TRANSPORT & VAN Management special Diensten (05/2016)

Opwaardering van de prestaties is het ordewoord

Bij het begin van dit jaar trok Peter Himpe, topman van Volvo Trucks België, aan de alarmbel. Zo nam hij de barslechte rentabiliteit van de Belgische concessiehouders op de korrel. Hij riep de dealers op tot een dringende en levensnoodzakelijke opwaardering van hun uurtarieven. “Met 10 euro per uur meer, zouden de concessiehouders hun rentabiliteit zomaar kunnen verdubbelen”, was zijn niet mis te verstane boodschap. Het artikel dat we in deze uitgave gewijd hebben aan de studie van Traxio over de financiële gezondheid van de merkverdelers van bedrijfsvoertuigen, is een duidelijk signaal dat Peter Himpe niet overdrijft. De cijfers zijn spijkerhard: de gemiddelde netto rentabiliteit is tussen 2010 en 2014 gekrompen van 2,39% naar 0,34%. En toch lijkt het einde van de tunnel in zicht: Traxio heeft het over een lichte heropleving in 2015. We kijken vol ongeduld uit naar cijfers die dit kunnen bevestigen. Ook bij de transporteurs staan de marges permanent onder druk. De turbulent verlopen invoering van de kilometerheffing zal deze druk nog verder verhogen. De opkomst van transportfora gaat gepaard met een nieuwe tendens. Het Antwerps Transportforum en het eerder opgerichte West-Vlaams Transportforum zijn regionale groeperingen van transportbedrijven (ze zijn samen inmiddels goed voor 400 bedrijven) die onder meer via gecentraliseerde aankopen de rentabiliteit van hun leden proberen te verbeteren. Het belooft met andere woorden een pittige strijd te worden tussen de concessiehouders enerzijds en de transporteurs anderzijds. Ze hebben immers één ding gemeen: het water staan hen tot aan de lippen. Tijdens dit potje armworstelen zullen ze beide op zoek moeten gaan naar een opwaardering van hun dienstverlening. Makkelijker gezegd dan gedaan… Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo