TRANSPORT Management 77 (12/2013)

Een gezonde dosis technologisch vernuft, een vleugje creativiteit en een snuifje angst

Bij wijze van uitzondering zou ik niet één maar wel drie thema’s met jullie willen delen. Thema’s die me de voorbije weken in zekere zin hebben geraakt, en die hopelijk tot nadenken stemmen. De constructeurs zijn ‘for…midable’ (© Stromae). Hoe vaak hebben we niet gehoord dat de overgang naar Euro 6 gepaard zou gaan met een verhoging van het verbruik? En wat stellen we vandaag vast? Dat de constructeurs al hun technisch en technologisch vernuft in de strijd hebben gegooid om hun voertuigen nog zuiniger te maken dan hun voorgangers! Na de Mercedes Actros en de Iveco Stralis, was het nu de Volvo FH die de mussendorst van zijn Euro 6-motor mocht bewijzen op ons testcircuit, en hij deed dat met een nieuw verbruiksrecord (zie verder). De Nederlanders zijn creatief. Op vlak van creativiteit (en zeker als het geld kan opleveren) hoeven we de Nederlanders geen lessen meer te leren. Dat werd onlangs nog maar eens bewezen door twee Nederlandse transporteurs, Beers (Winkel) en Jan Moeijes (Nibbixwoud). Terwijl de eerste vooral in de lente veel capaciteit nodig heeft en het zwaartepunt bij de tweede eerder in het najaar ligt, voegden beide transporteurs hun vloot (12 voertuigen voor de ene, 21 voor de andere) simpelweg samen om de bezettinsgraad te verhogen. En dat terwijl ze allebei onder hun eigen naam blijven opereren op hun eigen markt. Briljant in al zijn eenvoud. Frankrijk is ziek. Terwijl de Franse Ecotaxe op een slechte soap begint te lijken – voorlopig wordt 2015 genoemd, al steken we onze hand er al lang niet meer voor in het vuur -, is de Franse transportsector opgeschrikt door een ferme klap. Het faillissement van Mory Ducros (een maandelijks verlies van 5 miljoen euro), één van de belangrijkste transporteurs van het land, bedreigt meer dan 5.000 banen. Dit megafaillissement weerspiegelt het woelige economische klimaat dat heerst bij onze zuiderburen. Als eerste handelspartner heeft ons land er dus alle baat bij dat het er niet begint te stormen…

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo