LOGISTICS Management 34 (07/2015)

Ultimo Kilometro

De wielerliefhebbers onder jullie zullen het ongetwijfeld met mij eens zijn: 95 procent van een etappe kan je gerust samenvatten als een hoopje gerommel in de marge. Alles wordt namelijk beslist in de laatste rechte lijn. Dat scenario geldt ook voor de logistiek, waar – net als in een zoveelste slaapwekkende editie van Milaan-San Remo – de echte toppers pas uit het zadel komen wanneer het peloton de rode vod ziet wapperen en Renaat Schotte ‘Ultimo Kilometro!’ door de micro heeft geschald. Ik heb het natuurlijk over de last mile-specialisten, die er via slimme stromenbundeling in slagen om goederen in onze alsmaar drukkere stadscentra af te leveren. Exact op tijd, en bovendien dodelijk efficiënt. Denk aan de ultieme jump van Mark Cavendish… maar dan op een cargofiets. Verderop in dit magazine leest u alles over de last mile-logistiek, een discipline waarin wij Belgen – en dan heb ik het eerder over CityDepot en Bubble Post dan over Tornado Tom – het peloton aanvoeren. Terug naar het gerommel nu, want terwijl bij de verladers de last mile veelvuldig over de tongen blijft rollen, wordt er in de transportsector sinds enkele maanden alleen nog gepraat over kilometers. Dat gerommel zagen we trouwens van… mijlenver aankomen, want als de Belgische vervoerders de kilometerheffing op 1 april 2016 zonder enige flankerende maatregelen moeten slikken, zou de ultimo kilometro voor een heel aantal transporteurs wel eens erg nabij kunnen zijn. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo