LOGISTICS Management 35 (09/2015)

De slimste haven ter wereld

Zelfdenkend, quasi onbemand én nog eens hyperefficiënt ook: de haven van Rotterdam koestert openlijk de ambitie om tegen 2030 niets minder dan een computergestuurde superhaven te worden. Wie vorige maand net als ik met open mond naar de Terzake-reportage heeft zitten kijken, kan niet anders dan vaststellen dat ‘the internet of things’ stilaan veel meer aan het worden is dan een zoveelste hype die al even snel een mythe blijkt te zijn. Mag de logistieke sector beginnen geloven in een toekomst waarin de havens, nochtans notoire mierennesten, zichzelf zonder menselijke tussenkomst op een zo efficiënt mogelijke wijze kunnen organiseren? Het is een vraag die onze academici en captains of industry wellicht nog wel een tijdje zoet zal houden. Ondertussen riposteren de criticasters dat de logistiek altijd een people business zal blijven. Het is een platitude die thuishoort in het rijtje van ‘de bal is rond en een match duurt 90 minuten’, maar er zit wel een grond van waarheid in. easyFairs Transport & Logistics, de grootste Belgische vakbeurs voor onze sector, zet volop in op networking… en floreert als nooit tevoren. Dat merkt u trouwens meteen wanneer u dit magazine openslaat, want net als de voorbijgaande jaren vormt deze editie van LOGISTICS Management opnieuw de officiële beurscatalogus van de Antwerpse vakbeurs. Veel leesplezier! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo