transport media logo

VAN Management 85 (10/2015)

Het jaar van de pick-up

Het lijkt er sterk op dat de pick-up, na de inmiddels immens populaire SUV, ‘the next big thing’ aan het worden is in autoland. Per drie bedrijfsvoertuigen die vandaag wereldwijd worden verkocht, is er één een pick-up. En hoewel je zou denken dat die pick-up trucks vooral grote sier maken aan de andere kant van de Grote plas, groeit ook hier in Europa de behoefte aan stoere, polyvalente werkmieren waar je ‘s zaterdags mee gezien wil worden bij je vrienden, en die op zondag ook nog eens in de rol van volwaardige gezinswagen kan kruipen. En wanneer de verwende, maar vooral kapitaalkrachtige Europese klant iets vraagt, is het aanbod meestal niet veraf. De tijd dat de pick-upmarkt een louter Japans onderonsje was, is dan ook definitief voorbij. Eerst moesten de Isuzu’s, Nissans en Toyota’s van deze wereld enkel de Volkswagen Amarok en de recent alweer vernieuwde Ford Ranger naast zich dulden, maar intussen hebben ook Renault en Fiat bevestigd dat ze zich volgend jaar in de pick-updebatten zullen mengen. Berichten die Mitsubishi ertoe hebben aangezet om zijn L200 nog eens grondig te vernieuwen, en die zelfs Mercedes-Benz over de streep hebben getrokken om nog voor het einde van dit decennium met zijn allereerste 1 tons pick-up op de markt te komen. Onze plannen voor een grondige vergelijkende test liggen alleszins klaar… Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.