TRANSPORT & VAN Management special Diensten (05/2016)

Opwaardering van de prestaties is het ordewoord

Bij het begin van dit jaar trok Peter Himpe, topman van Volvo Trucks België, aan de alarmbel. Zo nam hij de barslechte rentabiliteit van de Belgische concessiehouders op de korrel. Hij riep de dealers op tot een dringende en levensnoodzakelijke opwaardering van hun uurtarieven. “Met 10 euro per uur meer, zouden de concessiehouders hun rentabiliteit zomaar kunnen verdubbelen”, was zijn niet mis te verstane boodschap. Het artikel dat we in deze uitgave gewijd hebben aan de studie van Traxio over de financiële gezondheid van de merkverdelers van bedrijfsvoertuigen, is een duidelijk signaal dat Peter Himpe niet overdrijft. De cijfers zijn spijkerhard: de gemiddelde netto rentabiliteit is tussen 2010 en 2014 gekrompen van 2,39% naar 0,34%. En toch lijkt het einde van de tunnel in zicht: Traxio heeft het over een lichte heropleving in 2015. We kijken vol ongeduld uit naar cijfers die dit kunnen bevestigen. Ook bij de transporteurs staan de marges permanent onder druk. De turbulent verlopen invoering van de kilometerheffing zal deze druk nog verder verhogen. De opkomst van transportfora gaat gepaard met een nieuwe tendens. Het Antwerps Transportforum en het eerder opgerichte West-Vlaams Transportforum zijn regionale groeperingen van transportbedrijven (ze zijn samen inmiddels goed voor 400 bedrijven) die onder meer via gecentraliseerde aankopen de rentabiliteit van hun leden proberen te verbeteren. Het belooft met andere woorden een pittige strijd te worden tussen de concessiehouders enerzijds en de transporteurs anderzijds. Ze hebben immers één ding gemeen: het water staan hen tot aan de lippen. Tijdens dit potje armworstelen zullen ze beide op zoek moeten gaan naar een opwaardering van hun dienstverlening. Makkelijker gezegd dan gedaan… Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo