LOGISTICS Management 32 (11/2014)

E-commerce: de Belgen loggen in

Volgende maand, op 1 en 2 december om precies te zijn, vormt Kortrijk Xpo het decor voor de allereerste vakbeurs ‘E-commerce’. Het nieuwe initiatief, dat mede gedragen wordt door Unizo, geeft aan dat de Belgische retailers steeds meer heil beginnen te zien in multichannel retailing. De online shoppende Belg spendeert inmiddels jaarlijks zo’n 2.000 euro’s op het wereldwijde web, zo blijkt uit onderzoek van de Belgische handelsfederatie Comeos. En nu ook de 60-plussers de weg naar de webwinkel gevonden hebben (55 procent, 13 procent meer dan vorig jaar), zal de koek er ook alleen maar groter op worden. Belangrijk detail: de helft van alle online consumenten geeft aan dat ze liefst bij een Belgische e-tailer gaan shoppen. De groeiende interesse in e-commerce en alles wat ermee te maken heeft (zoals logistiek, uiteraard), komt dan ook niets te vroeg. Wat de komst van het nieuwe beursplatform ook aantoont, is dat we onze achterstand op onze buurlanden aan het inlopen zijn. Wie ooit al eens over de koppen heeft gelopen op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht, weet waarover we spreken: een salon over e-commerce trekt daar zowat even veel volk als een IKEA op een druilerige zondagnamiddag. Geïnspireerd door het succes van die Webwinkel Vakdagen presenteren Kortrijk Xpo en Unizo een gelijkaardig concept, waarbij allerhande dienstverleners zich aan de Belgische markt komen voorstellen: ontwikkelaars van webshops en betalingssystemen, e-marketeers, maar ook een belangrijke schare logistieke dienstverleners die willen bewijzen dat ze de kunst van de e-fulfillment inmiddels helemaal verstaan. Kortom: hoog tijd om nog eens van achter dat computerscherm te komen. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo