LOGISTICS Management 35 (09/2015)

De slimste haven ter wereld

Zelfdenkend, quasi onbemand én nog eens hyperefficiënt ook: de haven van Rotterdam koestert openlijk de ambitie om tegen 2030 niets minder dan een computergestuurde superhaven te worden. Wie vorige maand net als ik met open mond naar de Terzake-reportage heeft zitten kijken, kan niet anders dan vaststellen dat ‘the internet of things’ stilaan veel meer aan het worden is dan een zoveelste hype die al even snel een mythe blijkt te zijn. Mag de logistieke sector beginnen geloven in een toekomst waarin de havens, nochtans notoire mierennesten, zichzelf zonder menselijke tussenkomst op een zo efficiënt mogelijke wijze kunnen organiseren? Het is een vraag die onze academici en captains of industry wellicht nog wel een tijdje zoet zal houden. Ondertussen riposteren de criticasters dat de logistiek altijd een people business zal blijven. Het is een platitude die thuishoort in het rijtje van ‘de bal is rond en een match duurt 90 minuten’, maar er zit wel een grond van waarheid in. easyFairs Transport & Logistics, de grootste Belgische vakbeurs voor onze sector, zet volop in op networking… en floreert als nooit tevoren. Dat merkt u trouwens meteen wanneer u dit magazine openslaat, want net als de voorbijgaande jaren vormt deze editie van LOGISTICS Management opnieuw de officiële beurscatalogus van de Antwerpse vakbeurs. Veel leesplezier! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo