LOGISTICS Management 34 (07/2015)

Ultimo Kilometro

De wielerliefhebbers onder jullie zullen het ongetwijfeld met mij eens zijn: 95 procent van een etappe kan je gerust samenvatten als een hoopje gerommel in de marge. Alles wordt namelijk beslist in de laatste rechte lijn. Dat scenario geldt ook voor de logistiek, waar – net als in een zoveelste slaapwekkende editie van Milaan-San Remo – de echte toppers pas uit het zadel komen wanneer het peloton de rode vod ziet wapperen en Renaat Schotte ‘Ultimo Kilometro!’ door de micro heeft geschald. Ik heb het natuurlijk over de last mile-specialisten, die er via slimme stromenbundeling in slagen om goederen in onze alsmaar drukkere stadscentra af te leveren. Exact op tijd, en bovendien dodelijk efficiënt. Denk aan de ultieme jump van Mark Cavendish… maar dan op een cargofiets. Verderop in dit magazine leest u alles over de last mile-logistiek, een discipline waarin wij Belgen – en dan heb ik het eerder over CityDepot en Bubble Post dan over Tornado Tom – het peloton aanvoeren. Terug naar het gerommel nu, want terwijl bij de verladers de last mile veelvuldig over de tongen blijft rollen, wordt er in de transportsector sinds enkele maanden alleen nog gepraat over kilometers. Dat gerommel zagen we trouwens van… mijlenver aankomen, want als de Belgische vervoerders de kilometerheffing op 1 april 2016 zonder enige flankerende maatregelen moeten slikken, zou de ultimo kilometro voor een heel aantal transporteurs wel eens erg nabij kunnen zijn. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo