transport media logo

TRANSPORT & VAN in Belgium 2015 (06/2015)

Bal ligt in het kamp van de politici

Een beetje tegen onze gewoonte in hebben we ons voor deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium tot de politici gericht. Hoewel de echte protagonisten van de transportsector (transporteurs, verladers, leveranciers,…) onze gebruikelijke gesprekspartners zijn en rekening houdend met een aantal hete hangijzers – er is zoiets als de toekomstige kilometerheffing bijvoorbeeld – leek het ons opportuun om ons oor te luisteren te leggen bij zowel de federale als de regionale politieke verantwoordelijken. In dit verband kunnen we u het interview met Jacqueline Galant alvast warm aanbevelen. Daarin geeft onze minister van Mobiliteit haar ongezouten mening over de kilometerheffing. De politici zijn echter niet de enigen die in deze uitgave aan het woord komen. We hebben ook de temperatuur gemeten bij de drie beroepsorganisaties in onze sector (Febetra, TLV en UPTR). Zij mochten ongedwongen hun gal spuwen over een aantal kerncijfers over de Belgische transportsector. Hun commentaren zijn doorspekt met een grote ongerustheid over de recente evolutie en de toekomstperspectieven van de sector (marges die nauwelijks hoger liggen dan 1,5%, een te verwachten faillissementsgolf in 2016, onhoudbare betalingstermijnen,…). Hun ongerustheid is meer dan terecht en wordt onder meer gevoed door onze loonkostenhandicap (23% in vergelijking met Duitsland…). Op die manier komt de bal in het kamp van de politici te liggen. En zo is de cirkel rond! In een sector waarin de concurrentie nog nooit zo verstikkend is geweest, is het cruciaal om terug te kunnen vallen op een leverancier die uw onderneming toelaat om zich te concentreren op zijn ‘core business’. In uw zoektocht verwijzen we u graag naar het tweede deel van ons jaarboek, waarin de belangrijkste leveranciers opgelijst staan. U kan hiervoor niet alleen terecht in deze gedrukte versie, maar ook op onze website www.transportmedia.be, meer bepaald in de rubriek ‘Business Partners”.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.