De slimste haven ter wereld
Zelfdenkend, quasi onbemand én nog eens hyperefficiënt ook: de haven van Rotterdam koestert openlijk de ambitie om tegen 2030 niets minder dan een computergestuurde superhaven te worden. Wie vorige maand net als ik met open mond naar de Terzake-reportage heeft zitten kijken, kan niet anders dan vaststellen dat ‘the internet of things’ stilaan veel meer aan het worden is dan een zoveelste hype die al even snel een mythe blijkt te zijn. Mag de logistieke sector beginnen geloven in een toekomst waarin de havens, nochtans notoire mierennesten, zichzelf zonder menselijke tussenkomst op een zo efficiënt mogelijke wijze kunnen organiseren? Het is een vraag die onze academici en captains of industry wellicht nog wel een tijdje zoet zal houden. Ondertussen riposteren de criticasters dat de logistiek altijd een people business zal blijven. Het is een platitude die thuishoort in het rijtje van ‘de bal is rond en een match duurt 90 minuten’, maar er zit wel een grond van waarheid in. easyFairs Transport & Logistics, de grootste Belgische vakbeurs voor onze sector, zet volop in op networking… en floreert als nooit tevoren. Dat merkt u trouwens meteen wanneer u dit magazine openslaat, want net als de voorbijgaande jaren vormt deze editie van LOGISTICS Management opnieuw de officiële beurscatalogus van de Antwerpse vakbeurs. Veel leesplezier! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.