TRANSPORT & VAN Management special BOUW (08/2015)

De plaag genaamd sociale dumping

De cijfers zijn ontrustwekkend: sinds 2012 zijn er maar liefst 17.000 banen verdwenen in de bouwsector, met name door de ongebreidelde buitenlandse concurrentie. En tegen 2019 zouden er nog eens 20.000 banen op de tocht staan als er geen concrete maatregelen getroffen worden. Bij de bedrijven is de balans ook al niet denderend: in 2014 hebben 2.000 bouwondernemingen er de brui aan gegeven (in 2007 waren dat er 1.100) en hebben 81 % van de Belgische bouwondernemers een contract verloren ten voordele van een buitenlands bedrijf! Dat is te wijten aan sociale dumping, waarbij buitenlandse bedrijven kunnen werken met 25 à 30 % minder kosten dan Belgische ondernemingen. Dat is gewoonweg onaanvaardbaar. Het is dus hoog tijd dat er een reactie komt en voor een keer hebben de sociale partners (werkgeversorganisaties en vakbonden) en de overheid eenstemmig een arsenaal van 40 maatregelen uitgewerkt om fraude en sociale duming te bestrijden. Zo is er de maatregel die het aantal onderaannemers beperkt tot twee, de verplichting bij openbare aanbestedingen om abnormaal lage prijzen te verantwoorden, het utibreiden van de reeds bestaande verplichte aanwezigheidsregistratie naar kleinere werven en een sensibiliseringscampagne. Al die initiatieven zijn een stap in de goede richting, maar zullen niet volstaan om de concurrentiepositie van onze bedrijven te herstellen. Daarvoor moeten de sociale lasten omlaag. Volgens de berekeningen van de Confederatie Bouw moeten die zelfs afnemen met 6 EUR per uur, ‘om een hefboomeffect te creëren’. Hopelijk valt dit niet in dovemansoren… Christophe Duckers, directeur van de redactie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo