TRANSPORT Management 77 (12/2013)

Een gezonde dosis technologisch vernuft, een vleugje creativiteit en een snuifje angst

Bij wijze van uitzondering zou ik niet één maar wel drie thema’s met jullie willen delen. Thema’s die me de voorbije weken in zekere zin hebben geraakt, en die hopelijk tot nadenken stemmen. De constructeurs zijn ‘for…midable’ (© Stromae). Hoe vaak hebben we niet gehoord dat de overgang naar Euro 6 gepaard zou gaan met een verhoging van het verbruik? En wat stellen we vandaag vast? Dat de constructeurs al hun technisch en technologisch vernuft in de strijd hebben gegooid om hun voertuigen nog zuiniger te maken dan hun voorgangers! Na de Mercedes Actros en de Iveco Stralis, was het nu de Volvo FH die de mussendorst van zijn Euro 6-motor mocht bewijzen op ons testcircuit, en hij deed dat met een nieuw verbruiksrecord (zie verder). De Nederlanders zijn creatief. Op vlak van creativiteit (en zeker als het geld kan opleveren) hoeven we de Nederlanders geen lessen meer te leren. Dat werd onlangs nog maar eens bewezen door twee Nederlandse transporteurs, Beers (Winkel) en Jan Moeijes (Nibbixwoud). Terwijl de eerste vooral in de lente veel capaciteit nodig heeft en het zwaartepunt bij de tweede eerder in het najaar ligt, voegden beide transporteurs hun vloot (12 voertuigen voor de ene, 21 voor de andere) simpelweg samen om de bezettinsgraad te verhogen. En dat terwijl ze allebei onder hun eigen naam blijven opereren op hun eigen markt. Briljant in al zijn eenvoud. Frankrijk is ziek. Terwijl de Franse Ecotaxe op een slechte soap begint te lijken – voorlopig wordt 2015 genoemd, al steken we onze hand er al lang niet meer voor in het vuur -, is de Franse transportsector opgeschrikt door een ferme klap. Het faillissement van Mory Ducros (een maandelijks verlies van 5 miljoen euro), één van de belangrijkste transporteurs van het land, bedreigt meer dan 5.000 banen. Dit megafaillissement weerspiegelt het woelige economische klimaat dat heerst bij onze zuiderburen. Als eerste handelspartner heeft ons land er dus alle baat bij dat het er niet begint te stormen…

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo