LOGISTICS Management 32 (11/2014)

E-commerce: de Belgen loggen in

Volgende maand, op 1 en 2 december om precies te zijn, vormt Kortrijk Xpo het decor voor de allereerste vakbeurs ‘E-commerce’. Het nieuwe initiatief, dat mede gedragen wordt door Unizo, geeft aan dat de Belgische retailers steeds meer heil beginnen te zien in multichannel retailing. De online shoppende Belg spendeert inmiddels jaarlijks zo’n 2.000 euro’s op het wereldwijde web, zo blijkt uit onderzoek van de Belgische handelsfederatie Comeos. En nu ook de 60-plussers de weg naar de webwinkel gevonden hebben (55 procent, 13 procent meer dan vorig jaar), zal de koek er ook alleen maar groter op worden. Belangrijk detail: de helft van alle online consumenten geeft aan dat ze liefst bij een Belgische e-tailer gaan shoppen. De groeiende interesse in e-commerce en alles wat ermee te maken heeft (zoals logistiek, uiteraard), komt dan ook niets te vroeg. Wat de komst van het nieuwe beursplatform ook aantoont, is dat we onze achterstand op onze buurlanden aan het inlopen zijn. Wie ooit al eens over de koppen heeft gelopen op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht, weet waarover we spreken: een salon over e-commerce trekt daar zowat even veel volk als een IKEA op een druilerige zondagnamiddag. Geïnspireerd door het succes van die Webwinkel Vakdagen presenteren Kortrijk Xpo en Unizo een gelijkaardig concept, waarbij allerhande dienstverleners zich aan de Belgische markt komen voorstellen: ontwikkelaars van webshops en betalingssystemen, e-marketeers, maar ook een belangrijke schare logistieke dienstverleners die willen bewijzen dat ze de kunst van de e-fulfillment inmiddels helemaal verstaan. Kortom: hoog tijd om nog eens van achter dat computerscherm te komen. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo