TRANSPORT & VAN Management special Diensten (05/2016)

Opwaardering van de prestaties is het ordewoord

Bij het begin van dit jaar trok Peter Himpe, topman van Volvo Trucks België, aan de alarmbel. Zo nam hij de barslechte rentabiliteit van de Belgische concessiehouders op de korrel. Hij riep de dealers op tot een dringende en levensnoodzakelijke opwaardering van hun uurtarieven. “Met 10 euro per uur meer, zouden de concessiehouders hun rentabiliteit zomaar kunnen verdubbelen”, was zijn niet mis te verstane boodschap. Het artikel dat we in deze uitgave gewijd hebben aan de studie van Traxio over de financiële gezondheid van de merkverdelers van bedrijfsvoertuigen, is een duidelijk signaal dat Peter Himpe niet overdrijft. De cijfers zijn spijkerhard: de gemiddelde netto rentabiliteit is tussen 2010 en 2014 gekrompen van 2,39% naar 0,34%. En toch lijkt het einde van de tunnel in zicht: Traxio heeft het over een lichte heropleving in 2015. We kijken vol ongeduld uit naar cijfers die dit kunnen bevestigen. Ook bij de transporteurs staan de marges permanent onder druk. De turbulent verlopen invoering van de kilometerheffing zal deze druk nog verder verhogen. De opkomst van transportfora gaat gepaard met een nieuwe tendens. Het Antwerps Transportforum en het eerder opgerichte West-Vlaams Transportforum zijn regionale groeperingen van transportbedrijven (ze zijn samen inmiddels goed voor 400 bedrijven) die onder meer via gecentraliseerde aankopen de rentabiliteit van hun leden proberen te verbeteren. Het belooft met andere woorden een pittige strijd te worden tussen de concessiehouders enerzijds en de transporteurs anderzijds. Ze hebben immers één ding gemeen: het water staan hen tot aan de lippen. Tijdens dit potje armworstelen zullen ze beide op zoek moeten gaan naar een opwaardering van hun dienstverlening. Makkelijker gezegd dan gedaan… Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo