LOGISTICS Management 37 (03/2016)

België, hoofdstad van de hele wereld

Ons landje kreunt dezer dagen onder een nooit geziene mediastorm. Na de verschrikkelijke aanslagen in Parijs eind vorig jaar was het al Brussel en Molenbeek wat de klok sloeg. Onder titels als ‘Brussel: hoofdstad van het terrorisme’ of ‘Molenbeek: broeiplaats voor geradicaliseerden’ werd België plots het middelpunt van de hele wereld. Een pijnlijk voorval waar we zeker niet trots op kunnen zijn. Ook het Amerikaanse studiebureau Prologis bombardeerde België tot de ‘place to be’, al mogen we hier wel oprecht fier op zijn. De studie die Prologis uitwerkte toont aan dat Antwerpen/Brussel de tweede beste logistieke regio in Europa is. Enkel het Nederlandse Venlo doet beter. Op vlak van ligging en toegankelijkheid is ons land top, maar de (weg)infrastructuur en e-commerce zijn een flop. Dringend tijd om daar verandering in te brengen. Na jaren achterop gehinkt te hebben op Nederland en Duitsland hebben sociale partners eind december eindelijk een akkoord bereikt over nachtarbeid voor de e-commercesector. Een stap die absoluut noodzakelijk was om onze logistieke expertise te behouden. Al weerklinkt de belangrijkste vraag nu: Hebben we niet te veel terrein verloren op ons buurlanden? Een vraag waar LOGISTICS Management een volledig e-commerce-dossier voor uit de grond stampte. Veel leesgenot. Yannick Haesevoets.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo