Opwaardering van de prestaties is het ordewoord
Bij het begin van dit jaar trok Peter Himpe, topman van Volvo Trucks België, aan de alarmbel. Zo nam hij de barslechte rentabiliteit van de Belgische concessiehouders op de korrel. Hij riep de dealers op tot een dringende en levensnoodzakelijke opwaardering van hun uurtarieven. “Met 10 euro per uur meer, zouden de concessiehouders hun rentabiliteit zomaar kunnen verdubbelen”, was zijn niet mis te verstane boodschap. Het artikel dat we in deze uitgave gewijd hebben aan de studie van Traxio over de financiële gezondheid van de merkverdelers van bedrijfsvoertuigen, is een duidelijk signaal dat Peter Himpe niet overdrijft. De cijfers zijn spijkerhard: de gemiddelde netto rentabiliteit is tussen 2010 en 2014 gekrompen van 2,39% naar 0,34%. En toch lijkt het einde van de tunnel in zicht: Traxio heeft het over een lichte heropleving in 2015. We kijken vol ongeduld uit naar cijfers die dit kunnen bevestigen. Ook bij de transporteurs staan de marges permanent onder druk. De turbulent verlopen invoering van de kilometerheffing zal deze druk nog verder verhogen. De opkomst van transportfora gaat gepaard met een nieuwe tendens. Het Antwerps Transportforum en het eerder opgerichte West-Vlaams Transportforum zijn regionale groeperingen van transportbedrijven (ze zijn samen inmiddels goed voor 400 bedrijven) die onder meer via gecentraliseerde aankopen de rentabiliteit van hun leden proberen te verbeteren. Het belooft met andere woorden een pittige strijd te worden tussen de concessiehouders enerzijds en de transporteurs anderzijds. Ze hebben immers één ding gemeen: het water staan hen tot aan de lippen. Tijdens dit potje armworstelen zullen ze beide op zoek moeten gaan naar een opwaardering van hun dienstverlening. Makkelijker gezegd dan gedaan… Christophe Duckers, Hoofdredacteur.