VAN Management 84 (07/2015)

Goedgekeurd, slecht gekeurd

Van de 575.318 lichte bedrijfsvoertuigen die vorig jaar in de Belgische autokeuringscentra gekeurd werden, keerde 21 procent – of 120.615 voertuigen – met een rood keuringsbewijs huiswaarts. Het goede nieuws, zo beweert GOCA, is dat het aantal herkeuringen jaar na jaar afneemt. Het slechte nieuws, zo menen wij, is dat bestelwageneigenaars blijkbaar nog steeds beknibbelen op zaken waarop het eigenlijk écht niet zou mogen. Versleten banden en remmen blijken namelijk, net als bij de zware bedrijfsvoertuigen trouwens, nog steeds de vaakst voorkomende euvels. Het excuus dat bedrijfsvoertuigen ‘maar’ werkinstrumenten zijn die niet vertroeteld hoeven te worden als een personenwagen, doet in deze discussie allesbehalve terzake. Het zijn eerst en vooral ook rijdende uithangborden die je liever niet in de gevel van een potentiële – of erger nog, een huidige – klant geparkeerd ziet staan. Dat levert naast materiële schade, en het hoongelach van de plaatselijke concurrent, vooral onherstelbare imagoschade op. Toch maar twee keer nadenken dus, voor u die hoognodige bandenwissel nog maar eens opschuift en uw bestelwagen met de hakken over de sloot laat herkeuren… Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo