TRANSPORT Management 83 (05/2015)

Transport en distributie, de belangrijkste bronnen van werkgelegenheid

Naar goede gewoonte wil ik hier even mijn gedachten met jullie delen. Over de actualiteit en wat me de laatste tijd zoal bezighoudt. En ere wie ere toekomt: het eerste wat mijn aandacht trok, was de kilometerheffing. En dat zal jammer genoeg geen (slechte) aprilgrap zijn. In april 2016, drie maanden later dan eerst was voorzien, treedt de kilometerheffing in ons land in werking. Die zal de kosten van de transportbedrijven danig de hoogte injagen: het ITLB heeft het over een stijging van gemiddeld 7%. De transporteurs maken zich terecht zorgen. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Roel Smets (CEO van Alders) in dit nummer. Daarbij pleit hij onder andere voor de invoering van “een wetgeving die toelaat dat de kosten rechtstreeks aan onze opdrachtgevers kunnen worden doorgerekend”. Een gewettigde eis, die helaas een vrome wens dreigt te blijven. 25% sjoemelt met de tachograaf. De Wegpolitie van (Vlaams- en Waals-)Brabant voerde onlangs een controle uit. En hoewel ze geen wetenschappelijke waarde hebben (met 42 voertuigen was de steekproef te beperkt), zijn de resultaten toch ontnuchterend: 1 voertuig op 4 was in overtreding met de tachograaf. Het gesjoemel gebeurde voornamelijk via het gebruik van een andere bestuurderskaart of een magneet. De fraudeurs moeten streng worden bestraft, al was het maar uit respect voor de transportbedrijven die wel de moeite doen om de voorschriften na te leven. Dit gezegd zijnde, is het wel jammer dat de politie niet heeft doorgegeven hoeveel Belgische en hoeveel buitenlandse voertuigen betrapt zijn… De transportsector, de belangrijkste bron van werkgelegenheid. IBM publiceerde onlangs zijn jaarlijks onderzoek in verband met de buitenlandse investeringen in België. En wat lezen we? Dat “de voorbije jaren de meeste werkgelegenheid (46%) in de transport- en distributiesector werd gecreëerd, waardoor de productiesector naar de tweede plaats zakt (31%).” Wat de logistiek betreft, die is de belangrijkste sector geworden voor buitenlandse investeringen (23%) en komt hiermee ruimschoots voor de textielsector (13%). Het kan dus zeker geen kwaad om het economische belang van onze sectoren af en toe eens te belichten. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo