercedes Actros en de Iveco Stralis, was het nu de Volvo FH die de mussendorst van zijn Euro 6-motor mocht bewijzen op ons testcircuit, en hij deed dat met een nieuw verbruiksrecord (zie verder). De Nederlanders zijn creatief. Op vlak van creativiteit (en zeker als het geld kan opleveren) hoeven we de Nederlanders geen lessen meer te leren. Dat werd onlangs nog maar eens bewezen door twee Nederlandse transporteurs, Beers (Winkel) en Jan Moeijes (Nibbixwoud). Terwijl de eerste vooral in de lente veel capaciteit nodig heeft en het zwaartepunt bij de tweede eerder in het najaar ligt, voegden beide transporteurs hun vloot (12 voertuigen voor de ene, 21 voor de andere) simpelweg samen om de bezettinsgraad te verhogen. En dat terwijl ze allebei onder hun eigen naam blijven opereren op hun eigen markt. Briljant in al zijn eenvoud. Frankrijk is ziek. Terwijl de Franse Ecotaxe op een slechte soap begint te lijken – voorlopig wordt 2015 genoemd, al steken we onze hand er al lang niet meer voor in het vuur -, is de Franse transportsector opgeschrikt door een ferme klap. Het faillissement van Mory Ducros (een maandelijks verlies van 5 miljoen euro), één van de belangrijkste transporteurs van het land, bedreigt meer dan 5.000 banen. Dit megafaillissement weerspiegelt het woelige economische klimaat dat heerst bij onze zuiderburen. Als eerste handelspartner heeft ons land er dus alle baat bij dat het er niet begint te stormen…

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo