Goedgekeurd, slecht gekeurd
Van de 575.318 lichte bedrijfsvoertuigen die vorig jaar in de Belgische autokeuringscentra gekeurd werden, keerde 21 procent – of 120.615 voertuigen – met een rood keuringsbewijs huiswaarts. Het goede nieuws, zo beweert GOCA, is dat het aantal herkeuringen jaar na jaar afneemt. Het slechte nieuws, zo menen wij, is dat bestelwageneigenaars blijkbaar nog steeds beknibbelen op zaken waarop het eigenlijk écht niet zou mogen. Versleten banden en remmen blijken namelijk, net als bij de zware bedrijfsvoertuigen trouwens, nog steeds de vaakst voorkomende euvels. Het excuus dat bedrijfsvoertuigen ‘maar’ werkinstrumenten zijn die niet vertroeteld hoeven te worden als een personenwagen, doet in deze discussie allesbehalve terzake. Het zijn eerst en vooral ook rijdende uithangborden die je liever niet in de gevel van een potentiële – of erger nog, een huidige – klant geparkeerd ziet staan. Dat levert naast materiële schade, en het hoongelach van de plaatselijke concurrent, vooral onherstelbare imagoschade op. Toch maar twee keer nadenken dus, voor u die hoognodige bandenwissel nog maar eens opschuift en uw bestelwagen met de hakken over de sloot laat herkeuren… Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.