TRANSPORT Management 83 (05/2015)

Transport en distributie, de belangrijkste bronnen van werkgelegenheid

Naar goede gewoonte wil ik hier even mijn gedachten met jullie delen. Over de actualiteit en wat me de laatste tijd zoal bezighoudt. En ere wie ere toekomt: het eerste wat mijn aandacht trok, was de kilometerheffing. En dat zal jammer genoeg geen (slechte) aprilgrap zijn. In april 2016, drie maanden later dan eerst was voorzien, treedt de kilometerheffing in ons land in werking. Die zal de kosten van de transportbedrijven danig de hoogte injagen: het ITLB heeft het over een stijging van gemiddeld 7%. De transporteurs maken zich terecht zorgen. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Roel Smets (CEO van Alders) in dit nummer. Daarbij pleit hij onder andere voor de invoering van “een wetgeving die toelaat dat de kosten rechtstreeks aan onze opdrachtgevers kunnen worden doorgerekend”. Een gewettigde eis, die helaas een vrome wens dreigt te blijven. 25% sjoemelt met de tachograaf. De Wegpolitie van (Vlaams- en Waals-)Brabant voerde onlangs een controle uit. En hoewel ze geen wetenschappelijke waarde hebben (met 42 voertuigen was de steekproef te beperkt), zijn de resultaten toch ontnuchterend: 1 voertuig op 4 was in overtreding met de tachograaf. Het gesjoemel gebeurde voornamelijk via het gebruik van een andere bestuurderskaart of een magneet. De fraudeurs moeten streng worden bestraft, al was het maar uit respect voor de transportbedrijven die wel de moeite doen om de voorschriften na te leven. Dit gezegd zijnde, is het wel jammer dat de politie niet heeft doorgegeven hoeveel Belgische en hoeveel buitenlandse voertuigen betrapt zijn… De transportsector, de belangrijkste bron van werkgelegenheid. IBM publiceerde onlangs zijn jaarlijks onderzoek in verband met de buitenlandse investeringen in België. En wat lezen we? Dat “de voorbije jaren de meeste werkgelegenheid (46%) in de transport- en distributiesector werd gecreëerd, waardoor de productiesector naar de tweede plaats zakt (31%).” Wat de logistiek betreft, die is de belangrijkste sector geworden voor buitenlandse investeringen (23%) en komt hiermee ruimschoots voor de textielsector (13%). Het kan dus zeker geen kwaad om het economische belang van onze sectoren af en toe eens te belichten. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo