TRANSPORT Management 83 (05/2015)

Transport en distributie, de belangrijkste bronnen van werkgelegenheid

Naar goede gewoonte wil ik hier even mijn gedachten met jullie delen. Over de actualiteit en wat me de laatste tijd zoal bezighoudt. En ere wie ere toekomt: het eerste wat mijn aandacht trok, was de kilometerheffing. En dat zal jammer genoeg geen (slechte) aprilgrap zijn. In april 2016, drie maanden later dan eerst was voorzien, treedt de kilometerheffing in ons land in werking. Die zal de kosten van de transportbedrijven danig de hoogte injagen: het ITLB heeft het over een stijging van gemiddeld 7%. De transporteurs maken zich terecht zorgen. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Roel Smets (CEO van Alders) in dit nummer. Daarbij pleit hij onder andere voor de invoering van “een wetgeving die toelaat dat de kosten rechtstreeks aan onze opdrachtgevers kunnen worden doorgerekend”. Een gewettigde eis, die helaas een vrome wens dreigt te blijven. 25% sjoemelt met de tachograaf. De Wegpolitie van (Vlaams- en Waals-)Brabant voerde onlangs een controle uit. En hoewel ze geen wetenschappelijke waarde hebben (met 42 voertuigen was de steekproef te beperkt), zijn de resultaten toch ontnuchterend: 1 voertuig op 4 was in overtreding met de tachograaf. Het gesjoemel gebeurde voornamelijk via het gebruik van een andere bestuurderskaart of een magneet. De fraudeurs moeten streng worden bestraft, al was het maar uit respect voor de transportbedrijven die wel de moeite doen om de voorschriften na te leven. Dit gezegd zijnde, is het wel jammer dat de politie niet heeft doorgegeven hoeveel Belgische en hoeveel buitenlandse voertuigen betrapt zijn… De transportsector, de belangrijkste bron van werkgelegenheid. IBM publiceerde onlangs zijn jaarlijks onderzoek in verband met de buitenlandse investeringen in België. En wat lezen we? Dat “de voorbije jaren de meeste werkgelegenheid (46%) in de transport- en distributiesector werd gecreëerd, waardoor de productiesector naar de tweede plaats zakt (31%).” Wat de logistiek betreft, die is de belangrijkste sector geworden voor buitenlandse investeringen (23%) en komt hiermee ruimschoots voor de textielsector (13%). Het kan dus zeker geen kwaad om het economische belang van onze sectoren af en toe eens te belichten. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo