TRANSPORT & VAN in Belgium 2015 (06/2015)

Bal ligt in het kamp van de politici

Een beetje tegen onze gewoonte in hebben we ons voor deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium tot de politici gericht. Hoewel de echte protagonisten van de transportsector (transporteurs, verladers, leveranciers,…) onze gebruikelijke gesprekspartners zijn en rekening houdend met een aantal hete hangijzers – er is zoiets als de toekomstige kilometerheffing bijvoorbeeld – leek het ons opportuun om ons oor te luisteren te leggen bij zowel de federale als de regionale politieke verantwoordelijken. In dit verband kunnen we u het interview met Jacqueline Galant alvast warm aanbevelen. Daarin geeft onze minister van Mobiliteit haar ongezouten mening over de kilometerheffing. De politici zijn echter niet de enigen die in deze uitgave aan het woord komen. We hebben ook de temperatuur gemeten bij de drie beroepsorganisaties in onze sector (Febetra, TLV en UPTR). Zij mochten ongedwongen hun gal spuwen over een aantal kerncijfers over de Belgische transportsector. Hun commentaren zijn doorspekt met een grote ongerustheid over de recente evolutie en de toekomstperspectieven van de sector (marges die nauwelijks hoger liggen dan 1,5%, een te verwachten faillissementsgolf in 2016, onhoudbare betalingstermijnen,…). Hun ongerustheid is meer dan terecht en wordt onder meer gevoed door onze loonkostenhandicap (23% in vergelijking met Duitsland…). Op die manier komt de bal in het kamp van de politici te liggen. En zo is de cirkel rond! In een sector waarin de concurrentie nog nooit zo verstikkend is geweest, is het cruciaal om terug te kunnen vallen op een leverancier die uw onderneming toelaat om zich te concentreren op zijn ‘core business’. In uw zoektocht verwijzen we u graag naar het tweede deel van ons jaarboek, waarin de belangrijkste leveranciers opgelijst staan. U kan hiervoor niet alleen terecht in deze gedrukte versie, maar ook op onze website www.transportmedia.be, meer bepaald in de rubriek ‘Business Partners”.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo