TRANSPORT & VAN in Belgium 2015 (06/2015)

Bal ligt in het kamp van de politici

Een beetje tegen onze gewoonte in hebben we ons voor deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium tot de politici gericht. Hoewel de echte protagonisten van de transportsector (transporteurs, verladers, leveranciers,…) onze gebruikelijke gesprekspartners zijn en rekening houdend met een aantal hete hangijzers – er is zoiets als de toekomstige kilometerheffing bijvoorbeeld – leek het ons opportuun om ons oor te luisteren te leggen bij zowel de federale als de regionale politieke verantwoordelijken. In dit verband kunnen we u het interview met Jacqueline Galant alvast warm aanbevelen. Daarin geeft onze minister van Mobiliteit haar ongezouten mening over de kilometerheffing. De politici zijn echter niet de enigen die in deze uitgave aan het woord komen. We hebben ook de temperatuur gemeten bij de drie beroepsorganisaties in onze sector (Febetra, TLV en UPTR). Zij mochten ongedwongen hun gal spuwen over een aantal kerncijfers over de Belgische transportsector. Hun commentaren zijn doorspekt met een grote ongerustheid over de recente evolutie en de toekomstperspectieven van de sector (marges die nauwelijks hoger liggen dan 1,5%, een te verwachten faillissementsgolf in 2016, onhoudbare betalingstermijnen,…). Hun ongerustheid is meer dan terecht en wordt onder meer gevoed door onze loonkostenhandicap (23% in vergelijking met Duitsland…). Op die manier komt de bal in het kamp van de politici te liggen. En zo is de cirkel rond! In een sector waarin de concurrentie nog nooit zo verstikkend is geweest, is het cruciaal om terug te kunnen vallen op een leverancier die uw onderneming toelaat om zich te concentreren op zijn ‘core business’. In uw zoektocht verwijzen we u graag naar het tweede deel van ons jaarboek, waarin de belangrijkste leveranciers opgelijst staan. U kan hiervoor niet alleen terecht in deze gedrukte versie, maar ook op onze website www.transportmedia.be, meer bepaald in de rubriek ‘Business Partners”.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo