TRANSPORT & VAN Management special BOUW (08/2015)

De plaag genaamd sociale dumping

De cijfers zijn ontrustwekkend: sinds 2012 zijn er maar liefst 17.000 banen verdwenen in de bouwsector, met name door de ongebreidelde buitenlandse concurrentie. En tegen 2019 zouden er nog eens 20.000 banen op de tocht staan als er geen concrete maatregelen getroffen worden. Bij de bedrijven is de balans ook al niet denderend: in 2014 hebben 2.000 bouwondernemingen er de brui aan gegeven (in 2007 waren dat er 1.100) en hebben 81 % van de Belgische bouwondernemers een contract verloren ten voordele van een buitenlands bedrijf! Dat is te wijten aan sociale dumping, waarbij buitenlandse bedrijven kunnen werken met 25 à 30 % minder kosten dan Belgische ondernemingen. Dat is gewoonweg onaanvaardbaar. Het is dus hoog tijd dat er een reactie komt en voor een keer hebben de sociale partners (werkgeversorganisaties en vakbonden) en de overheid eenstemmig een arsenaal van 40 maatregelen uitgewerkt om fraude en sociale duming te bestrijden. Zo is er de maatregel die het aantal onderaannemers beperkt tot twee, de verplichting bij openbare aanbestedingen om abnormaal lage prijzen te verantwoorden, het utibreiden van de reeds bestaande verplichte aanwezigheidsregistratie naar kleinere werven en een sensibiliseringscampagne. Al die initiatieven zijn een stap in de goede richting, maar zullen niet volstaan om de concurrentiepositie van onze bedrijven te herstellen. Daarvoor moeten de sociale lasten omlaag. Volgens de berekeningen van de Confederatie Bouw moeten die zelfs afnemen met 6 EUR per uur, ‘om een hefboomeffect te creëren’. Hopelijk valt dit niet in dovemansoren… Christophe Duckers, directeur van de redactie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo