LOGISTICS Management 37 (03/2016)

België, hoofdstad van de hele wereld

Ons landje kreunt dezer dagen onder een nooit geziene mediastorm. Na de verschrikkelijke aanslagen in Parijs eind vorig jaar was het al Brussel en Molenbeek wat de klok sloeg. Onder titels als ‘Brussel: hoofdstad van het terrorisme’ of ‘Molenbeek: broeiplaats voor geradicaliseerden’ werd België plots het middelpunt van de hele wereld. Een pijnlijk voorval waar we zeker niet trots op kunnen zijn. Ook het Amerikaanse studiebureau Prologis bombardeerde België tot de ‘place to be’, al mogen we hier wel oprecht fier op zijn. De studie die Prologis uitwerkte toont aan dat Antwerpen/Brussel de tweede beste logistieke regio in Europa is. Enkel het Nederlandse Venlo doet beter. Op vlak van ligging en toegankelijkheid is ons land top, maar de (weg)infrastructuur en e-commerce zijn een flop. Dringend tijd om daar verandering in te brengen. Na jaren achterop gehinkt te hebben op Nederland en Duitsland hebben sociale partners eind december eindelijk een akkoord bereikt over nachtarbeid voor de e-commercesector. Een stap die absoluut noodzakelijk was om onze logistieke expertise te behouden. Al weerklinkt de belangrijkste vraag nu: Hebben we niet te veel terrein verloren op ons buurlanden? Een vraag waar LOGISTICS Management een volledig e-commerce-dossier voor uit de grond stampte. Veel leesgenot. Yannick Haesevoets.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo