LOGISTICS Management 32 (11/2014)

E-commerce: de Belgen loggen in

Volgende maand, op 1 en 2 december om precies te zijn, vormt Kortrijk Xpo het decor voor de allereerste vakbeurs ‘E-commerce’. Het nieuwe initiatief, dat mede gedragen wordt door Unizo, geeft aan dat de Belgische retailers steeds meer heil beginnen te zien in multichannel retailing. De online shoppende Belg spendeert inmiddels jaarlijks zo’n 2.000 euro’s op het wereldwijde web, zo blijkt uit onderzoek van de Belgische handelsfederatie Comeos. En nu ook de 60-plussers de weg naar de webwinkel gevonden hebben (55 procent, 13 procent meer dan vorig jaar), zal de koek er ook alleen maar groter op worden. Belangrijk detail: de helft van alle online consumenten geeft aan dat ze liefst bij een Belgische e-tailer gaan shoppen. De groeiende interesse in e-commerce en alles wat ermee te maken heeft (zoals logistiek, uiteraard), komt dan ook niets te vroeg. Wat de komst van het nieuwe beursplatform ook aantoont, is dat we onze achterstand op onze buurlanden aan het inlopen zijn. Wie ooit al eens over de koppen heeft gelopen op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht, weet waarover we spreken: een salon over e-commerce trekt daar zowat even veel volk als een IKEA op een druilerige zondagnamiddag. Geïnspireerd door het succes van die Webwinkel Vakdagen presenteren Kortrijk Xpo en Unizo een gelijkaardig concept, waarbij allerhande dienstverleners zich aan de Belgische markt komen voorstellen: ontwikkelaars van webshops en betalingssystemen, e-marketeers, maar ook een belangrijke schare logistieke dienstverleners die willen bewijzen dat ze de kunst van de e-fulfillment inmiddels helemaal verstaan. Kortom: hoog tijd om nog eens van achter dat computerscherm te komen. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo