TRANSPORT Management 83 (05/2015)

Transport en distributie, de belangrijkste bronnen van werkgelegenheid

Naar goede gewoonte wil ik hier even mijn gedachten met jullie delen. Over de actualiteit en wat me de laatste tijd zoal bezighoudt. En ere wie ere toekomt: het eerste wat mijn aandacht trok, was de kilometerheffing. En dat zal jammer genoeg geen (slechte) aprilgrap zijn. In april 2016, drie maanden later dan eerst was voorzien, treedt de kilometerheffing in ons land in werking. Die zal de kosten van de transportbedrijven danig de hoogte injagen: het ITLB heeft het over een stijging van gemiddeld 7%. De transporteurs maken zich terecht zorgen. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Roel Smets (CEO van Alders) in dit nummer. Daarbij pleit hij onder andere voor de invoering van “een wetgeving die toelaat dat de kosten rechtstreeks aan onze opdrachtgevers kunnen worden doorgerekend”. Een gewettigde eis, die helaas een vrome wens dreigt te blijven. 25% sjoemelt met de tachograaf. De Wegpolitie van (Vlaams- en Waals-)Brabant voerde onlangs een controle uit. En hoewel ze geen wetenschappelijke waarde hebben (met 42 voertuigen was de steekproef te beperkt), zijn de resultaten toch ontnuchterend: 1 voertuig op 4 was in overtreding met de tachograaf. Het gesjoemel gebeurde voornamelijk via het gebruik van een andere bestuurderskaart of een magneet. De fraudeurs moeten streng worden bestraft, al was het maar uit respect voor de transportbedrijven die wel de moeite doen om de voorschriften na te leven. Dit gezegd zijnde, is het wel jammer dat de politie niet heeft doorgegeven hoeveel Belgische en hoeveel buitenlandse voertuigen betrapt zijn… De transportsector, de belangrijkste bron van werkgelegenheid. IBM publiceerde onlangs zijn jaarlijks onderzoek in verband met de buitenlandse investeringen in België. En wat lezen we? Dat “de voorbije jaren de meeste werkgelegenheid (46%) in de transport- en distributiesector werd gecreëerd, waardoor de productiesector naar de tweede plaats zakt (31%).” Wat de logistiek betreft, die is de belangrijkste sector geworden voor buitenlandse investeringen (23%) en komt hiermee ruimschoots voor de textielsector (13%). Het kan dus zeker geen kwaad om het economische belang van onze sectoren af en toe eens te belichten. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo